Mijn Communities
Help

Welke proces/module link in Mijn Youforce is gekoppeld aan welk recht in Autorisatiebeheer?

03-11-2022 13:59 (Bijgewerkt op 26-04-2024)
  • 24 Antwoorden
  • 15 kudos
  • 6380 Weergaven

Organisaties die gebruik maken van Mijn Youforce beheren de autorisaties via 'Autorisatiebeheer'. Vervolgens configureren ze de links in Mijn Youforce. Op dit moment zijn de volgende rechten gekoppeld aan de volgende links: 

Dit overzicht inclusief zoekwoorden is ook toegevoegd als excel bestand in de bijlage.

 

HR voor anderen

Applicatie Recht Mijn Youforce link Zichtbaar in weergave
Autorisatiebeheer Configuratie links Mijn Youforce
Declaraties Declaraties bulk controleren Controleren declaraties HR voor anderen
Easycruit Toegang tot Werving en Selectie Werving en Selectie HR voor anderen
Flex Benefits Flex Benefits voor anderen Flex Benefits HR voor anderen
Gesprekscyclus Toegang tot Gesprekscyclus voor anderen Gesprekscyclus HR voor anderen
HR Core Toegang HR Core Beaufort Online HR Core Online HR voor anderen
Managementinformatie
Toegang tot Rapportages Rapportages HR voor anderen
Toegang tot Ad-hoc Rapportages Ad-hoc Rapportages HR voor anderen
Opleiden en ontwikkelen Toegang tot Leren & ontwikkelen voor anderen Leren & ontwikkelen HR voor anderen
Opleidingsmanagement Toegang tot Opleidingsmanagement voor anderen Opleidings-management HR voor anderen
People Analytics Toegang tot People Analytics People Analytics HR voor anderen
Performance Management Toegang tot Performance Management voor anderen Performance Management HR voor anderen
Personeelsdossier Toegang tot Personeelsdossier Personeelsdossier HR voor anderen
Proforma Toegang tot Proforma Web Proforma Web HR voor anderen
Toegang tot Proforma Advanced voor anderen Proforma Advanced HR voor anderen
Rooster Planning Toegang tot Rooster Planning voor anderen Rooster Planning HR voor anderen
Salarisdossier Toegang tot Salarisdossier Gemal Salarisdossier Gemal HR voor anderen
Scenario Planning Insights Toegang tot Scenario Planning Insights Scenario Planning Insights HR voor anderen
Self Service Toegang tot Self Service voor anderen

Self Service

* In de module Self Service blijf je de autorisaties tot functionaliteiten vastleggen. Veelal zal in Self Service rechten hebben gegeven tot de volgende functionaliteiten die je als link kan opnemen in Mijn Youforce:
  • Batch signing
  • Bezettingsoverzicht
  • Ik vervang
  • Medewerkerkaart
  • Mijn vervanging
  • Vacature overzicht
  • Verlofsaldo per afdeling
HR voor anderen
Skills management Toegang tot Skills Management voor anderen Skills Management HR voor anderen
Succession Planning Toegang tot Succession Planning Succession Planning HR voor anderen
Vervanging en delegatie
Vervanging instellen
Overzicht vervanging HR voor anderen
Vervanger instellen HR voor anderen
Verzuim Management Toegang tot Verzuim Management Verzuim Management HR voor anderen
Toegewezen taken uitvoeren Verzuimtaken HR voor anderen
Verzuim Management 2.0 Toegang tot Verzuim Management 2.0 Verzuim Management (2.0) HR voor anderen
Youforce Reporting Toegang tot Youforce reporting Youforce Reporting HR voor anderen
Ziekteverzuim
Ziekte registeren
(gedeeltelijk) Hersteld melden HR voor anderen
Overzicht ziekteverzuim HR voor anderen
Ziek melden HR voor anderen

Persoonlijk

Autorisatiebeheer
Configuratie links Mijn Youforce
Applicatie Recht Mijn Youforce link Zichtbaar in weergave
Afstandsberekening Toegang tot Afstandsberekening Afstandsberekening Persoonlijk
Declaraties Declaraties indienen en controleren

Declaratie indienen

Onkostendeclaratie indienen*

Reiskostendeclaratie indienen*

* Lees 'Sneller naar declareren onkosten of kilometers' wanneer het verstandig is om deze optie te gebruiken

Persoonlijk
Flex Benefits Flex Beneftis medewerker Flex Benefits Persoonlijk
Gesprekscyclus Toegang tot Gesprekscyclus medewerker Gesprekscyclus Persoonlijk
Gewerkte dagen Gewerkte dagen indienen Gewerkte dagen indienen Persoonlijk
Jouw ziekteverzuim (=  onderdeel van Verzuim Management 2.0) Toegang tot Verzuim Medewerkersportaal Mijn Ziekteverzuim Persoonlijk
Leerportaal Toegang tot Leerportaal Leerportaal Persoonlijk
Medewerkerdossier Toegang tot Medewerkerdossier (personeelsdocumenten) Medewerkerdossier Persoonlijk
Toegang tot Medewerkerdossier (salarisdocumenten) Salarisdossier Persoonlijk
Opleiden en ontwikkelen Toegang tot Leren & ontwikkelen medewerker Leren & ontwikkelen Persoonlijk
Opleidingsmanagement Toegang tot Opleidingsmanagement medewerker Opleidings-management Persoonlijk
Performance Management Toegang tot Performance Management medewerker Performance Management Persoonlijk
Profiel Adres wijzigen Adresgegevens Persoonlijk
Profiel Bankrekening wijzigen Betalingsgegevens wijzigen Persoonlijk
Profiel Contact gegevens wijzigen Contactgegevens Persoonlijk
Profiel Contactpersonen in geval van nood wijzigen Contactpersonen bij nood Persoonlijk
Profiel Persoonsgegevens wijzigen Persoonsgegevens wijzigen Persoonlijk
Profiel Uploaden Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) Uploaden en declareren VOG Persoonlijk
Proforma Toegang tot Proforma Advanced medewerker Proforma Advanced Persoonlijk
Rooster Planning Toegang tot Rooster Planning medewerker Rooster Planning Persoonlijk
Salarisdossier - E-mailservice Instellen ontvangen salarisspecificatie per e-mail Instellen email salarisspecificatie Persoonlijk
Self Service Toegang tot Self Service medewerker

Self Service

* In de module Self Service blijf je de autorisaties tot functionaliteiten vastleggen. Veelal zal in Self Service rechten hebben gegeven tot de volgende functionaliteiten die je als link kan opnemen in Mijn Youforce:
  • Bezettingsoverzicht
  • Mijn gegevens
  • Verlofoverzicht
Persoonlijk
Skills management Toegang tot Skills Management medewerker Skills Management Persoonlijk
Ziekteverzuim Toegang tot eigen verzuim Persoonlijk verzuim Persoonlijk

Beheer

Autorisatiebeheer
Configuratie links Mijn Youforce
Applicatie Recht Mijn Youforce link Zichtbaar in weergave
Aangifte Monitor
Toegang tot UPA UPA Beheer
Autorisatiebeheer en Toegangsbeheer
 
 
 
Toegang tot Autorisatiebeheer Autorisatiebeheer Beheer
Toegang tot Toegangsbeheer Youforce Portaal Toegangsbeheer Beheer
Toegangsbeheer - Autorisatieprofielen beheren
Beheer
Gebruikersoverzichten aanmaken
Beheer
Gebruikersoverzicht downloaden Beheer
Bestandsuitwisseling Toegang tot Bestandsuitwisseling Bestandsuitwisseling Beheer
Betaalmanager Toegang tot Betaalmanager Betaalmanager Beheer
Declaraties Configuratie declaraties Configuratie declaraties Beheer
Export Service Beaufort Online Toegang tot Beheer HR Data Feed Beheer HR Data Feed Beheer
Flex Benefits Configuratie Flex Benefits Flex Benefits Beheer
Gewerkte dagen Configuratie gewerkte dagen Configuratie gewerkte dagen Beheer
Loonaangifte Gemal Toegang tot Loonaangifte Gemal Loonaangifte Gemal Beheer
Managementinformatie Beheer Autorisaties Autorisatie Managementinformatie Beheer
Mijn Youforce Configuratie links Configuratie links Mijn Youforce Beheer
Configuratie huisstijl Configuratie huisstijl Beheer
Payroll Gemal Direct Toegang tot Payroll Gemal Direct Payroll Gemal Direct Beheer
Pensioenaangifte APG Toegang tot Pensioenaangifte APG Gemal Pensioenaangifte APG Beheer
Personeelsdossier
Autorisatie Personeelsdossier Autorisatie Personeelsdossier Beheer
Configuratie Personeelsdossier Personeelsdossier Configuratie Beheer
Profiel Configuratie profiel Configuratie profiel Beheer
Prognose Toegang tot Pointlogic Prognose Beheer
Salarisdossier - E-mailservice Beheer Configureer e-mailtekst salarisspecificatie Configuratie Salarisdossie Email-tekst Beheer
Self Service Toegang tot Self Service professional Self Service Beheer
Specificatie Manager Payroll Gemal Toegang tot Specificatie Manager Specificatie Manager Beheer
Templatebeheer Toegang tot Templatebeheer Templatebeheer Beheer
UWV Digi-ZSM Toegang tot UWV Digi-ZSM UWV Digi-ZSM Beheer
Vervanging en delegatie Vervanging beheren Vervanging beheren Beheer
Verzuim Management Toegang tot Verzuim Management HR Professional Verzuim Management Beheer
Youforce Account Beheer
Toegang tot Youforce Account Beheer Youforce Account Beheer Beheer
Toegang tot Gebruikersbeheer
Individueel gebruikersbeheer Beheer
Groepsgewijs toegang verlengen Beheer
Groepsgewijs gebruikers verwijderen Beheer
Dienstverband verplaatsen Beheer
Gebruikersinstellingen beheren Beheer
Logboek groepsgewijs gebruikersbeheer Beheer
Configuratie Single sign-on
Beheer service-certificaat Beheer
Groepsgewijs Netwerknamen Opvoeren Beheer
Toegang tot Beheerdersoverzichten
Algemene uitleg audit console Beheer
Aanmeldhistorie Beheer
Identitymapping historie Beheer
Synchronisatiehistorie Beheer
Klantbeheerhistorie Beheer
Mailoverzicht salarisspecificatie Beheer
Overnamegebruikhistorie Beheer
Certificaathistorie Beheer
Historie organisatiestructuur Beheer
Historie roltoewijzing Beheer
Zenden en Ontvangen Toegang tot Zenden en Ontvangen Zenden en Ontvangen Beheer
Ziekteverzuim Configuratie ziekteverzuim Configuratie ziekteverzuim Beheer

 

Opmerkingen
FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door FBB Zorgboog

@Remco te Ronde Is er ook een vergelijkbaar handig overzicht beschikbaar waarmee snel de autorisatiebeheer-equivalent van een recht in toegangsbeheer opgezocht kan worden?

Ik zie bij ons bijv personen met toegang tot HR Core Payroll maar ook tot Payroll. Of tot Raet betalingsverkeer module maar ook tot de Betaalmanager. En ik probeer nu te achterhalen wat die personen dan moeten krijgen in autorisatiebeheer...

door Remco te Ronde

Hoi @FBB Zorgboog,

Vanwege vakantie had ik nog niet gereageerd op je vraag. Dus hopelijk is het in de tussentijd helemaal gelukt om de inrichting af te ronden.

 

Maar inderdaad in het ''nieuwe'' autorisatiebeheer hebben zijn soms net iets duidelijkere namen toegepast. De belangrijkste wijzigingen zijn:

Naam in ''oude'' toegangsbeheer Naam in ''nieuwe'' autoristatiebeheer Note
Persoonlijk (voor medewerkers)
Personeelsdossier - Medewerker Applicatie 'Medewerker dossier' met recht 'Toegang tot personeelsdossier'   
Salarisdossier - Medewerker (GEMAL)  Applicatie 'Medewerker dossier' met recht 'Toegang tot salarisdossier'   
Salarisdossier - E-mailservice  Applicatie 'Salarisdossier - E-mailservice' met recht 'Instellen ontvangen salarisspecificatie per e-mail'  Met het gebruik van Mijn Youforce en de Youforce app is het nut om salarisspecificatie te mailen nihil. Want veelal is de notificatie de beste mogelijke manier om een medewerker te informeren.
HR voor anderen
Personeelsdossier  Applicatie 'Personeelsdossier' met recht 'Toegang tot Personeelsdossier'   
HR Core Online Applicatie 'HR Core' met recht 'Toegang tot HR Core Beaufort Online'   
Beheer
Personeelsdossier - Autorisatie  Applicatie 'Personeelsdossier' met recht 'Autorisatie Personeelsdossier'   
Personeelsdossier - Configuratie Applicatie 'Personeelsdossier' met recht 'Configuratie Personeelsdossier'   

 

Je ziet dat het veelal kleine tekstuele wijzigingen zijn.

 

Mochten we meer opmerkingen/vragen krijgen zullen we inderdaad kijken of een volledig overzicht kan helpen en deze daarna toevoegen in de kennisbank. Maar hopelijk is de inrichting inmiddels al helemaal gelukt.

FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door FBB Zorgboog

@Remco te Ronde dank voor je reactie. Ik had al het vermoeden dan te vakantie had.😁

Maar toch nog even een opmerking mbt Salarisdossier - E-mailservice en de tekst dat het nut van die mail bij gebruik Mijn Youforce en de App nihil is: 

bij ons hebben personen die uit dienst zijn daags na de uit dienstdatum geen toegang meer tot Youforce (wij werken met SSO). Wij adviseren hen dan ook voor vertrek de emailservice in te stellen op privé-mailadres zodat zij de laatste loonstrook en de jaaropgave via mail ontvangen. Kortom: toch wel nuttig.

door Remco te Ronde

Goedemorgen @FBB Zorgboog,

 

Terechte aanvulling inderdaad. Er zijn natuurlijk heel veel verschillende implementaties hoe organisaties hier mee omgaan. Sommige hebben in de uitdienst workflow geregeld dat de jaaropgave en eventuele salarisstroken per post gaan. Anderen maken een @onyouforce.com account aan om te zorgen dat iemand nog langere tijd bij zijn personeels- en salarisdossier kan. Maar in het geval je het account volledig afsluit (via SSO) dan is het inderdaad heel slim om de medewerkers te adviseren om de e-mailservice in te stellen vlak voor hun laatste werkdag.

 

Bedankt voor de aanvulling! 

door Remco te Ronde

En @FBB Zorgboog ter aanvulling, ik zie dat mijn collega @Sabine Koelewijn tijdens mijn vakantie reeds volledig kennisbank artikel heeft gemaakt:

Wat zijn de verschillen in benaming van modules in Autorisatiebeheer en Toegangsbeheer?

 

Mocht je toch nog hulp nodig hebben, schroom niet om het te vragen.

GAM Rademakers
CONTRIBUTOR **
door GAM Rademakers

@Remco te Ronde Hoi Remco, Kun jij aangeven waar ik de autorisaties in autorisatiebeheer aan kan zetten ten behoeve van het inzicht in de verstuurde salarisspecificaties per e-mail? Dit wordt in onze organisatie nog veelvuldig gebruikt, vandaar ook de wens om het inzicht hierin te behouden. Het is nu terug te vinden onder 'Logboek gebruik Youforce -> Mailoverzicht -> Salarisspecificatie per mail'. 

door Remco te Ronde

Hoi @GAM Rademakers,

 

Je hebt helemaal gelijk. Deze stond er nog niet tussen. We hebben deze direct toegevoegd. Als je recht hebt tot ''Youforce Account Beheer / Toegang tot Beheerdersoverzichten'' vindt je als beheerder in Mijn Youforce / Beheer voortaan de optie ''Mailoverzicht salarisspecificatie''.

RemcoteRonde_0-1696519719167.png

 

 

GAM Rademakers
CONTRIBUTOR **
door GAM Rademakers

Hoi @Remco te Ronde 

 

Bedankt voor het toevoegen. 

Volgens mij missen er nog een aantal functies in het nieuwe autorisatiebeheer. 

Zou jij aan kunnen geven waar ik deze kan vinden/of deze nog toegevoegd worden of dat het terecht is dat ik deze niet meer kan vinden?

 

Onder portaalbeheer -> gebruikersbeheer mis ik het volgende:

- groepsgewijs autorisaties muteren

- groepsgewijs wachtwoorden toekennen

 

Onder portaalbeheer -> rapportages: 

- overzichten aanmaken 

- gebruikersoverzicht downloaden

 

Onder portaalbeheer -> single sign on: 

- groepsgewijs netwerknamen opvoeren

 

Onder portaalbeheer -> e-mail services: 

- beheer e-mail service aanmeldgegevens

 

Onder logboek gebruik Youforce -> beheersoverzichten:

- autorisatiemutatiehistorie

- profielmutatiehistorie 

 

Alvast bedankt! 

 

door Remco te Ronde

Goedemorgen @GAM Rademakers,

 

Goed dat je het vraagt. Hieronder de antwoorden: 

  • De optie 'groepsgewijs netwerknamen opvoeren' vind je onder Mijn Youforce / Beheer als je het recht Youforce Account Beheer / Configuratie Single sign-on hebt.
  • De optie 'beheer e-mail service aanmeldgegevens' vind je als 'Configuratie Salarisdossier Email-tekst'  onder Mijn Youforce / Beheer als je het recht Salarisdossier - E-mailservice Beheer / Configureer e-mailtekst salarisspecificatie hebt.

 

Daarnaast ga je met de overgang naar Mijn Youforce afscheid nemen van het oude 'Toegangsbeheer' en werken met het nieuwe 'Autorisatiebeheer'. Vanwege die reden zijn de volgende opties niet langer relevant (en dus niet benaderbaar vanuit Mijn Youforce / Beheer)

  • groepsgewijs autorisaties muteren
  • overzichten aanmaken 
  • gebruikersoverzicht downloaden
  • autorisatiemutatiehistorie
  • profielmutatiehistorie 

 

Tot slot geef je ook de optie 'groepsgewijs wachtwoorden toekennen' aan. Voor zover mijn kennis reikt is deze optie al sinds de introductie van ''het nieuwe inloggen'' (alweer een paar jaar gelden) niet meer relevant. Zou je kunnen aangeven waarom je deze toch nog gebruikt? 

GAM Rademakers
CONTRIBUTOR **
door GAM Rademakers

Beste @Remco te Ronde 

 

Bedankt voor je snelle reactie! 

Blijkt dat we het groepsgewijs wachtwoorden toekennen niet gebruiken. 

Deze was voor mij wel zichtbaar, vandaar mijn vraag. 

 

 

 

Angelique
CONTRIBUTOR ***
door Angelique

Beste @Remco te Ronde 

 

Ik heb alles ingericht onder configuratie links, ook de procesweergave staat aan. Echter als ik inlog (opnieuw) zelfs volgende dag. Zie ik de inrichting niet terug in Mijn Youforce. Wat doe ik niet goed? 

Angelique
CONTRIBUTOR ***
door Angelique

@Remco te Ronde aanvulling, ik ben voor alles geautoriseerd. Maar ook zelfs de categorieën onder persoonlijk zie ik niet allemaal terug. 

door Remco te Ronde

Goedemorgen @Angelique,

 

Als je inderdaad alle rechten hebt toegekend (Autorisatiebeheer) en alle links hebt geconfigureerd (Mijn Youforce) dan moet het vrijwel meteen werken. Je hoeft zeker niet te wachten tot de volgende dag.

 

Mijn collega's van het ServiceCenter kunnen je altijd helpen om verder te analyseren wat er bij jouw gebruiker in jouw omgeving niet goed werkt. Het beste kan je dit doen door een gedetailleerde melding aan te maken bij het ServiceCenter waar je minimaal in opneemt:

1) Log in op  mijn.youforce.com

2) Klik rechtsboven op ''persoonlijke instellingen'' en maak een printscreen van de gebruiker waarmee je bent ingelogd. 

3) Ga naar Autorisatiebeheer / tabblad Gebruikers en zoek de gebruiker op waarmee je was ingelogd. Maak een printscreen van de rechten van deze gebruiker

4) Ga naar Configuratie Links Mijn Youforce. Kijk daar naar b.v. Persoonlijk en laat een voorbeeld zien van meerdere links die je 100% zeker zou moeten hebben met deze gebruiker.

 

Mijn collega's helpen je dan te analyseren hoe het opgelost kan worden.

door Andrea de Bie - Hazelhof (Bijgewerkt ‎19-10-2023 15:01 door Andrea de Bie - Hazelhof )

Waarom kan ik onder HR voor anderen en/of onder beheer personeelsdossier niet vinden. Ik heb alle rechten goed staan. 

Blijkbaar moet je even wachten totdat dit goed staat, want nu kan ik ze wel vinden. 

door Andrea de Bie - Hazelhof

Kan ik ook ergens zien of alle actieve processen gekoppeld zijn? Want je blijft de processen in een andere categorie steeds tegenkomen en dan twijfel ik of ze juist gekoppeld zijn

door Remco te Ronde

Hoi @Andrea de Bie - Hazelhof,

 

Je kunt op dit moment geen overzicht zien van all je gekoppelde processen. Maar onlangs heeft een andere beheerder dit idee geopperd, zie:

Overzicht van inrichting Mijn Youforce - Categorieën en processen

 

Je kunt dit idee een 'kudo' geven zodat je op de hoogte blijft van de ontwikkelingen. Want zoals je van ons gewend bent zullen we antwoorden op dit idee. Zowel als we het gaan implementeren, maar ook als we het niet gaan implementeren of over een mogelijk alternatief.

door Andrea de Bie - Hazelhof

@Remco te Ronde  dat is jammer. Als ik doorklik op de link krijg ik onderstaande melding.  Kan het zijn dat de link niet klopt. 

AndreadeBieHazelhof_0-1698134286311.png

 

door Remco te Ronde

Hoi @Andrea de Bie - Hazelhof,

 

Een nieuwe poging om te kijken of de link naar het idee nu wel werkt:

Overzicht van inrichting Mijn Youforce - Categorieën en processen 

door Andrea de Bie - Hazelhof

@Remco te Ronde deze link werkt. bedankt.

Ditske Loos1
CONTRIBUTOR ***
door Ditske Loos1

Goedemiddag,

Onze collega salarisadministratie mist nog de tegel UPA. Deze is wel los aangegeven in Autorisatiebeheer (UPA BEH). Waar zouden we deze terug kunnen verwachten?

Alvast bedankt! 

door Remco te Ronde

Hoi @Ditske Loos1,

 

Goed dat je het vraagt. UPA stond inderdaad nog niet op het overzicht hierboven (direct toegevoegd).

 

Je zou je collega moeten kunnen autoriseren (in autorisatiebeheer) voor 'Aangifte Monitor' met de optie 'Toegang tot UPA'.

 

Vervolgens kan je collega in Mijn Youforce / Beheer in het menu naar HR Core & Payroll gaan om daar UPA op te starten.

 

Mocht je toevallig 'Aangifte Monitor' missen in 'Autorisatiebeheer' wil je dan een melding aanmaken bij het ServiceCenter. Maar het zou dezelfde naam moeten zijn zoals je altijd zag in het ''oude'' toegangsbeheer.

RemcoteRonde_0-1698833607459.png

 

Ditske Loos1
CONTRIBUTOR ***
door Ditske Loos1

Hartelijk dank! 

Daarnaast mis ik ook nog even de Beheerdershandleiding die ik normaal gesproken via Self Service kon benaderen. Ik vind deze (nog) niet terug onder Beheer - Self Service, klopt dat?

Myrtille Dullaert
CONTRIBUTOR **
door Myrtille Dullaert (Bijgewerkt ‎10-11-2023 12:25 door Myrtille Dullaert )

Hoi @Remco te Ronde Voor mij is het nog niet duidelijk hoe ik de instelling email salarisspecificatie zichtbaar kan krijgen onder Persoonlijk. Heb deze wel toegevoegd,

door Remco te Ronde

Hoi @Myrtille Dullaert,

 

Het toevoegen van processen/links bestaat altijd uit 2 onderdelen:

1) Zorg ervoor dat een gebruiker in 'Autorsitiebeheer' toegang krijgt tot  de module 'Salarisdossier - E-mailservice' met het recht 'Instellen ontvangen salarisspecificatie per e-mail'

2) Zorg ervoor dat je in configuratie links Mijn Youforce vervolgens het proces 'Instellen email salarisspecificatie' koppelt aan een logische categorie. 

 

Hopelijk lukt het met bovenstaande aanwijzing.