Mijn Communities
Help
Elly Jansen Holleboom
CONTRIBUTOR ***

n.a.v. melding 4 in Payroll Gemal Jaarovergang 2022-2023

door Elly Jansen Holleboom
Status: Realisatie onwaarschijnlijk

Ik lees hier over een extra vast te leggen veld als er uren afgerekend worden in de maand na uitdiensttreding: we moeten dan met die rubriek de laatste dag van die volgende maand vastleggen. Dit lijkt me eigenlijk een rubriek die automatisch gevuld zou moeten kunnen worden als je in de voorloopgegevens al vast hebt liggen dat de variabelen standaard een maand achter uitbetaald worden. Dat moet toch bij jullie te realiseren zijn zonder ons met extra werk op te zadelen? Geldt niet alleen voor uurloners tenslotte.

2 Opmerkingen
Elly Jansen Holleboom
CONTRIBUTOR ***
door Elly Jansen Holleboom

Moet dus niet alleen bij de jaarovergang maar bij iedere uitdiensttreding waarbij de afrekening in de maand na uitdiensttreding plaatsvindt. Bij ons is dit iedereen, aangezien je na afloop van de maand pas het definitieve saldo weet evenals de reisdagen ort etc. Dan zijn er toch veel meer werkgevers die daar last van hebben?

door Evert van Manen
Status changed to: Status: Realisatie onwaarschijnlijk

Dag Elly, ik meen te zien dat je in de zorg de verloning doet ? Dit gaat idd alleen over de ABP/APG levering. De controle van de ABP leveringen zijn veel strenger dan die van PFZW. Dat komt omdat de APG levering in 2012 is gebouwd inclusief allerlei controles terwijl de PFZW levering jaren daarna is gebouwd obv de loonaangifte. Bij de loonaangifte kun je bijv. ook de maand na ontslag nog iets afrekenen incl loonheffing berekening (hoewel ook dan er niet zomaar een loontijdvak ontstaat) en in de PFZW levering is dit ook mogelijk na ontslag. Bij APG is dit niet mogelijk; je kunt niets leveren in de periodes na de ontslagdatum. Het oprekken met een fictieve einddatum kunnen wij ook niet doen omdat APG ook de premieberekening controleert. Wanneer je bijv. op 15 mei uit dienst gaat, verwacht APG 15/31e premie wat geen probleem is. Wanneer je echter in juni nog iets gaat uitbetalen, kun je de einddatum niet zomaar verleggen naar 30 juni, omdat je dan de maand mei ook van 31dgn voorziet. Dan gaan er weer andere controles af omdat de berekening op 15/31e is gedaan. De verwachting van APG is altijd erg belangrijk; bij PFZW speelt dit minder door de minder voorkomende controles.