Mijn Communities
Help

Update verlof (met demo!)

door Bastiaan Friederichs

In onderstaande video (van 10 minuten) laat ik je de belangrijkste punten zien die we al hebben gerealiseerd;

 

  1. Verlof opnemen uit meerdere potjes (verlofsoorten)
  2. Urenvoorstel vanuit het werkrooster
  3. Verlofsoortvoorstel op basis van (onder andere) vervaltermijn


Video - Update verlof

 

Zoals je hebt kunnen zien, gaat de ontwikkeling snel en dat is mede dankzij een groep klanten die meedenkt over de functionaliteit en prioriteit. Heel fijn!

Hoe ziet het plan er verder uit?

Er zijn nog diverse uitbreidingen nodig, zoals

  • Een saldo-overzicht
  • Het controle-proces (goedkeuring)
  • Kunnen intrekken van verlof
  • Dienstverband selectie
  • Notificaties
  • etc.

Zodra de basis op orde is, geven we de klanten uit onze klantgroep toegang zodat zij ons nog meer feedback kunnen geven op basis van ècht gebruik.

 

Ik hoop voor de zomervakantie nog een uitgebreidere update te kunnen geven aan jullie allemaal.
Laat in de comments even weten of je dat liever als Community-artikel krijgt, of in de vorm van een online meeting / webinar.


Heb je in de tussentijd vragen of opmerkingen? Schroom dan niet om hier een berichtje achter te laten of een e-mail te sturen (Bastiaan.Friederichs@Visma.com)

12 Opmerkingen
Rob99
CHAMPION **
door Rob99

Hoi Bastiaan,

heel blij met deze ontwikkelingen. Het ziet er nu al goed uit en dat kan alleen maar beter worden als ook de uitbreidingen worden gerealiseerd. Ga zo door.

Lieke Sterk Huis
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lieke Sterk Huis

Hallo @Bastiaan Friederichs, een paar vragen na het zien van de video:

1. Wij hebben geen werkrooster gevuld in Beaufort. Is dat een verplichting of kan het ook zonder? 

2. Kun je zelf de rubrieken invoeren die betrekking hebben op ouderschapsverlof of zijn dat vaste rubrieken? Dan kan ik nagaan of wij deze rubrieken gebruiken.

 

En alvast een vraag m.b.t. de uitbreidingen:

  • in het geval van meerdere dienstverbanden; is het mogelijk dat bij één verlofopname voor beide dienstverbanden het verlof kan worden aangevraagd?
door Bastiaan Friederichs

@Lieke Sterk Huis 

Geen werkrooster, geen probleem!
In dat geval tonen we na het selecteren van de periode direct het scherm om de uren in te vullen:

leave.youforce.com_registration(iPhone XR) (4).png


En om het efficient te maken kun je eenvoudig de waarde van het eerste veld doorkopiëren :

leave.youforce.com_registration(iPhone XR) (5).png leave.youforce.com_registration(iPhone XR) (7).png

Rubrieken ouderschapsverlof
We richten ons in eerste instantie op het opnemen van "regulier verlof", maar omdat we alle opnames willen tonen is het koppelen van de verlofsoorten van ouderschapsverlof aan de categorie Ouderschapsverlof wel nodig.
Maar het gaat hier om verlofsoorten, geen andere rubrieken...

De verlofsoorten vind je hier (in HR Core Online), in mijn test-klant betreft het OVB en OVO:

BastiaanFriederichs_0-1714381824905.png

 


Meerdere dienstverbanden
Ik heb geen concrete plannen om in 1 verlofopname toe te passen op meerdere dienstverbanden.
Vooral omdat het complex is... Ieder dienstverband kan een andere Organisatorische Eenheid hebben en dus een andere manager, wie moet/mag er dan controleren als voorbeeld.
Gelukkig is het aantal medewerkers met meerdere - parallelle dienstverbanden - een minderheid...

brussaard-c
CHAMPION *
door brussaard-c

@Bastiaan Friederichs , 

 

Hele interessante ontwikkeling.
Ik ben erg nieuwsgierig naar de ontwikkelingen de komende tijd. 
Zodra de release beschikbaar is, voel ik mij aanbevolen om dit te horen, zodat ik er wellicht gelijk mee aan de slag kan gaan. 

Esmiranda Vermeer
CHAMPION **
door Esmiranda Vermeer

@Bastiaan Friederichs Ziet er al goed uit. Ik had ook meteen dezelfde vraag bij geen werkrooster, maar die is dus al beantwoord. Ben ook benieuwd naar het vervolg van de ontwikkelingen. 

 

Bij ons is bij de meeste teams geen controle door de leidinggevende, maar wel een mailnotificatie.

Bij een paar teams wel controle door de leidinggevende.

En dan zijn er nog een paar teams bij wie de controle door planners wordt gedaan.

 

Begrijp ik goed dat in de app straks alleen gekozen kan worden per categorie voor een inrichting.

En dat de opties dan zijn: controle door leidinggevende of geen controle (en ook geen mailnotificatie).

Want dan zal ik dit mee moeten nemen om te kijken wat dit voor ons betekent.

door Bastiaan Friederichs

@Esmiranda Vermeer we zijn de module aan het voorbereiden op meer dan 1 controle-proces.
In de basis hebben we afgesproken wat jij beschreven hebt; dus een controle of niet.

Maar inmiddels zijn er meer en meer voorbeelden die we mogelijk kunnen ondersteunen.
We hebben met de klantgroep even gedroomd.... Bijvoorbeeld een conditionele controle op basis van het aantal uren in de opname (bijv. een controle door de manager bij 120 uur of meer), of op basis van het feit dat een opname toekomstig is of in het verleden ligt... (bijv. een controle door de manager bij een intrekking van een verlofopname uit het verleden)
Hier gaan we alvast rekening mee houden; het is nog te vroeg om te zeggen of we het direct implementeren of later.

We willen wel rekening houden met een notificatie in het geval er geen echte controle nodig is.
Hoe zou dat wat jou betreft er uit moeten zien?
Is het een kwestie van een korte "FYI"; "Bastiaan heeft verlof ingediend voor 23 - 24 december 2024"?
Of gaat het misschien meer om een reminder vlak voordat de opname daadwerkelijk in gaat? (in het voorbeeld in de week van 16 december even een berichtje: "Bastiaan is 23 - 24 december vrij"

Esmiranda Vermeer
CHAMPION **
door Esmiranda Vermeer

@Bastiaan Friederichs 

* Wij gebruiken nu dus conditionele controle op basis van OE.
   Enkele OE's via planners, enkele OE's via leidinggevende en de rest zonder controle.

* De notificatie naar de leidinggevende bij wie er geen controle is geeft nu aan om wie het gaat en wat de periode is.
   (Optie 1 die jij noemt dus, een reminder lijkt me niet nodig.)

* Bij de teams via de planner gaat er nu een notificatie naar de leidinggevende als de planner een aanvraag afkeurt.

carolien boon
CONTRIBUTOR ***
door carolien boon

@Bastiaan Friederichs , het ziet er enorm goed uit!

Bij ons vergelijkbaar als bij Esmiranda, 

Enkele OE's via planners, enkele OE's via leidinggevende.

 

Als ik het goed begrijp is dat wel mogelijk? dan moeten deze rollen vastgelegd worden in Beaufort denk ik?

Raymond_de_Rozario
ACTIVE CONTRIBUTOR **
door Raymond_de_Rozario

@Bastiaan Friederichs heb je ook een mogelijkheid om de demo op een andere manier te delen zoals Youtube, Vimeo of een ander platform? Google drive wordt hier intern geblokkeerd.

door Bastiaan Friederichs

@carolien boon fijn om te lezen dat we de juiste kant op gaan!

Voor wat betreft die scheiding van de groepen medewerkers (OE's via planners, OE's via leidinggevenden), gaan we dit oplossen met een nieuwe dienstverband-rubriek in HR Core. (vergelijkbaar met de selectierubriek in declaraties)
Dat is namelijk een stuk flexibeler, in discussies komt regelmatig naar voren dat het "voor bijna alle" dienstverbanden geldt, maar niet alle... 

Functioneel kun je hetzelfde bereiken; de ene groep medewerkers (met kenmerk "x" in de nieuwe selectierubriek) moet wel gecontroleerd worden en een andere groep niet.

De rollen die geacht worden te controleren moet inderdaad wel vastgelegd zijn in de organisatiestructuur. (kan me voorstellen dat je de "planners" nog niet in de organisatie-structuur hebt opgenomen, dat moet je later wel doen)

door Bastiaan Friederichs

@Raymond_de_Rozario de enige (praktische) mogelijkheid die ik heb tot nu toe, is Google Drive. Maar ik heb je een e-mail gestuurd met een alternatief.

Raymond_de_Rozario
ACTIVE CONTRIBUTOR **
door Raymond_de_Rozario

@Bastiaan Friederichs Dank je wel voor de alternatieve link. Ik heb het bestand binnen. Het ziet er goed uit en biedt wel mogelijkheden. Wij moeten de app nog aan implementeren, maar dit gaan medewerkers vast top vinden. Ik ga het bestand meteen met collega's delen.