Mijn Communities
Help
debby1
CONTRIBUTOR **

Het realiseren van één centrale 'vervanging' functionaliteit voor zowel Youforce app en Selfservice

door debby1 (Bijgewerkt ‎15-09-2022 13:44 door Remco te Ronde VISMA )
Status: In onderzoek

'Vervanging' in de Youforce app (& desktop) en Self Service zijn aparte functionaliteiten. Wij zouden graag zien dat 'vervanging' ingesteld kan worden die zowel werkt in de processen van de Youforce app (zoals declaraties en ziekte) als in Self Service.

13 Opmerkingen
marjavanderkolk
CHAMPION ***
door marjavanderkolk

Dat is inderdaad wel van belang, want anders heeft het in de app regelen weinig toegevoegde waarde. Men denkt het dan geregeld te hebben maar helaas moet het dan alsnog in HRSS. 

Lieke Sterk Huis
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lieke Sterk Huis

Wij verzorgen handmatig alles in de OE-structuur bij vakanties of langdurige afwezigheid. De MGR-en BU-rollen worden hierin vastgelegd. Als dat proces niet meer handmatig hoeft, zou dat ook veel ontlasten. Sommige managers hebben enorm veel OE's onder zich en dat gebeurt dus allemaal handmatig.

door Remco te Ronde
Status changed to: Status: In onderzoek

Hoi @debby1@marjavanderkolk en @Lieke Sterk Huis ,

 

Een begrijpelijk idee. Op het moment dat we de nieuwe functionaliteit 'vervanging' gingen ontwikkelen wisten we dat dit een realistisch idee is. De aankomende maanden zullen we met onze beta-klanten diepgaande interviews doen om uit te werken wat de exacte verschillen zijn tussen 'vervanging' in Youforce app en 'vervanging' Self Service. En daarin toelichten wat het betekent als we deze integreren tot één centrale 'vervanging' functionaliteit. Op basis van deze gesprekken verwachten we in dit idee een toelichting kunnen te geven op de voortgang.

 

Tot die tijd willen we graag zien hoe belangrijk dit idee is voor andere organisaties. Want er lijken meerdere ideeën te zijn over 'vervanging' en we willen mede op basis van het aantal stemmen en meerdere interviews de prioriteit bepalen.

door Remco te Ronde

Hoi @debby1 , @Lieke Sterk Huis en @marjavanderkolk (en iedereen die gestemd heeft),

 

Graag geef ik een update over dit dit idee. Inmiddels hebben we in Vervolgstappen vervanging uitgelegd hoe we met dit idee aan de slag gaan. Ook hebben mijn collega's van Self Service in de 1e Algemene update PD HR Self Service 01-11-2022 meer uitleg gegeven over welke plannen er zijn voor Self Service. 

 

Het is belangrijk om te beseffen dat Self Service meerdere extreem belangrijke verbeteringen op de roadmap heeft staan. Een concrete planning is voor nu dus nog niet te geven. Maar feedback en stemmen op dit idee over 'vervanging' is dus zeker relevant evenals aanmaken van nieuwe ideeën.

Frans Bekkers
CHAMPION *
door Frans Bekkers

Hoi @Remco te Ronde ,

Zou je mij een update kunnen geven hoe het er nu voor staat met de vervanging functionaliteit?

 

Zover als ik nu weet moeten wij nog steeds op 3  verschillende plaatsen vervanging regelen:

1, in de Youforce app voor ziekteverzuim.

2, in Selfservice voor de diverse selfservice processen.

3, in Verzuimmangement 2.0 voor de taken die hier uit rollen.

 

Ik weet niet zeker of er voor de vervanging ook nog iets moet gebeuren in Actieve Signaleringen.

Ingeborg Ebbers
CONTRIBUTOR ***
door Ingeborg Ebbers

Ook wij zouden graag op 1 plek de vervanging geregeld zien. Het is bij ons ook erg lastig te verkopen aan de managers dat dit op 2 plekken moet gebeuren. Dus ik haak aan bij het idee van @marjavanderkolk .

door Remco te Ronde

Hi @Frans Bekkers,

 

Achter de schermen werken we inderdaad  aan een één centrale 'vervanging' functionaliteit voor zowel Youforce app en Selfservice. Daar is op dit moment nog weinig zichtbaar van. Dus inderdaad op dit moment moet een manager:

  • Vervanging instellen in de Youforce app & desktop voor ziek/herstel melden en goedkeuren declaraties
  • In Self Service voor alle Self Service workflows
  • In Verzuimmanagement 2.0 (DotWeb) om taken rondom het verzuim uit te voeren

De belangrijkste stap zal zijn om de Youforce app & desktop samen te voegen met Self Service. Dat is nog steeds de ambitie, maar eind vorig jaar was de belangrijkste focus van Self Service om de performance en stabiliteit te verbeteren. Dit voorjaar was dit de diepgaande integratie met Mijn Youforce (deeplinks) in combinatie met de update van knoppen. En op dit moment wordt er gewerkt aan verdere verbetering van de notificaties van Self Service  in de nieuwe inbox. Allemaal onderdelen die nóg belangrijker zijn dan vervanging. Zodra écht concreet is wanneer Self Service aansluit op de nieuwe centrale 'vervanging' functionaliteit zullen we dit aangeven.

 

Naast Self Service wordt inderdaad ook gekeken of 'actieve signaling' vanuit HR Core Beaufort ook kan aansluiten op de nieuwe centrale 'vervanging' functionaliteit. Voor Verzuimmanagement 2.0 (DotWeb / Visma|Verzuim) zijn er echter geen concrete plan om aan te sluiten op de nieuwe centrale 'vervanging' functionaliteit.

Lieke Sterk Huis
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lieke Sterk Huis

hoi @Remco te Ronde, gaat de koppeling in vervanging alleen gelden voor de App, self service en verzuimmanagement. Hoe zit dat dan met andere aangesloten modules?

door Remco te Ronde

Hi @Lieke Sterk Huis,

 

Hieronder ga ik met heel veel tekst uitleggen dat het antwoord is ''dat weten we nog niet''. Maar ik denk dat de achtergrond informatie geeft hopelijk wat meer duidelijkheid.

 

Bij de start van de Youforce app (rondom ziek- en herstel melden en declaraties) hebben we onderzocht of Self Service de ingestelde vervangers kon aanleveren aan de Youforce app. Door allerlei technische redenen was dit onuitvoerbaar. Daarnaast hebben we geconcludeerd dat er rondom Self Service vervanging heel veel wensen/ideeën waren.  Dit was de aanleiding om onderzoek te doen naar een gehele nieuwe oplossing voor vervanging.

 

Vorig jaar hebben we veel onderzoek gedaan met o.a. ook verschillende managers. Het blijkt dat de meeste managers een vervanger willen kunnen instellen. Maar als ze zelf ingesteld zijn als vervanger het liefste de taken laten liggen totdat de collega weer terug is. Simpel gezegd, managers nemen wel eens een taak over het goedkeuren van een declaratie, het invoeren van een ziekmelding en soms een actie voor een nieuwe medewerker die zeer binnenkort start. Maar beslissen over een aanvraag voor ouderschapsverlof of het maken van een plan van aanpak laten ze liever liggen totdat de collega terug is van vakantie.

 

Daaruit hebben we geconcludeerd dat een centrale vervanging voor de Youforce app (declaraties & ziekmeldingen) en Self Service (workflows goedkeuren/indienen) de allerbelangrijkste stap is. We brainstormen wel eens over andere oplossingen, zoals Performance Management, Verzuim Management of Personeelsdossier. Maar we denken dat het weinig nut heeft om te realiseren dat een manager een vervanger in te stellen voor Youforce app  (declaraties & ziekmeldingen) en een ontwikkelgesprek (Performance Management), terwijl het niet werkt voor Self Service (workflows goedkeuren/indienen).

 

Kortom de belangrijkste stap is dat de Youforce app en Self Service samenwerken. Daarna zien we waarschijnlijk zaken als 'actieve signalering' (Beaufort) en verzuimtaken (Verzuim Management) als logische aanvullingen.  Maar dat is allemaal langere termijn nadat we eerst Self Service hebben aangesloten.

ZGV-Louis
CHAMPION *
door ZGV-Louis

Is hier al een update m.b.t. ontwikkeling? Hoop op goed nieuws.

door Remco te Ronde

Hoi @ZGV-Louis,

 

Er is nog geen actuele ontwikkeling. Intern hebben we dit meerdere collega's recent nog besproken, zoals met mijn collega @Christiaan Sluis van Self Service. En we zijn er nog steeds van overtuigd dat we graag één centrale vervanging  functionaliteit gaan bieden. Dus we blijven bij wat we eerder hebben aangegeven, dit gaan we doen.

 

Maar de realiteit is ook dat er dingen zijn die we als Visma|Raet nóg belangrijker vinden. Zoals de zogenaamde deeplinks naar Self Service workflows in Mijn Youforce. En er wordt op dit moment vanuit Self Service extreem hard gewerkt aan verbeteringen rondom de notificaties/taken in de Inbox van Mijn Youforce. Essentiele aanpassingen om het gebruiksgemak van alle gebruikers van de Mijn Youforce Inbox door te voeren.

 

De realiteit is dus dat we hebben te balanceren tussen onderhoud/infrastructuur, innovatie (denk aan Mijn Youforce links en de Inbox) en openstaande tickets voor Self Service.  Dat is de werkelijkheid waarin we op dit moment de verbeteringen van Self Service <-> Mijn Youforce nóg belangrijker vinden dan de centrale vervanging.

 

Zodra we meer zekerheid hebben over wanneer we werken aan de centrale vervanging zal ik direct dit idee updaten naar 'realisatie waarschijnlijk' gevolgd door de status 'ingepland' zodra we een meer duidelijke deadline heeft.

ZGV-Louis
CHAMPION *
door ZGV-Louis

bedankt @Remco te Ronde 

Thomas Joustra
CONTRIBUTOR *
door Thomas Joustra

Hallo, zijn sinds 1 januari 2024 live met de app. Mooie verbetering voor de eindgebruiker! Het feit dat vervanging op twee plekken moet worden doorgevoerd is niet intuïtief en voor eindgebruiker onlogisch en extra werk. Een eindgebruiker hoeft zich niet bewust te zijn dat dit twee verschillende omgevingen zijn. Toch? Lopen andere klanten hier niet tegen aan? Graag stemmen om de aanpassing om op 1 plek je vervanging te regelen prioriteit te geven. Groeten Thomas Joustra Hogeschool Utrecht