Mijn Communities
Help
Anonymous
Niet van toepassing

Naam verlofregeling aanpassen ivm wet WIEG (PRG-I-159)

door Anonymous
Status: Gerealiseerd

Omdat we via de relaesenotes 2020-06/8 WIEG info hebben gekregen over de inrichting van de wet WIEG in Payroll On Site zou ik graag de nieuwe verlofregeling die ik zelf moet aanmaken willen hernoemen als zijnde WIEG. Het is dan duidelijk voor de organisatie en collega's die in POS rechten hebben om welke verlofregeling het gaat in de module Verlof-/Generatieregelingen. In onderstaand printscreen wil ik dus verlofregeling 9 aanpassen in WIEG.

Graag hoop ik dat mijn wens in behandeling kan worden genomen en zie daarom uw reactie tegemoet.

pastedimage1592388487833v1.png

M.vr.gr.

Edwin treffers

3 Opmerkingen
Former Member
CHAMPION ***
door Former Member
Hartelijk dank voor je idee. Het toegekende nummer is: PRG-I-159
Anonymous
Niet van toepassing
door Anonymous

Omdat het een landelijke regeling is en duidelijk beschreven vanuit de cao partijen had ik gehoopt dat raet de inrichting voor haar klanten had voorbereid.

Anonymous
Niet van toepassing
door Anonymous

2021-03/2 Eigen teksten bij regelingen

In Gemal ondersteunen we je - en de CAO’s die voor je medewerkers van toepassing zijn - met behulp van diverse functionaliteiten. Zo’n functionaliteit kan dan bestaan uit een set door ons ingerichte geparameteriseerde rekenregels en aansturingen. Daarnaast bieden we vaak ‘broertjes’ van dezelfde functionaliteit aan waarbij je de vrijheid hebt om zelf te parameteriseren en in te richten. Zo richten we bijvoorbeeld de generieke regeling 'Eindejaarsuitkering' specifiek in voor een bepaalde CAO, maar je hebt de mogelijkheid om met dezelfde set rekenregels en aansturingen een eigen uitkeringsregeling te maken.

De naamgeving van invoer(codes) en uitvoer(codes) kon al op A(lgemeen), C(AO) of W(erkgever)niveau worden aangepast voor de herkenbaarheid op de loonstaat en de salarisstrook. Tot nu toe was de naamgeving van de regeling zèlf echter niet aan te passen waardoor je in Gemal Direct Inrichting en op het overzicht specificatie productiegegevens altijd de generieke benaming te zien kreeg: bijvoorbeeld ‘Eindejaarsuitkering 7’ of ‘Verlofregeling 11’ terwijl dit voor jou of je CAO juist een specifieke regeling voor “Bindingstoelage” of “Extra Geboorteverlof” is.

Vanuit diverse werkgevers bereikt ons de wens om de benaming van zo’n generieke regeling aan te kunnen passen zodat dit meer aansluit bij hun belevingswereld [1]. 

Eigen teksten bij generieke regelingen

Met ingang van periode 03 hebben we daarom een aanpassing gedaan in Gemal Direct Inrichting en op het overzicht specificatie productiegegevens uit Gemal. Hierdoor wordt het mogelijk om voor de volgende generieke regelingen (die het meest gebruikt worden) een eigen tekst vast te leggen:

- Persoonlijke budgetten;
- Eindejaarsuitkeringen;
- Premieregelingen diverse verzekeringen (VRZ);
- Verlof-/generatieregelingen
- Verlofuren (ver)kopen.

We hebben voor deze regelingen nu de algemene tekst vastgelegd op A(lgemeen) niveau, bijvoorbeeld: '03 Eindejaarsuitkering 3'. Daar waar van toepassing hebben we de tekst op C(ao)-niveau vastgelegd: dan wordt bijvoorbeeld de algemene tekst '05 Eindejaarsuitkering 5' ‘overruled’ door de CAO-specifieke tekst '05 Tegemoetkoming ZKV'. En het staat je natuurlijk vrij om op W(erkgeverniveau) voor jouw instelling hiervan bijvoorbeeld weer te maken '05 Vergoed. col. zorgverz'. (door het opnemen van het nummer van de regeling op de eerste twee posities heb je de link met de oorspronkelijke regeling hetgeen op sommige schermen nog gewenst is). Je ziet zo in één oogopslag waarvoor een bepaalde regeling voor jou in gebruik is. Voorbeeld uitkeringsregelingen bij een gemeente:

pastedimage1619101745485v1.png      pastedimage1619101745494v2.png

Je kunt natuurlijk ook een tekst vastleggen voor een regeling die geen CAO-waarde heeft. We hebben bijvoorbeeld de vrijheid gelaten om voor de functionaliteit 'Aanvullend geboorteverlof' zelf een verlofregeling te kiezen. Je kunt nu dus in plaats van "11 verlofregeling 11" de regeling in GDI bijvoorbeeld benoemen als "11 Geboorteverlof WIEG" en ook als zodanig terug zien op je specificatie productiegegevens. 

Vastleggen eigen teksten

Je kunt de teksten vastleggen in Gemal Direct Inrichting bij Werkgever, Extra > Tekst bij regeling (werkgevercode 05777). De vastlegging wijst zich verder vanzelf en is vergelijkbaar met het vastleggen van eigen teksten voor uitvoercodes in GDI. Een verschil is dat je de nieuwe tekst van een uitvoercode al meteen terugziet in bijvoorbeeld grondslagen, terwijl je de aangepaste tekst van een regeling pas terugziet nadat je productie verwerkt is. Je kunt vooralsnog alleen voor de hiervoor vermelde regelingen eigen teksten vastleggen.

Eigen teksten specificatie productiegegevens

De aansturing van de eigen teksten in Gemal Direct Inrichting werkt ook door in het overzicht specificatie productiegegevens waar je in het vervolg de tekst van de Algemene -, CAO- of eigen benaming van de regeling terugziet. Hierbij hebben we ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om sommige regelingen wat beter en wat meer in lijn met andere regelingen te presenteren.

Meer informatie

[1] https://community.raet.com/producten/payroll-gemal/i/ideeen.