Mine områder
Hjelp
Håvard Bratås1
CONTRIBUTOR ***

Redusere fastlønn og utbetale som sykepenger ved sykefravær

av Håvard Bratås1
Status: Akseptert - Planlagt

Systemet bør redusere fastlønn og utbetale som sykepenger hvis det er registrert sykefravær i Calendar.

Det må skilles på sykepenger arbeidsgiverperiode og sykepenger refusjon (for bedrifter som forskutterer og får refusjon fra NAV). 

Dette fordi bedrifter som forskutterer sykepenger og får refusjon fra NAV må redusere feriepengegrunnlaget siden det kun betales feriepenger for 48 sykepengedager per år.

5 Kommentarer
LNO
CHAMPION ***
av LNO

Hei - dette avtales mellom hver arbeidsgiver og arbeidstaker i arbeidsavtalen, så det er ikke automatisk at man får reduksjon i sykepenger eller feriepengegrunnlag. Men det kunne vært et valg i selskapsoppsettet som man kunne krysse av for hvis man ønsker en slik funksjonalitet 

Lma
PARTNER
PARTNER
av Lma

Ja, enig. Det burde være mulig å sette opp at man ønsker dette. Både automatisk reduksjon av fastlønn og utbetaling av sykepenger ved registrering av sykefravær og om det skal gå mot en lønnsart uten feriepenger etter 48 dager.

av Rune Sjølie1
Status changed to: Status: Akseptert - Planlagt

Enel051
CHAMPION ***
av Enel051

Svært ofte er det en gode at arbeidsgiver forskutterer sykepenger, fordi da får man fullt opp med feriepenger. Har i grunn aldri hørt at arbeidsgiver også reduserer grunnlaget. Men er enig i at det bør være valgmuligheter. Det er mange ulike avtaler rundt omkring.

Eide Marianne
CHAMPION ***
av Eide Marianne

Calender hos oss påvirker ikke lønnsutbetalingen, men jeg kunne gjerne tenke meg en lønnsart for utbetaling av sykepenger som automatisk reduserte fastlønnen tilsvarende, da ville det komme på rett konto i regnskapet automatisk.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"