Mijn Communities
Help
Annemarie van der Geest
CONTRIBUTOR ***

Instellen vervanging door managers net als instellen vervanging door Beheerders

door Annemarie van der Geest
Status: Realisatie onwaarschijnlijk

Nu is het zo:

1. Degene met meer rollen kan degene met minder rollen NIET aanwijzen als vervanger

2. Degene met minder rollen kan degene met meer rollen WEL aanwijzen als vervanger

Via Beheer kun je in het eerste geval wél een vervanger aanwijzen. Dan werkt de vervanging alleen voor overeenkomende rollen.

 

Zou het niet fijn zijn als degene met meer rollen wél iemand met minder rollen zou kunnen aanwijzen [net als Beheerders dat nu kunnen] en dat dan de vervanging alleen voor overeenkomende rollen werkt.

 

7 Opmerkingen
Gea Bussink-Veerbeek
CHAMPION ***
door Gea Bussink-Veerbeek

Nog mooier zou het zijn, dat je vervanging per rol kunt instellen. 

door Remco te Ronde
Status changed to: Status: Realisatie onwaarschijnlijk

Beste @Annemarie van der Geest,

 

Bedankt voor het indienen van dit idee. Bij het ontwikkelen van 'vervanger' hebben we grofweg 2 veel voorkomende situaties gerealiseerd:

  • Een manager gaat op vakantie en stelt een collega manager in als vervanger (=vervanging)
  • Een manager ''houdt niet van HR-taken, maar is er wel voor verantwoordelijk'' (😉), dan kan de manager zijn werkzaamheden delegeren aan een andere rol, zoals 'secretaresse'  (=delegeren)

 

In het scenario van 'delegeren' heeft de manager geen zicht of de collega secretaresse überhaupt wel rechten heeft om een declaratie goed te keuren. Ook zijn er organisaties die dergelijke verantwoordelijkheden specifiek hebben vastgelegd een procuratie matrix. 

 

Dit was de reden om het 'delegeren' enkel en alleen toe te staan door een beheerder. Op dit moment zijn we daarom nieuwsgierig naar meer input van andere beheerders of we deze keuze moeten heroverwegen. We wachten op meer stemmen/reacties. Inhoudelijk zou het ons daarbij helpen als je kunt toelichten hoe het binnen jouw organisatie zou werken. Zou je kunnen laten weten hoe het voorbeeld hierboven zou werken bij jouw organisatie? 

 

Alvast bedankt.

 

Ingeborg Ebbers
CONTRIBUTOR ***
door Ingeborg Ebbers

Hallo Remco,

bij ons heeft een manager een aantal rollen in de Organisatiestructuur van Beaufort. SLG-rol voor gebruik van de Verzuim Manager; MGR-rol voor gebruik van alle andere modules van Youforce; wij hebben zelf nog een 'verbouwde MGR-rol' omdat wij meerdere klanten hebben die niet allemaal op dezelfde manier werken. En de COG-rol (inzicht in Cognos rapportages).

Als manager A op afd. A, 4 rollen op zijn afdeling heeft (SLG; MGR: MGR-1 ('verbouwde MGR-rol) en COG-rol) dan zou hij in onze ogen een andere manager (manager B op afd. B) als vervanger moeten kunnen instellen.

Maar als deze vervangende manager (manager B van afd. B) bijvoorbeeld niet de COG-rol op afd. A heeft (omdat dit niet zijn eigen afdeling is) maar wel de SLG-rol; en beide MGR-rollen dan werkt de vervanging dus niet want hij heeft maar 3 rollen. Terwijl beide managers de juiste rollen voor het gebruik van Youforce hebben.

 

Ik zou dus heel erg blij zijn met het voorstel van Gea Bussink want nu moet ik als beheerder voor heel veel managers handmatig de vervanging instellen. Dus foutgevoelig en frustrerend voor de gebruiker.

Graag in heroverweging nemen.

door Remco te Ronde

Goedemorgen @Ingeborg Ebbers,

 

Inderdaad zo richting het einde van de vakantieperiode is het verstandig om keuzes rondom vervanging te heroverwegen. Als achtergrond is goed om te weten dat we bij de ontwikkeling hebben gekeken naar wat goed en minder goed werkte in Self Service. Een enorm vaak voorkomende wens was om vervanging ook te laten werken voor andere rollen dan MGR (zie b.v. dit idee).

 

Tijdens de ontwikkeling hebben we ook enkele prototypen getest waarbij we managers vroegen om voor een bepaalde set van taken/bepaalde rol (zoals ziek- en herstelmelden) een andere collega als vervanger in te stellen. Daaruit bleek dat door vrijwel niemand als handig werd ervaren. Iedereen wilde gewoon één collega aanwijzen die al zijn/haar werkzaamheden kon overnemen.

 

Maar dat concept is mogelijk het heroverwegen waard als jij ons kunt helpen aan managers waarvoor dit wel relevant is. We zijn dan op zoek naar uit jouw voorbeeld iemand die zijn SLG werkzaamheden aan collega A wil overdragen maar zijn MGR-1 werkzaamheden aan collega B. Wij zagen veel uitdagingen om dat begrijpelijk te maken voor een gebruiker. Kan jij ons helpen in contact te brengen met  een collega manager van jouw organisatie om te begrijpen in welke gevallen hij/zij bepaalde taken/rollen aan de ene collega wil overdragen en andere taken/rollen aan een ander?

 

Alvast bedankt.

Ingeborg Ebbers
CONTRIBUTOR ***
door Ingeborg Ebbers

Hoi Remco,

wat fijn dat je zo snel reageert. Ik zie in jouw reactie dat ik het niet duidelijk genoeg heb uitgelegd.

Wij zouden graag zien dat de manager van bijvoorbeeld afd. A al zijn manager taken (behalve de Cognos rapportages) kan laten uitvoeren door zijn/haar vervanger (die ook manager rol heeft). Ik bedoel dan MGR-rol + SLG-rol (en wij hebben dan nog een eigen MGR-rol aangemaakt (lees: MGR1 voor organisatie x; MGR2 voor organisatie y etc.). Deze 'eigen MGR-rollen' gebruiken we in Self Service omdat de processen binnen de verschillende organisaties niet geharmoniseerd zijn.

Het is bij ons dus niet de wens om taak x door manager B te laten vervangen/uitvoeren en taak y door manager C. 

door Remco te Ronde

Hoi @Ingeborg Ebbers,

 

Bedankt voor de toelichting.  Nog een aanvullende vraag. Hebben jullie een 'work-arround' (trucje) toegepast met MGR1, MGR2 etc omdat jullie eigenlijk functioneel het volgende idee willen realiseren:

Vervanging kunnen beperken op opdrachtgevernummer

 

Als dat zo is dan kan je mogelijk in de toekomst van 'work-arround' (trucje) af. Misschien is het handig als we daar samen dieper op kunnen doorpraten in een (video)overleg. Als je dat handig vindt wil jij mij mailen op remco.teronde@visma.com.


Reageren op dit idee mag ook. Maar ik vermoed dat jullie een hele specifieke 'work-arround' hebben gecreëerd die ons voor een uitdaging stelt.

door Rianne van der Linden

Helemaal eens met Annemarie. 


Wij hanteren binnen 's Heeren Loo een manager-rol (MGR) en een back-up-rol (BU). Deze laatste wordt gebruikt voor Verzuim Management, zodat een back-up leidinggevende de verzuimdossiers kan inzien (en taken kan uitvoeren) van medewerkers waarvoor hij back-up-er is. 

Nu is er een manager (A) die zowel een MGR-rol heeft, als ook een BU-rol op twee afdelingen. Hij wil graag als vervanger iemand kiezen (B) die enkel en alleen een MGR-rol heeft (dus niet ook nog een BU-rol). Dat blijkt niet mogelijk te zijn voor deze manager. Andersom is echter wel mogelijk: manager B kan manager A wel instellen als vervanger. 

 

Gelukkig kunnen wij als beheerder wel deze vervanging instellen, dus dat hebben we ook gedaan. Nu moet ik alleen nog aan manager A gaan uitleggen waarom hij dit niet zelf kan instellen............ ik weet niet of ik dit wel wil uitleggen........