Mine områder
Hjelp

Bokføring av kost for ikke lagerførte varer (Spesielt i Project Accounting)

av Kjetil Vikse Moen (Oppdatert ‎21-09-2021 14:21 ( )
Status: Akseptert - Ikke Planlagt

Når en bruker en ikke lagerført vare i en salgsordre hadde det vært fint om en kunne sette opp bokføring av en kalkulatorisk kost på varen. Dette kan være varer en kunde ikke ønsker å lagerføre, timer eller andre innsatsfaktorer de fører salgs- eller prosjektordre på. Ved å sette opp motkonto til en annen kostnadskonto kunne en fått bokført kosten når den ble forbrukt på lik linje med lagerstyrte varer.

 

Formålet her er å få ført inn feks. prosjekt på kostsiden og en motføring uten prosjekt på den andre siden. På den måten kunne en fått ført prosjektkost på ikke lagerførte varer også og en slipper å lage fiktive beholdninger eller tillate negtiv beholdning for å kunne føre kost mot prosjekt eller annen kostnadsbærer. 

 

Mot Project Accounting kunne en da satt opp prosjektkontogruppe på den kontoen det kostført mot, mens motkontoen lå uten prosjektkontogruppe. Det ble da dannet prosjekttransaksjoner på kostnaden og vi fikk belastet prosjektet for kostnaden uten å måtte lagerstyre varen. Det blir selvsagt ikke presis kost siden vi ikke har lagerføring, men en kan få ført kalkulatorisk kost mot prosjektet.

3 Kommentarer
Ørjan Myhr
PARTNER
av Ørjan Myhr

Stiller meg bak denne KVM! 

GeirBraathe
PARTNER
av GeirBraathe

Svært viktig funksjonalitet for en rekke kunder som vil bli mye brukt. Mange som konverterer fra andre systemer har store utfordringer med å forstå at det ikke finnes mulighet for å legge inn en beregnet kostnad på salgsordre.

Markus Wang
VISMA
av Markus Wang
Status changed to: Status: Akseptert - Ikke Planlagt
 
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"