Mijn Communities
Help

Eerste aanpassingen om Single Sign On voor professionals mogelijk te maken

door Sabine Koelewijn

In dit artikel hebben we gecommuniceerd over een aantal verbeteringen voor professional gebruikers. We hebben deze release uitgesteld omdat we nog een extra verbetering willen toevoegen, namelijk duidelijke foutmeldingen. Inmiddels hebben we de release klaar staan en deze willen we maandagochtend 30 oktober uitrollen.  

 

Voorbereiding op Single Sign On voor professionals

Met deze release willen we de eerste stappen zetten voor Single Sign On voor professionals. Dit is onderdeel van de voorbereiding om dit mogelijk te maken. De eerste aanpassing is dan ook op het inlogscherm van admin.youforce.com. Vanaf maandag zal hier een nieuw scherm, een domain selector, aan toegevoegd worden. 

 

SabineKoelewijn_0-1698229249313.png

 

 

Dit scherm is al bekend wanneer je inlogt met Single Sign On met je medewerker account. Omdat Single Sign On voor professionals nu nog voor alle klanten uit staat, moet de professional gebruiker nog inloggen met het onyouforce account. Je vult hier dus gebruikersnaam@onyouforce.com. Vervolgens wordt de gebruiker doorverwezen naar het bekende inlogscherm

 

SabineKoelewijn_1-1698229249301.png

 

Omdat de gebruikersnaam al gevuld is in het vorige scherm, wordt deze automatisch gevuld. 

 

Wanneer een professional gebruiker probeert in te loggen met SIngle Sign On krijgt de gebruiker deze foutmelding: Inloggen met Single Sign On is binnen jouw organisatie niet toegestaan voor professionals. Je kan wel inloggen met jouw onyouforce account. 

 

Makkelijker switchen van admin.youforce.com naar portal.youforce.com

Door deze wijziging wordt het voor de gebruiker ook makkelijker om binnen dezelfde browser te switchen van admin.youforce.com naar portal.youforce.com en weer terug. Voorwaarde is natuurlijk wel dat de gebruiker is ingelogd in admin.youforce.com

 

Wanneer je bent ingelogd met je medewerker account, dus niet met je professional account, en je wilt van portal.youforce.com naar admin.youforce.com krijg je deze foutmelding: Het lijkt erop dat je geen rechten voor professionals hebt. Voor meer informatie kan je contact opnemen met jouw Youforce Beheerder. De gebruiker moet dan eerst uitloggen in portal.youforce.com en vervolgens opnieuw inloggen in admin.youforce.com met de professional gebruiker. 

38 Opmerkingen
FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door FBB Zorgboog

@Sabine Koelewijn 

sinds vanochtend krijgen we een foutmelding bij het opstarten van HR Core Beaufort vanuit Mijn Youforce wanneer de gebruiker inlogt met SSO. Gisteren was er nog niets aan de hand.

FBBZorgboog_0-1698734929852.png

 

Bij gebruik van @onyouforce-account gaat het wel goed (op voorwaarde dat wel eerst de browser een keer is afgesloten)

door Sabine Koelewijn

Hoi @FBB Zorgboog,

Dat klopt inderdaad. Voor professionals is SSO nog niet toegestaan. HR Core Online is een module voor professionals en kan daarom nog niet met SSO geopend worden. Daarom werkt de module wel als je met het onyouforce account inlogt. 

FBB Zorgboog
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door FBB Zorgboog

@Sabine Koelewijn toch wel heel vreemd dat dit iig de afgelopen week probleemloos heeft gewerkt. Wat is hiervan de verklaring?

Rob99
CHAMPION **
door Rob99

Vandaag liep ik tegen hetzelfde probleem aan. Ik krijg de melding 'Verboten' en waarvan hierboven ook al een schermafdruk is toegevoegd. Zojuist een melding van een collega dat ook zij niet in B04 kan sinds vandaag. Ik vraag me af of er nu een werkende workaround is om er toch in te kunnen komen?
Want de admin.youforce.com werkt niet omdat je de 'verboten' melding krijgt en ik heb nog geen andere oplossing gezien op dit moment. Er staat overigens dat je in kunt loggen met je onyouforce account.

@Sabine Koelewijn Maar hoe kom ik bij het inlogscherm op dit moment?

 

Rob99
CHAMPION **
door Rob99

Probleem met inloggen inmiddels opgelost. In een andere browser werkte het gelukkig wel. Toen ik vervolgens ook mijn standaard browser weer wilde gebruiken moest ik er inderdaad eerst voor zorgen dat er GEEN ENKELE SESSIE meer van openstond zoals hierboven ook was aangegeven door Sabine. @Sabine Koelewijn : je hoeft niet meer te reageren.

Marianne Marsman
CHAMPION ***
door Marianne Marsman

@Sabine Koelewijn 

We krijgen ook deze foutmelding bij mijn.youforce.com, 

gisteren konden we wel zonder problemen bft opstarten.

Provincie Gelderland
CONTRIBUTOR ***
door Provincie Gelderland

Ik zie de verbetering niet. Wij (FB en SA) gaan nooit van en naar portal en admin, dat is ook de oude omgeving. We bleven al in dezelfde browser. We doen alles vanuit mijn.youforce. Dus we selecteren in mijn.youforce 'HR Core Online' en krijgen automatische het onyouforce.com inlogscherm en kunnen verder in alle 'professional' modules, maar kunnen ook gewoon de 'persoonlijk' zaken regelen, zoals declaraties. Dit werkte al zo, sinds de live gang in januari 2023.

 

Nu kan dat dus niet meer, we worden gedwongen een aparte sessie hiervoor op te zetten of via de oude interface in te loggen. Dit lijkt hetzelfde probleem als bij 'FBB Zorgboog', die werken ook vanuit mijn.youforce. Kortom, het is een flinke verslechtering voor mijn.youforce gebruikers ipv een verbetering.

Marin ZHGA
CONTRIBUTOR ***
door Marin ZHGA

Ik vind dit best onduidelijk voor de prof. Wij hebben mijn.youforce.com ook nog niet actief. Had dit niet 1 maand kunnen wachten? Als ik het goed begrijp moeten we eerst via onyouforce inloggen en (nadat we daar ook een foutmelding krijgen) moeten we weer terug naar admin.youforce.com en kunnen we wel via die weg inloggen? Dit werkt echt niet lekker...

door Remco te Ronde

Goedemorgen @Rob99@Marianne Marsman , @Provincie Gelderland , @Marin ZHGA,

 

Mijn collega @Sabine Koelewijn is er vandaag niet, maar ik zag jullie reacties dus ik help jullie graag. We hebben gisteren gemerkt dat iets heel positiefs (je kunt gebruik gaan maken van Single Sign On voor Professionals) anders heeft uitgewerkt dan onze intentie was. Ik zal wat achtergrond informatie geven en jullie ook op weg helpen met een oplossing.

 

Achtergrond 

Voor het gebruik van sommige extra beveiligde applicaties (zoals HR Core Beaufort of Gemal) had je altijd een Youforce-account nodig (een @onyouforce.com - account). Veel professionals (b.v. Personeel- en Salarisadminstratie of Beheerders) vinden dit prima. Maar steeds meer professionals zouden graag gebruik maken van één account. Dus alles van Youforce gebruiken met hun werk Single Sign On account (in mijn geval mijn @visma.com e-mailadres).

 

Wat is er veranderd?

Sinds deze week is het mogelijk om gebruik te gaan maken  Single Sign On voor Professionals. Wil je dit ook gaan gebruiken? Dan verwijs ik je graag naar dit artikel waar mijn collega Pedro uitlegt hoe je het kunt gaan gebruiken.

 

Wat hadden we beter kunnen doen?

Op basis van jullie reacties hadden we explicieter moeten communiceren dat als je vanaf gisteren (31-10) inlogt met je Single Sign On account en je daarna klikt op een  extra beveiligde applicaties (zoals HR Core Beaufort of Gemal) je een foutmelding krijgt dat het niet is toegestaan om die applicatie te openen met Single Sign On. 

 

We hebben hier van geleerd en zullen volgende keer duidelijker communiceren als iets niet meer kan. Maar onthoudt de intentie van de aanpassing is positief, als je wil kun je gebruik gaan maken van Single Sign On voor Professionals.

Linda_FB_WMD
CHAMPION *
door Linda_FB_WMD

Is er al een oplossing bekend? Ook bij ons is er 1 HR medewerker die de 'verboten' melding krijgt als ze via de admin URL inlogt. Alle sessie afgesloten en opnieuw opgestart, maar ze blijft de melding ontvangen en komt nu dus niet in Youforce. Onze professionals loggen niet via SSO in en mijn.youforce hebben we nog niet uitgerold (staat wel al klaar). Hoe kan ik haar weer toegang laten krijgen tot haar professional account?

 

Angelique
CONTRIBUTOR ***
door Angelique

Hier hetzelfde verhaal ook. Nog niet over naar mijn.youforce. 

De meesten kunnen er weer in als ze eenmaal hebben ingelogd via het onyouforce account, alles afsluiten en dan weer proberen. Maar ook 2 collega 's waarbij dit niet lukt. 

Hoor graag van Visma wat er nu aan gedaan wordt. 

door Remco te Ronde

Goedemorgen @Linda_FB_WMD en @Angelique,

 

Vervelend dat sommige van jullie collega's nog een probleem ervaren.

 

Als een van jullie collega's toch problemen ervaart als ze ''gewoon'' inloggen met hun @onyouforce.com  account dan werkt er inderdaad voor die collega iets nog niet. In de storingsmelding van gisteren hebben we beschreven welke stappen we adviseren. Blijft het probleem toch optreden maak dan, zoals aangegeven in de storingsmelding, een melding aan bij het ServiceCenter. Zorg in die melding dat je duidelijk opneemt welke gebruiker je hebt gebruikt, welke module je probeerde op te starten en welke @onyouforce.com account je gebruikte. En voor de volledigheid meld ook of je via https://mijn.youforce.com/ inlogde of rechtstreeks via https://admin.youforce.com/

 

Op die manier kunnen mijn collega's aan de hand van de melding onderzoeken wat de oorzaak is en een oplossing bieden.

 

Linda_FB_WMD
CHAMPION *
door Linda_FB_WMD

Goedemorgen @Remco te Ronde ,

Bedankt voor je reactie. Die stappen hebben we inderdaad doorlopen en een ticket had ik al aangemaakt. Ik wacht reactie van het ServiceCenter af en hoop dat het snel verholpen is.

 

Angelique
CONTRIBUTOR ***
door Angelique

Hoi @Remco te Ronde , wat ik raar vind is dat er een workaround is waar je eerst moet inloggen op mijn.youforce, terwijl dit nog niet eens in gebruik is. Onze professionals zitten hier nog helemaal niet. 

door Remco te Ronde

Hoi @Angelique,

 

Je hoeft niet persé in te loggen via https://mijn.youforce.com/. Je moet ook gewoon nog gebruik kunnen maken van https://admin.youforce.com/. Dat staat ook als toelichting in storingsmelding van gisteren. Het is alleen wenselijk bij het aanmaken van een melding bij het ServiceCenter dat je nadrukkelijk vermeld of iemand inlogt via https://mijn.youforce.com of  https://admin.youforce.com/

 

Note: in de reacties op het artikel 'Single Sign On voor professionals' reageerden meerdere beheerders die al wel gebruik maken van Mijn Youforce. Daarom hebben we in de reacties op dat artikel de URL https://mijn.youforce.com/ gebruikt. 

ksijne
CONTRIBUTOR ***
door ksijne

Wij hebben ons professional account los van ons eigen account.

We hebben dus twee manieren van inloggen. SSO om naar je eigen pagina te gaan en @onyouforce.com om naar het professionalaccount te gaan.

Het professional account kan dus niet SSO worden en toch hebben we steeds last van deze mutatie. Het switchen tussen deze twee accounts gaat sinds de doorvoering van de wijziging erg lastig met regelmatig foutmeldingen.

Vooral in de testfase om over te gaan naar Mijn.youforce en ik dus regelmatig switch tussen de omgevingen is dit behoorlijk frustrerend!

Petra Koenders
CONTRIBUTOR ***
door Petra Koenders

Goedemorgen

 

Welke ingang ik vandaag ook neem, ik heb geen rechten meer tot beaufort ( HR core) ondanks dat ik de autorisaties overal heb toegekend. Hoe kan dit? 

 

Gaat het overzetten van url wel goed op deze manier? 

 

Mvgr Petra

Karen Schuurink
CONTRIBUTOR *
door Karen Schuurink

Ook wij hebben hier last van, geen toegang tot Bo4, Gemal en beheer ( template en autorisatie). 

Anja Brouwer1
CHAMPION **
door Anja Brouwer1

Ik kan via mijn Onyouforce.com account overal bij, maar kan dus niet mijn.youforce.com gebruiken dan werkt bij mij HR Core online niet. Dit is wel erg lastig aangezien ik mijn.youforce.com aan het testen ben en nu elke keer moet uitloggen, de computer geheel moet afsluiten en opnieuw opstarten. Doe ik dit niet schakel ik automatisch over op SSO en kan ik niet bij mijn onyouforce.com account.

door Remco te Ronde

Goedemorgen @ksijne,

 

Dat klinkt inderdaad vervelend. Het lijkt erop dat jouw browser/pc dan tijdens het switchen dat toch nog ''onder water'' de connectie met je SSO-account onthoudt. Bij Visma|Raet werken we zelf ook regelmatig in meerdere Youforce omgevingen/meerdere inlog-accounts. Een praktische tip is om dat te doen een 'incognitovenster'. Dat helpt vaak.

 

Verder is er recent een vraag geweest op het forum. De vraag ging over '1 persoon met meerdere autorisaties'. Misschien helpt dat artikel ook bij jullie organisatie om af te wegen om accounts samen te voegen.

door Remco te Ronde

Goedemorgen @Karen Schuurink en @Anja Brouwer1

 

Dat is niet zoals het hoort. Er staat op dit moment geen verstoring voor HR Core Beaufort gemeld. Zelf zojuist getest en ik kom er gewoon bij via Mijn Youforce. Dus als jullie een melding aanmaken bij het ServiceCenter met een gedetailleerde beschrijving van het probleem kunnen we analyseren wat er bij jullie niet goed gaat. 

Petra Koenders
CONTRIBUTOR ***
door Petra Koenders

Hallo Remco

 

Ik heb de cookies verwijderd , chrome afgesloten en uiteindelijk kwam ik in de juiste omgeving terecht. Inclusief beheerdersrechten en HR core. 

Dit is nog niet in Mijn YouForce. Ik blijf vandaag dus in de oude omgeving werken, maar heb een volle agenda. Ik kijk volgende week weer of alles goed staat. 

 

Gr petra

Karen Schuurink
CONTRIBUTOR *
door Karen Schuurink

Ik heb een ticket aangemaakt, bij ons werkt het helaas nog steeds niet. Ook geprobeerd om de cookies te verwijderen, niet gelukt helaas. 

Anja Brouwer1
CHAMPION **
door Anja Brouwer1

Bij mij lukt het vandaag wel.  mijn.youforce.com - vervolgens inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord. Om HR core dan te gebruiken moet ik nog een keer de PingId activeren. (dus 2xpingid)

Petra Snoek
CONTRIBUTOR **
door Petra Snoek

Ik was vorige week afwezig en kan nu niet meer inloggen op admin.youforce én niet op mijn youforce. Afsluiten en opnieuw opstarten helpt niet. Mijn youforce blijft steken bij mijn e-mailadres. Ik heb een ticket ingediend en kreeg een automatisch antwoord. Graag tips. 

door Sabine Koelewijn

Hoi @Petra Snoek

Wanneer je wilt inloggen in admin.youforce.com krijg je een domein selector te zien. Hier kan je je emailadres invullen om in te loggen met Single Sign On (als dit geactiveerd is) of inloggen met jouw onyouforce account gebruikersnaam@onyouforce.com. Vervolgens kan je voor je onyouforce account je wachtwoord en 2fa invullen en dan ben je ingelogd. Zou je aan willen geven of het hiermee is gelukt? 

Frans Bekkers
CHAMPION *
door Frans Bekkers

Hoi @Sabine Koelewijn ,

Kan het zijn dat er een verschil zit in autorisaties of je met je werkaccount inlogt of met je onyouforce account?

Bijvoorbeeld dat je met je onyouforce account HR Core wel ziet en met je werkaccount niet.

Petra Snoek
CONTRIBUTOR **
door Petra Snoek

@Sabine Koelewijn Inloggen in admin.youforce.com is voorlopig weer gelukt. 

Inloggen in Mijn youforce nog niet. Ik krijg een leeg scherm. Is hier ook iets gewijzigd? Wat kan hieraan doen?

PetraSnoek_0-1699364380856.png

 

door Sabine Koelewijn

Hoi @Frans Bekkers

Dat kan inderdaad als dit ook twee verschillende gebruikers zijn. het kan dan zijn dat de ene gebruiker wel geautoriseerd is en de andere niet. Heb je nog twee aparte gebruikers of heb je al één gebruiker voor mijn Youforce met daarop alle autorisaties? 

door Sabine Koelewijn

Hoi @Petra Snoek

Fijn om te horen dat je in ieder geval wel aan de slag kan in admin.youforce.com, maar mijn Youforce zou ook gewoon moeten werken. Zou je voor mij eens in een incognito scherm willen proberen in te loggen in mijn.youofrce.com? 

Petra Snoek
CONTRIBUTOR **
door Petra Snoek

@Sabine Koelewijn Als ik gewoon inlog in Microsoft Edge en niet in de Internet explorer modus, werkt het wel. Maar dan werkt Hrcore toch niet? 

 

door Sabine Koelewijn

Dankje @Petra Snoek voor het testen. In dat geval werkt Mijn Youforce gelukkig wel gewoon voor jou. Ik vermoed dat dit te maken heeft met jouw cookies. Zou je de cookies willen opschonen in Internet explorer en het dan nog een keer willen proberen? 

Frans Bekkers
CHAMPION *
door Frans Bekkers

Goedemorgen @Sabine Koelewijn ,

 

Bij ons zit er echt een verschil in of je met je werkaccount of met je onyouforce account inlogt in Mijn Youforce.

Ik zie bijvoorbeeld HR Core niet als ik met mijn werkaccount opstart;

FransBekkers_0-1699425195217.png

Als ik met mijn onyouforce account opstart dan zie ik HR Core wel;

FransBekkers_1-1699425316927.png

 

Dit is zo bij alle professionals bij ons.

Petra Koenders
CONTRIBUTOR ***
door Petra Koenders

Goedemorgen 

 

Ik zie HR core als applicatiebeheerder nog steeds niet in Mijn YouForce. Ondanks dat alle autorisaties goed staan. 

Bij mijn collega staat HR core er de ene dag wel , en een 1/2 uur later is deze weer weg? 

 

Ik begrijp er niets meer van, hoe dit kan. Vanaf de wijzigingen van de URL is dit volgens mij zo. 

@ Sabine Koelewijn: hoe kunnen we dit oplossen

 

Mvgr Petra

door Sabine Koelewijn

@Petra Koenders en @Frans Bekkers

Dat is vervelend. Ik heb helaas nog niet de oplossing. Zouden jullie een melding willen maken bij de Service Desk zodat we dit verder kunnen onderzoeken? Graag toevoegen met welke gebruiker jullie inloggen en ook het Youforce ID (IC of R nummer) dan helpt ons verder in de analyse. 

Alvast bedankt! 

Petra Koenders
CONTRIBUTOR ***
door Petra Koenders

Call is uitgezet en hebben antwoord gekregen. Hier gaan we mee aan de slag. 

 

En terwijl ik het zeg, heb ik HR core weer...

 

PetraKoenders_0-1699449235051.png

 

Petra Snoek
CONTRIBUTOR **
door Petra Snoek

@Sabine Koelewijn Ik heb de cookies verwijderd in de IE modus in Edge, maar ik blijf een leeg scherm zien als in mijn.youforce.com wil inloggen. 

Lotte v Dijk
ACTIVE CONTRIBUTOR *
door Lotte v Dijk

@Petra Snoek 
Hallo Petra,


Ik heb jou zojuist gemaild zodat we samen even kunnen kijken naar het probleem waar je tegenaan loopt. 


Groeten Lotte