Mijn Communities
Help
Gerdine
CHAMPION *

In SS zoeken op tweede achternaam mogelijk maken

door Gerdine
Status: Bestaat al

Wanneer medewerkers twee achternamen hebben, is het alleen mogelijk om op eerste achternaam te zoeken. Tweede achternaam (Naam Partner of Eigen Naam) geeft hierbij geen zoekresultaten. 

 

Bij andere onderdelen, zoals PDOL, SDOL, BOL is zoeken op beide namen mogelijk. In SS niet. Ik wil graag dat het mogelijk is om op beide namen te zoeken, of naamgebruik nu Eigen naam - Naam Partner of Naam partner - Eigen naam is. 

7 Opmerkingen
Marloes de Lange-Dekker
CONTRIBUTOR **
door Marloes de Lange-Dekker

Ook vanuit onze organisatie is dit een zeer gewenste functionaliteit. 

door Christiaan Sluis
Status changed to: Status: Bestaat al

Beste @Gerdine en @Marloes de Lange-Dekker ,

 

In Self Service is het op veel plekken (zoals in Te doen bij Formulier of Werknemer) mogelijk om te zoeken met een %-teken als wildcard. Zet je deze voor je zoekwaarde dan krijg je ook je resultaten die niet beginnen met je zoekwaarde maar dit verderop bevatten.

 

Als voorbeeld: je bent op zoek naar mevrouw Jansen - de Vries.

Is je zoekopdracht "Jansen" dan komt zij wel naar voren in de resultaten.

Is je zoekopdracht "Vries"  dan komt zij niet naar voren in de resultaten.

Is je zoekopdracht "%Vries"  dan komt zij wel naar voren in de resultaten.

Marloes de Lange-Dekker
CONTRIBUTOR **
door Marloes de Lange-Dekker

@Christiaan Sluis : dank voor je reactie. Ik ben op de hoogte van % oplossing. Ik zie dat ik niet duidelijk heb aangegeven hoe ik de functionaliteit graag zou zien. Nl. dat er ook altijd gezocht kan worden op geboortenaam, ook als medewerker dit niet opgeeft in het naamgebruik. 

Gerdine
CHAMPION *
door Gerdine

Ik sluit aan bij opmerking van Marloes. Gebruik van een % teken zou niet nodig moeten zijn. Zoeken op tweede naam zonder %-teken zou afdoende moeten zijn.  

door Christiaan Sluis

Dag @Marloes de Lange-Dekker en @Gerdine ,

 

Ik begrijp nu dat jouw vraag net iets anders lag dan beschreven in het oorspronkelijke idee. Systeemtechnisch zou het vreemd zijn om waarden te tonen die niet overeenkomen met de zoekopdracht. Voor de meeste klanten geeft dit ook onwenselijk veel resultaten, zeker als gezocht wordt op een gedeelte van de naam.

 

Andere organisaties die hiermee worstelen kiezen er vaak voor om alleen combinaties met de geboortenaam toe te staan. Middels voorlooptabellen of een controle dwingen zij de keuzes E (Geboortenaam), C (Geboortenaam - Partnernaam) of B (Partnernaam - Geboortenaam) af.

Marloes de Lange-Dekker
CONTRIBUTOR **
door Marloes de Lange-Dekker

Hi @Christiaan Sluis,

 

Medewerkers alleen opties toe te staan met combinaties voor de geboortenaam is ook niet echt een optie, aangezien zij bij de burgerlijke stand de mogelijkheid hebben om als naamgebruik alleen de partnernaam te gebruiken. 

 

In ons vorige e-HRM systeem was wel de optie aanwezig om ook op geboortenaam te zoeken, ondanks dat het gekozen naamgebruik van de medewerker bijv. alleen de optie partnernaam was. Dat was m.n. voor HR een hele handige en veelgebruikte functionaliteit. 

door Christiaan Sluis

Beste @Marloes de Lange-Dekker,

 

Gelukkig kunnen de meeste organisaties uit de voeten met de eerder genoemde opties. Maar uit nieuwsgierigheid ben ik wel benieuwd hoe vaak het voorkomt dat je niet een persoon weet te vinden op basis van hun gekozen correspondentienaam, maar wel hun geboortenaam weet? Komt die geboortenaam dan uit iets anders, bijvoorbeeld correspondentie of een ander systeem?