Mine områder
Hjelp
BeritAnne
CHAMPION ***

Advarsel ved reversering av Driftsmiddel

av BeritAnne (Oppdatert ‎25-11-2021 11:06 av Runar_Gulbrandsen VISMA )
Status: Implementert

I skjermbilde Driftsmidler (FA303000) er det mulig å reversere et aktivt driftsmiddel.

Dette valget reverserer alle transaksjoner på dette driftsmiddelet siden 'tidenes morgen'.  Grei funksjon dersom man faktisk har gjort mye feil, men det vil bli store konsekvenser (også tilbake i avsluttede regnskapsperioder dersom man kommer borti dette valget ved en feil, eller man bare er nysgjerrig på hva det gjør.

Det er imidlertid ingen advarsel eller ekstra bekreftelse på dette valget, og heller ingen mulighet til å angre en slik reversering etterpå.  Eneste muligheten for å korrigere dette er å opprette en nytt Driftsmiddel og utføre alle transaksjonene som var på det opprinnelige.

 

Ønsker derfor en advarsel eller ekstra bekreftelse på valget Reverser.

5 Kommentarer
BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

Legger til her at det også er ønskelig at det er mulig å reversere trinnvis bakover.

 

F.eks. Etter å ha avskrevet frem til mars oppdager man at det skulle vært gjort en endring på Driftsmidlet ved nyttår.  Denne endringen ville påvirket avskrivingen de siste månedene.

Da kan det være ønskelig å reversere de siste avskrivingene, korrigere Driftsmidlet og så avskrive på nytt for disse månedene.

av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Akseptert - Ikke Planlagt
 
arne fure
PARTNER
av arne fure

Hei

Dette er fortsatt aktuelt, kan dere se om det kan settes på endrings listen.

Markus Wang
VISMA
av Markus Wang
Status changed to: Status: Implementert

Vi har nå lagt inn et advarsel om at alle transaksjoner vil bli reversert.

 

image (38).png

 

 
 

 

 

Beathe Lassen
CONTRIBUTOR ***
av Beathe Lassen

Jeg har reversert et driftsmiddel, men sitter igjen med nettoverdi i driftsmiddelsaldo. (Anskaffelseskost minus avskriving). 

Driftsmiddelsaldo er lik sum på hovedbokskonto.

 

Jeg skal selge (utrangere) driftsmiddelet, men det er ikke mulig å gjøre via driftsmidler . Hvordan får jeg bort drifsmiddelsalo?

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"