Mijn Communities
Help

Verbeteringen in Zoekresultaten

door Lotte v Dijk (Bijgewerkt ‎19-03-2024 09:00 door Lotte v Dijk )

In Mijn Youforce sturen wij de vraag uit of je hebt kunnen vinden wat je zocht. In de feedback die we daarin kregen van onze gebruikers kwam naar voren dat ze specifiek de naam moesten onthouden van het proces en het anders niet gevonden kon worden. Om betere resultaten te tonen voor de gebruikers hebben wij een aantal verbeteringen doorgevoerd: 

 

Verbeterde Woordherkenning

We zochten eerder altijd op de gehele ingevulde zoekopdracht. Mocht je dus eerst declaratie intypen en daarna willen specificeren met onkosten, dan kon je het proces 'onkostendeclaratie indienen’ al niet meer vinden. Daarom doorzoekt onze verbeterde zoekfunctie niet alleen hele zinnen, maar breekt het ook zoekopdrachten op in individuele woorden. Dit betekent dat zelfs als een gebruiker zich de exacte naam niet herinnert, ze nog steeds relevante resultaten kunnen vinden op basis van de trefwoorden die ze verstrekken.

 

Negeren van Speciale Karakters:

We zien soms dat er gebruik wordt gemaakt van een ‘/’ of ‘&’ in de procesnamen vanuit Self Service. Dit is vaak niet erg bekend bij de gebruikers. Doordat ze dit teken vergaten, kregen zij niet de relevante zoekresultaten. Door middel van deze verbeteringen zijn speciale tekens geen belemmering meer om de benodigde informatie te vinden. Onze zoekfunctie negeert slim speciale tekens, zodat er meer relevante zoekresultaten worden getoond. 

 

Spatie ongevoeligheid

Voorheen kon het zijn dat je per ongeluk twee spaties tussen de woorden had gebruikt. Om die reden kon het proces niet meer worden gevonden. De zoekresultaten zullen vanaf nu niet meer afhankelijk zijn van de ingevoerde spaties. Of je er nu per ongeluk 1 of 4 te veel invult, de resultaten zullen nu niet veranderen. 

 

Sorteren op Relevantie:

Als laatst hebben we de sortering van de zoekresultaten verbeterd. Voorheen werden de zoekresultaten getoond op alfabetische volgorde. Nu worden de meest relevante resultaten bovenaan de lijst weergegeven, waardoor het voor gebruikers gemakkelijker wordt om snel te vinden wat ze zoeken.


Wat kan jij verder nog doen om het zoeken te verbeteren voor jouw gebruikers?

Het blijft ook na deze verbetering nog steeds erg nuttig om zoekwoorden te blijven toevoegen. We willen jullie dan ook adviseren om goed na te denken over zoekwoorden voor de directe processen van bijvoorbeeld Self Service, Flex Benefits en declaraties. 

 

We hopen dat deze verbetering de zoekervaring van de gebruikers een stukje gemakkelijker maakt. Het vinden van processen in Mijn Youforce is het belangrijkste in Mijn Youforce. Om die reden zullen we dit ook blijven verbeteren.