Mijn Communities
Help
karl Wegner
CHAMPION ***

Bij IC- of UA-account (geen personeelsnummer) niet de tab Persoonlijk tonen

door karl Wegner
Status: Niet ingepland

Het is hinderlijk dat bij IC- of UA-accounts de tab Persoonlijk zichtbaar is. De processen onder de tab Persoonlijk hebben geen rechten. Als de gebruiker met zo'n account op één van de processen klikt, dan krijgen ze een foutmelding.

 

Aan het ic- of UA-account kan geen personeelsnummer gekoppeld worden en dat is logisch, want mocht deze gebruiker ook medewerker zijn met een personeelsnummer, dan kan deze medewerker SSO inloggen met zijn medewerker account.

 

Kan in Mijn Youforce het niet zo ingericht worden dat de tab Persoonlijk bij een IC- of UA-account  (geen personeelsnummer gekoppeld) niet wordt gepresenteerd.

Wij zijn gewend om gebruikers alleen de autorisatie te laten zien waar ze recht op hebben. Nu is dit in feite vervuiling op het scherm.

 

7 Opmerkingen
FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door FBB Zorgboog

@karl Wegner sorry maar ik ben het niet met je eens. Onze professionals hebben slechts 1 YF-account en dus hebben we diverse medewerkers met een IC-nummer. En aan dat IC-nummer is wel degelijk een personeelsnummer gekoppeld. Die medewerkers hebben dus wel rechten bij Persoonlijk.

karl Wegner
CHAMPION ***
door karl Wegner

@FBB Zorgboog 

Hebben jullie een R-nummer gekoppeld aan een IC-nummer?

Bij ons krijgen alleen externen, die niet in HR Core Online zijn vastgelegd een IC-o UA-nummer. Hebben geen personeelsnummer, zien wel alle processen bij Persoonlijk.

 

Tevens is het wel zo dat wij medewerkers van afdeling PSA die meer dan twee gebuikersrollen hebben in Self Service, genoodzaakt zijn een tweede gebruikersaccount aan te maken, dus een IC- of UA-account.

Mag je mij uitleggen hoe je een personeelsnummer kan koppelen aan een IC- of UA-account, want dat is bij ons namelijk niet het geval.

FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door FBB Zorgboog

@karl Wegner goede vraag, helaas heb ik geen antwoord. Waarschijnlijk dateren de meer dan 40 IC-nummers gekoppeld aan een persoonsnummer bij ons nog uit het verleden. Het kan in ieder geval wel. Wellicht dat Visma je een antwoord kan geven op de vraag hoe je dat kan doen.

Maar ik maak eigenlijk uitsluitend in bijzondere gevallen handmatig nog een YF-gebruiker, bijv voor een Visma consultant en dat is dan inderdaad een IC-nummer. Ik heb eigenlijk nooit gehoord of men wel/geen Persoonlijk heeft, maar wanneer ze geen rechten op de betreffende workflows hebben zien ze daar volgens mij ook niets staan.

karl Wegner
CHAMPION ***
door karl Wegner

@FBB Zorgboog Klopt dat ze geen rechten hebben op de workflows/processen, maar ondanks dat zien ze wel het tabje Persoonlijk met de categeorieën daaronder. Ze kunnen dus op de processen klikken en krijgen dan een foutmelding. Dat vinden wij niet netjes. Je moet alleen zien waarvoor je geautoriseerd bent. Wellicht dat dit op een andere wijze opgelost kan worden. Misschien ook met een schuifje, zoals bij een professional.

Weet eigenlijk niet of ik wel blij ben met het huidige autoriseren in pyramidevorm, want dat veroorzaakt het namelijk.

door Sabine Koelewijn
Status changed to: Status: Realisatie onwaarschijnlijk

Hoi @karl Wegner

Ik ben het met je eens dat je als gebruiker alleen datgene mag zien waar je voor geautoriseerd bent, maar ik vermoed dat dat in deze situatie toch het geval is. Vermoedelijk heb je namelijk de autorisatie Self Service voor medewerkers aan staan voor alle gebruikers en daarmee ook alle gebruikers geautoriseerd. Je zou de autorisatie aan kunnen passen naar Medewerkers, maar dat heeft wel invloed op de activiteiten die een persoon eventueel moet doen voordat hij/zij in dienst komt. 

 

Omdat de autorisatie in Autorisatiebeheer wel gegeven is, blijft in Mijn Youforce deze tab zichtbaar. 

 

Om antwoord te geven op de vraag van @FBB Zorgboog, de enige manier hoe je een personeelsnummer gekoppeld krijgt aan een IC nummer is middels de functionaliteit: Dienstverband verplaatsen. Dit werd in het verleden vaker gebruikt, maar op dit moment raden wij het af om hier nog gebruik van te maken.

door Sabine Koelewijn
Status changed to: Status: Niet ingepland
 
karl Wegner
CHAMPION ***
door karl Wegner

@Sabine 

Klopt dat wij bij persoonlijk ook autorisatie hebben doorgevoerd voor Alle gebruikers en niet alleen voor Self Service. De reden daarvoor is dat als een medewerker volledig uit dienst is, deze nog 3 maanden de mogelijkheid heeft om via een paar applicaties nog iets door te voeren. Dat zijn medewerkers met een personeelsnummer. We kunnen dat niet wijzigen in Medewerkers, want dan hebben zij deze rechten niet na hun uitdiensttreding.

Ik begrijp dus dat de beperking nu is dat ook een IC-account (zonder personeelsnummer) onder Alle gebruikers valt. Dan is dit in de huidige situatie dus niet op te lossen. Of er moet iets anders verzonnen worden voor medewerkers die uit dienst zijn gegaan en nog een paar maanden een aantal rechten dienen te hebben. Nu kan je dit alleen oplossen door de optie Alle gebruikers in te richten. Of een aparte optie voor gebruikers zonder een personeelsnummer?