Mijn Communities
Help
Ruud Sieben
CONTRIBUTOR **

variabele salariscomponenten defaultwaarde periode en startdatum op (1e van de) lopende verwerkingsmaand

door Ruud Sieben
Status: Nieuw

Bij het verwerken van variabele salariscomponenten moet bij Periode het jaar en het tijdvak worden gekozen en de startdatum worden ingevuld. Veelal is dit de eerste van de lopende verwerkingsmaand.

 

Ons inziens zou het efficiënter zijn wanneer als defaultwaarde de lopende verwerkingsmaand alvast zou zijn gevuld. Uiteraard moet dit wel kunnen worden aangepast wanneer je hiervan wenst af te wijken.

6 Opmerkingen
Monique van Berkel
CHAMPION *
door Monique van Berkel (Bijgewerkt ‎12-04-2024 12:06 door Monique van Berkel )

De logica hiervan begrijp ik nog steeds niet. Het systeem zou aan begindatum al moeten kunnen zien,  wanneer het moet worden verwerkt. Twee opties: in de lopende of toekomstige verwerkingsmaand.

 

 

Nico vander Bent
CHAMPION ***
door Nico vander Bent

snap ook niet zo goed wat jaar en periode voor toegevoegde waarde hebben.

KesterenMB
CONTRIBUTOR ***
door KesterenMB

Dit heeft te maken met het feit dat als je in uren vergoed ipv een bedrag, naar de periode wordt gekeken tegen welk (oude) uurloon uitbetaald moet worden als mensen te laat doorgeven.

 

Maar efficiënter is inderdaad om alvast standaard de startdatum als periode in te vullen en zo nodig daarvan af te kunnen wijken.

Ik heb ook wel eens bij de hand gehad dat de startdatum correct was ingevuld doch de periode abusievelijk op een andere maand stond. Daardoor werd de mutatie helemaal niet verwerkt.

Nico vander Bent
CHAMPION ***
door Nico vander Bent

@KesterenMB  maar dit  kan je dan toch ook zien aan de datum ingang! als ik 1 maart 2024 opgeef voor de mutatie en er zou een aanpassing van het uurloon met t.w.k. plaatsvinden dan zou het systeem dit toch moeten onderkennen, daar is jaar / periode dan toch niet voor nodig? maar misschien heeft dat te maken met het feit dat ik alle ins en outs van het systeem nog niet zo goed ken 🙂

 

KesterenMB
CONTRIBUTOR ***
door KesterenMB

@Nico vander Bent 

Bij de implementatie gaf de consultant aan dat je hiermee uren kan verlonen tegen het oude uurloon (bijv. als iemand pas declareert na een structurele loonsverhoging). Dat heb ik overigens nooit uitgeprobeerd, vul meestal bedragen in.

Wij zijn ook pas per 1-1-2023 begonnen met Visma (na Youforce) dus ik ben ook nog geen kenner. Loop wel regelmatig tegen dingetjes aan.

 

Maar ik ben er wel voorstander van om alleen de startdatum in te hoeven vullen. 

Nico vander Bent
CHAMPION ***
door Nico vander Bent

@KesterenMB wij pas per 01-01-2024 dus helemaal een groentje. en er zijn inderdaad dingetjes waarvan ik denk...........