Mine områder
Hjelp
VendelaTordal
PARTNER

Endre MVA-kode på splittede linjer på Inngående faktura fra Approval

av VendelaTordal
Status: Stem - Vi vurderer!

Idag er det ikke mulig å endre MVA-kode på splittede linjer i Inngående fakturaer I Financials. Det vil si at når man har splittet linjer på en faktura i Approval, så får man ikke endret MVA-kode på linjene.

Man kan kun endre til MVA-koder med samme sats. Når man prøver å endre MVA-kode får man varsel om at MVA-koden er inaktiv, selv om den ikke er det.

 

Ønsket er å få mulighet til å velge alle MVA-koder på linjer som er splittet/delt i Approval. 

 

VendelaTordal_0-1683542203106.png

 

4 Kommentarer
HKE
CONTRIBUTOR **
av HKE (Oppdatert ‎08-05-2023 13:46 av HKE )

Jeg opplever også dette men i Oppdater leverandørbilag. Når fakturaene har vært på runde for kontering og godkjenning, opplever jeg at fakturaer som har blitt splittet på forskjellige kontoer eller forskjellige kostnadsbærer.  

jeg får ikke endret avgiftkode på linje 1. Så jeg må slette alt og legge inn hele konteringen på nytt. Da får jeg endret.

 

jeg har vært i kontakt med support og fått svar. 

 

>På linjen det splittes fra blir avg. kode sperret for endring.

Samme funksjonalitet ligger i registrering av inngående faktura manuelt.

Skal opprinnelig linje ha endret avg. kode, må den endres før splitt.>

 

Dette er blir veldig vanskelig, for jeg vet ikke hvilken konto eller prosjekt dette gjelder. Det er de som godkjenner som splitter og konterer.

Hadde vært fint å kunne fått endret på dette.

mvh

HKE

 

 

Haugl
CONTRIBUTOR ***
av Haugl

Opplever også dette som et problem, og tenker at det ikke burde være slik. 

Det er ikke alltid slik at den som mottar faktura vet hvordan den skal splittes, det er det kun godkjenner som vet, men godkjenner er ikke regnskapsperson og kan ikke noe om mva-koder, så det er det naturlig at vi setter på i siste ledd før bokføring. 

Vi er organisasjon hvor brorparten av kostnader og inntekter er unntatt mva, slik at 99% av kostnadene skal ha blank i mva. Det er først når det har blitt splittet at vi ser hvilke linjer som skal ha mva-kode. 

 

Jeg klarer heller ikke se noen  årsaken til at visma skal låse dette feltet på måten som gjøres nå. 

 

For å komme meg rundt dette må jeg legge inn linjene som skal ha mva kode manuelt på nytt, og slette de hvor jeg ikke får korrigert mva-kode. 

av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!
 
BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

Denne har jeg også frustrert meg noe over, men skjønner etter hvert hvorfor det er slik og har funnet at dette kan løses med arbeidsmetode.

 

Først - i det skjermbildet som er lagt med her så er det gjort et forsøk på å endre fra Avgiftskode 1 til 31.  Dette er fra Inngående til Utgående avgift og det ville du ikke fått gjort i Inngående faktura selv om du ikke var på en splittet linje.
Avgiftskoden som henger sammen med kjøpet skal komme korrekt inn med EHF-filen.

 

Årsaken til sperren er at den avgiften på den inngående fakturaen er den samme selv om dere ikke har fradrag for denne kostnaden, og beregning av summer på faktura henger sammen med denne.
Dersom man endrer fra Avgiftskode 1 til 0 så skal Avgiftsgrunnlaget/Nettobeløpet også endres.

 

Løsning:

Få opprettet en ny Avgiftskode med 0% forholdsvis fradrag.  Da får du beregnet Avgiften korrekt, men samtidig sagt at du ikke skal ha fradrag for denne.  Siden denne koden har samme sats som dem opprinnelige kan den også brukes på splittede linjer.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"