Mine områder
Hjelp
Iren Gjengstø
PARTNER

Endring i retroaktive A-meldinger for Ansattforholdsinformasjon

av Iren Gjengstø
Status: Stem - Vi vurderer!

Hei.

Ref informasjonsmøte hos Skatteetaten i oktober 2020:
De mottar altfor mange duplikater og det skaper feil i deres registrere. De ønsker derfor ikke å få unødvendige A-meldinger og ser på alternativer for å redusere dette. Nå har ikke jeg fått fulgt informasjonsmøtene det siste året, men det var snakk om at det kan komme føringer på denne type duplikater/unødvendige erstatningsmeldinger. 

Såvidt jeg har forstått ER teamet, så er det samme logikk for hele A-meldingen. Jeg ønsker at det splittes opp for det som gjelder arbeidsforholdsinformasjon og det som går på inntektsinformasjon. Dvs at når man endrer lønn tilbake i tid og ytelsene rapporteres på måneden de utbetales, så trenger man ikke sende retro A-meldinger for å justere dato for lønnsendring på alle tidligere perioder. Dette har også myndighetene sagt at ikke er ønskelig.

Vil påstå at logikken bør endres for de to datofeltene for lønnsendring og endring i stillingsprosent. Hvorvidt de resterende feltene under arbeidsforhold skal endres eller ikke, får dere dobbeltsjekke med myndighetene iht hva som er ønskelig. Endrer man logikken for disse to feltene, så tror jeg det vil bidra til bedre forståelse og mer trygghet for brukerne. Jeg har sendte dere e-post om dette i februar 2021, så vet dere har en sak i bakloggen på det. Men hadde vært fint om denne kanskje kan hentes frem og prioriteres da jeg tror dette vil gjøre det lettere for mange kunder å bli tryggere på systemet ift retro A-meldinger. 

15 Kommentarer
SBerit
CONTRIBUTOR *
av SBerit

Hei! Håper dette prioriteres i Q2-2022!

Anne Liv Skjeggedal
CHAMPION *
av Anne Liv Skjeggedal

Støtter denne!

Hanna Eid
VISMA
av Hanna Eid
Status changed to: Status: Stem - Vi vurderer!

LNO
CHAMPION ***
av LNO

Skulle gjerne stemt 100-vis av ganger.

Snart lønnsjustering og jeg ønsker ikke retro a-meldinger på dette. 

Etterbetalingen er jo ikke utbetalt før i f.eks juni, og da skal det ikke gjøres retro a-meldinger for etterbetalingene heller. Det er jo cash-prinsippet som gjelder 

Eide Marianne
CHAMPION ***
av Eide Marianne

@LNO samme her!

Ingri Eriksen
CONTRIBUTOR **
av Ingri Eriksen

Jeg ønsker heller ikke retro a-melding for etterbetalinger. Virker veldig kaotisk.

Marit R Tveit
CHAMPION *
av Marit R Tveit

Jeg forstår ikke hvorfor Visma ikke greier å følge reglene for A-melding på dette området. Det er rett og slett uproft.

Det er har alltid vært slik at etterbetaling skal rapporteres på den måneden som utbetalingen skjer.

Hege Martinsen
CONTRIBUTOR ***
av Hege Martinsen

Jeg er enig @Marit R Tveit ! Etterbetaling skal rapporteres når utbetalingen skjer. Så her må Visma gjøre en endring.

Iren Gjengstø
PARTNER
av Iren Gjengstø

@Marit R Tveit @Hege Martinsen 
Etterbetalingen rapporteres i den perioden utbetalingen skjer (altså kontantytelsen). Retro A-meldinger kommer som følge av at det er en endring av dato for lønnsendring i arbeidsforholdsinformasjonen. Så pengene rapporteres korrekt, og det får ingen betydning for terminene. Retro A-meldinger påvirker i den forbindelse KUN arbeidsforholdsinformasjonen. 

Marit R Tveit
CHAMPION *
av Marit R Tveit

Topp. Men hvorfor rapportere tilbake arbeidsforhold som det ikke er nødvendig, og lage masse rot og forvirring?

Iren Gjengstø
PARTNER
av Iren Gjengstø

Det er nettopp poenget med denne ideen - vi ønsker at de skal skille på logikken mellom inntektsrapporteringen og ansattforholdsrapporteringen. Per nå, så er logikken lik for begge. Det er bedre å skille på de to tingene slik at man slipper unødvendig forvirring når myndighetene ikke krever at lønnsendringsdatoen skal rapporteres i opprinnelig periode. 

LNO
CHAMPION ***
av LNO

Helt enig!!

Elisabeth Pretzinger1
CHAMPION **
av Elisabeth Pretzinger1

Helt enig!! Irriterer meg grønn på alle retro a-meldinger som dukker opp på lønnskjøringene. De skaper kun forvirring og masse ekstraarbeid for å sjekke hva som blir rapportert. 

Hanna Eid
VISMA
av Hanna Eid

Hei! 

Dette er løst nå for lønnsendringsdato. Det er foreløpig ikke rettet på endring av stillingsprosent, men vi vil se på dette også etterhvert.

Mvh

Hanna

Marianne19
CONTRIBUTOR **
av Marianne19

Hei, 

Vedr. Retroaktive endringer a-melding.

Er det mulig å få systemet til å opplyse om at endringen kun gjelder arbeidsforhold ?

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"