Mine områder
Hjelp
Lma
PARTNER
PARTNER

Lønn på etterskudd

av Lma
Status: Akseptert - Planlagt

Det hadde vært greit med mulighet for å sette opp om selskapet har fastlønn på etterskudd så om man setter ansattdato fra f.eks januar så kommer ikke fastlønn opp før på lønnskjøring i februar og når man da setter sluttdato i f.eks april så får den ansatte fortsatt fastlønn opp automatisk i mai.

15 Kommentarer
LNO
CHAMPION ***
av LNO

Jeg trodde ikke det var lov å betale fastlønn etterskuddsvis, dvs i måneden etter at den er jobbet for. Etter over 20 år med lønnserfaring i forskjellige bransjer, har jeg aldri vært borte i at dette gjøres. 

Ihht AML så skal lønnsutbetaling skje minst 2 ganger i måneden, hvis ikke annet da er avtalt i arbeidsavtalen. Antar hvis man avtaler en utbetaling, så er det for inneværende måned man får betalt.

Lma
PARTNER
PARTNER
av Lma

Det skal ikke være noe problem så lenge det står i arbeidsavtalen. F.eks at "lønn utbetales 15. i påfølgende mnd/ettskuddsvis"

Olga Myrvold
CHAMPION *
av Olga Myrvold

Etter mine 15 år i bransjen har jeg vært borti kun 1 firma som betalte fastlønn i samme måned som den er opparbeidet. De aller fleste kombinerer med timelønte og betaler på etterskudd. 

Nils Fossum
ACTIVE CONTRIBUTOR *
av Nils Fossum

Det er ikke min erfaring Olga. Selv der det kombineres med timelønnede har det vært mest vanlig at det kun er de timelønnede som får lønn for foregående måned. Men ser at det kan bli ryddigere å ha likt prinsipp for alle ansattgrupper så systemet bør absolutt kunne takle det også. 

Olga Myrvold
CHAMPION *
av Olga Myrvold

i De regnskapsbyrå som jeg har jobbet var vanlig å samle alle lønnskjøringer i datoene 1.-5. hver mnd og da det er naturlig å ha både fastlønte og timelønte samtidig. Når alle på etterskudd så enklere å periodisere hele lønnskjøring på rett periode uten å plukke ut hvem hører til hvilken mnd. De fleste bedrifter vil ikke betale til byrå for 2 lønnskjøringer månedlig og liker ikke å betale en hel måned på forskudd.

Uansett det er meget vanlig måte å betale ut lønn på og at systemet takler det ikke er ganske uhørt.

Alexander Nielsen
CONTRIBUTOR ***
av Alexander Nielsen

Hos oss har alle etterskuddslønn. Både fastlønn og timelønn. Og vi har alltid hatt det sånn.
Og vi ble rimelig overrasket når vi fant ut at Visma.net payroll ikke takler det?!
Så systemet er rimelig tungvint og laaaangt fra slik vi håpet på når vi begynte å bruke det i november.

andersislann
CONTRIBUTOR **
av andersislann

Støtter overnevnte forslag og må si jeg synes det er en stor svakhet at payroll ikke støtter etterskuddsavregnet lønn på en bedre måte. 
Håper dette vil bli gjort noe med raskt, så stem frem dette forslaget! 👍

Alexander Nielsen
CONTRIBUTOR ***
av Alexander Nielsen

Det burde jo ikke være en idé eller noe å stemmer over dette?!
Mange firmaer har etterskuddslønn. Så da må man ha et system som takler det.
Helt utrolig at Visma ikke har dette på plass!
Vi har bortimot 100 ansatte med etterlønn.....

Jon Harald Tune
CONTRIBUTOR **
av Jon Harald Tune

Dette bør jo på plass jo før jo heller! Det er merkelig at ikke Visma har tatt høyde for at ganske mange brukere har etterskuddsvis timelønn. Alt av datoer blir feil i vårt system - vi har Payroll linket mot Proplan HRM, så sluttattester og annen dokumentsjon blir også feil når vi må trikse med datoer for at ansatte skal få lønn for den siste måneden.

Alexander Nielsen
CONTRIBUTOR ***
av Alexander Nielsen

Fullstendig håpløst at de ikke har dette på plass ja.....
Masse surr og rot for å rette opp!
Hos oss har 95 % etterskuddslønn 😉

Jon Harald Tune
CONTRIBUTOR **
av Jon Harald Tune

Vi har 200 ansatte som alle får lønn etterskuddsvis, både timelønnede og fastlønnede. Payroll er jo heller ikke lagt opp for timelønn. Dette blir to skritt tilbake og mer arbeid. Kjenner at jeg føler meg litt lurt...

Tommy Stensli1
PARTNER
av Tommy Stensli1

Det er mange selskaper som har lønn på etterskudd. Altså at lønn for april blir utbetalt i mai. Dette løses med retroaktive verdier når på timer og variable transaksjoner, men når det gjelder fastlønn er det ikke like enkelt. Det burde være et eget valg i payroll under oppstart der en velger etterskuddslønn slik at man kan sette en annen utbetalingsdato enn når lønnen skal bli rapportert. Lønnskjøringen skal gjelde for 1/4-30/4, men utbetales 8/5. 

Iren Gjengstø
PARTNER
av Iren Gjengstø

Samme som står her: https://community.visma.com/t5/Ideer-i-Visma-net-Payroll/Lonn-pa-etterskudd/idi-p/402581 
Kanskje Visma slår de sammen, så slipper man ha 2 forskjellige? Uansett er det vel på roadmap for Q3, så forhåpentligvis kommer det til høsten.

Elisabeth Pretzinger1
CHAMPION **
av Elisabeth Pretzinger1

Samme når det gjelder sluttdato. Jeg må nå sette sluttdato den 1.5. istedenfor 30.4. på de som slutter. Hvis ikke så blir det retroaktivt trekk.

Hanna Eid
VISMA
av Hanna Eid
Status changed to: Status: Akseptert - Planlagt

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"