Mine områder
Hjelp

Ønske om at vedlegg fra bankstyring-dokument følger hovedboksbunten

av Anojan Sivaneswaran Proplan AS
Status: Stem - Vi vurderer!

Ved bokføring av banktransaksjoner med vedlegg i skjembilde: "Behandle banktransaksjoner" så ønsker en mulighet til at vedlegget følger med til hovedboksbunten som genereres av denne transaksjonen. Det kan begrunnes med enklere revisjon i HB uten å gå gjennom bankstyringsdokumentene. 

2 Kommentarer
av Runar_Gulbrandsen
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!
 
BeritAnne
CHAMPION ***
av BeritAnne

I første omgang en smart idé, men jeg tror ikke jeg vil anbefale dette.

Hovedsaken til dette er at vi ALLTID anbefaler at brukerne jobber ut fra modulene og at bilag evt. endres der, spesielt mtp. reskontro, avgift og periodiseringer.

Vedleggene også i den modulen de da evt. skal jobbe ut fra.


Mange som kommer fra klassiske regnskapssystemer har lett for å fortsette med "gamle synder" og jobber ut fra Hovedbok, (som kanskje ligner mest på klassisk bilagsregistrering).  Det er ikke slik vi skal arbeide i VnF.

 

Når "all" informasjon finnes på Hovedbokstransaksjonen vil det være tilsynelatende lett for regnskapsfører å fortsette å jobbe der, enten det er med nye transaksjoner eller med korreksjoner.

 

En Hovedbokstransaksjon kan også være felles for flere bilag.  Dersom alle disse vedleggene da skal tas med blir det vanskelig å finne hvilket man er på jakt etter.

 

Anbefalt måte:

Dersom man er på Hovedbokstransaksjonen er det bare å stå på den linjen man ønsker sjekke og så trykke på 'Vis dokument" så kommer man direkte til det bilaget transaksjonen gjelder og der ligger vedleggene.
Det er bare ett trykk ekstra og bruker slipper å "falle for fristelsen" til å korrigere fra Hovedboken.

BeritAnne_0-1688031691398.png

 

Dette er likevel ikke til hinder å bruke 'Korriger transaksjon' på Bunten dersom det er behov for det.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"