Mijn Communities
Help
FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *

Vervanging verdwijnt dagelijks

door FBB Zorgboog (Bijgewerkt ‎07-04-2023 11:03 door Christiaan Sluis VISMA )
Status: Afgewezen

Ik heb een vervanging ingesteld voor een manager die inmiddels uit dienst is maar waarvoor nog geen permanente vervanger gevonden is. Op deze wijze hoopte ik de voortgang van mutaties binnen Selfservice in ieder geval te verzekeren.

Maar dagelijks blijft de ingestelde vervanging weer verdwenen te zijn! Dit blijkt te maken te hebben met het feit dat de te vervangen manager inmiddels al uit dienst is. Helaas staat dit nergens en het programma geeft ook geen signaal dat die vervanging in de nacht weer zal verdwijnen.

 

Zorg dat er een signaal komt zodat bekend is dat de vervanging weer weggehaald zal worden of zorg dat het niet mogelijk is om een vervanging in te stellen voor een manager die geen actief dienstverband (meer) heeft.

 

3 Opmerkingen
Marcel Bouman
CHAMPION **
door Marcel Bouman

@FBB Zorgboog Het is een gegeven dat in zowel Beaufort als in (sommige) modules van Youforce de autorisaties/rollen en (in)actieve dienstverbanden geen 1-op-1 relatie hebben. M.a.w. als iemand volledig uit dienst gaat worden niet automatisch alle autorisaties beeindigd. Hopelijk komt hier nog een keer een mooie oplossing voor!

Een vraag aan jou: als bekend in dat een manager uit dienst is, dan is het een gebruikelijke werkwijze dat je zijn/haar autorisaties stopt en er vervolgens een (permanente of tijdelijke) opvolger wordt geautoriseerd. Waarom kies je voor de werkwijze om de vorige -reeds vertrokken- manager te vervangen? Dat klinkt mij niet als heel erg logisch in de oren. Ben dus erg benieuwd naar de reden hiervan.

FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door FBB Zorgboog

@Marcel Bouman ik ben het met je eens dat dit niet de meest voor de hand liggende oplossing is. Ik ben echter nog in afwachting van de definitieve invulling van die vrijgekomen positie. Om toch voortgang te houden in de selfservice-mutaties van die afdelingen wilde ik tijdelijk even gebruik maken van Vervanging i.p.v. aanpassingen invoeren in BOL die daarna weer opnieuw aangepast moeten worden.

Omdat wij SSO gebruiken kan de manager die vertrokken daags na uitdiensttreding toch niet meer in Youforce etc.

door Remco te Ronde
Status changed to: Status: Afgewezen

Beste @FBB Zorgboog,

 

Bedankt voor het indienen van dit idee. Deze aanpassing is enkele jaren geleden bewust doorgevoerd. Zelf heb ik ver moeten zoeken op de community en ook ik vindt alleen de Engelstalige release notes van maart 2021. Sindsdien wordt inderdaad de vervanging automatisch beëindigd. Maar ik snap heel goed dat je deze release notes niet hebt kunnen terugvinden.

 

Heel praktisch gezien wijzen we dit idee af. En wel om de volgende redenen:

  • Als een manager niet meer werkzaam is bij jouw organisatie vinden we het gebruikelijk dat je de roltoewijzing in HR Core Beaufort ook beëindigd. Immers juridisch gezien mag de manager natuurlijk niet meer beslissen over een eventuele wijzing van een arbeidscontract. Ook al is het maar tijdelijk, je zult zijn/haar vervanger moeten opnemen in de roltoewijzing van HR Core Beaufort.
  • Je hebt gelijk dat we de vetrokken manager gewoon niet moeten laten zien in het scherm. Daarvoor geldt dat we al voornemens om de gehele functionaliteit 'vervanging' uit Self Service te verwijderen. Alles rondom 'vervanging' is volledig opnieuw ontwikkeld vanuit de Youforce app & desktop. Dat onderdeel zal op termijn ook worden gebruikt door Self Service. Meer hierover lees je op: Vervolgstappen vervanging