Mijn Communities
Help

Herziening weergave van de workflow knoppen

door Christiaan Sluis (Bijgewerkt ‎13-06-2023 08:47 door Christiaan Sluis VISMA )

Update 13-06-2023

Gisteravond is de release succesvol uitgevoerd. We komende tijd gaan we de Beta tegel weghalen.

 

Update 02-06-2023

We zien dat er ondanks de Beta tegel in januari al beschikbaar is gesteld, er nog weinig gebruik van is gemaakt en dat nog niet alle klanten hun communicatie op orde hebben. Wij zullen daarom eenmalig de uitrol hiervan uitstellen tot maandagavond 12 juni.

 

Weergave van de knoppen in de workflows

 

Eind vorig jaar hebben we een bericht geplaatst over een herziening van de weergave van de knoppen in een workflow. In januari is de Self Service Beta tegel vrijgegeven voor alle klanten, zodat je kon testen en je handleidingen of quick reference cards (QRC) kon aanpassen. Voor wie gebruik maakt van Robotics processen kon hier ook vast op geanticiperen. In deze tijd hebben we de feedback meegenomen en (deels) doorgevoerd. Op 6 juni 12 juni zullen wij in de avond een omzetting doen zodat deze nieuwe weergave standaard is vanuit de huidige Self Service tegel (of link, voor Mijn Youforce gebruikers). Vervolgens zal ook de Beta tegel verdwijnen omdat deze geen toegevoegde waarde meer heeft.

 

Wat is het ook alweer?

Een nieuwe look & feel voor de knoppen binnen mutaties. Met name aan het einde van de workflow. De knoppen zijn nu standaard onderaan een formulier te vinden. Dit helpt de gebruiker in de voorspelbaarheid van waar er geklikt moet worden, en vergroot de kans op succesvolle afronding van de mutatie.

 

Zo zijn de knoppen voor Bewerking, verwijderen en Terug nu ook grijs. Terug en Verder bevatten allebei een punt in de richting die het beschrijft (zie voorbeeld 1).

 

De tekst bij afronden van het formulier is ook aangepast om hier op in te spelen en de gebruiker te wijzen op de benodigde actie (zie voorbeeld 2).

 

Op basis van feedback hebben we de bijlagen standaard ingeklapt gelaten conform de huidige functionaliteit. Zie voorbeeld 3 hoe het eruitziet als je dit opent in het afrondende scherm.

 

De naam, werking, volgorde en tooltips van de knoppen veranderen niet.

 

Voorbeelden

Voorbeeld 1: Knoppen tijdens een proces (in een dialoog)

ChristiaanSluis_7-1685456033123.png

 

Voorbeeld 2: Knoppen bij het afronden van een proces

 

ChristiaanSluis_6-1685455976911.png

 

 

Voorbeeld 3: Opengeklapte bijlage bij het afronden van een proces

 

ChristiaanSluis_5-1685455929083.png

 

 

Vervolg

We zijn ervan overtuigd dat dit een verbetering is in het gebruikersgemak. We hebben ook enige vervolgstappen in gedachten. Daarbij werken we aan veel fronten tegelijk, waaronder de integratie met Mijn Youforce. Wij kijken daarbij continu naar wat op dit moment de prioriteit heeft. Door te abonneren op de community blijf je op te hoogte van alle ontwikkelingen.

12 Opmerkingen
Paul Wevers PZC
CONTRIBUTOR ***
door Paul Wevers PZC

Beste @Christiaan Sluis,

 

Dank voor je bericht. Het ziet er enorm goed uit en ik was al blij en ik word nog blijer als ik zie dat het klaar is.

 

Ik vind toch twee dingen jammer:

  1. Op 30 juni wordt gecommuniceerd dat er op 6 juni iets gaat wijzigen. Wij moeten nu op korte termijn de hele organisatie informeren
  2. Geef ons een voorbeeld wat we kunnen communiceren naar de interne organisatie. Nu zitten heel veel klanten zelf een verhaal te verzinnen

Hoop dat de klanten de volgende keer meer ruimte krijgen om de communicatie te laten landen in de organisatie.

 

Hartelijke groet,

Paul Wevers

Jos Verwaaijen
CONTRIBUTOR **
door Jos Verwaaijen

Beste Christiaan, sluit me aan bij de opmerkingen van Paul. Een zeer goede, intuïtieve vooruitgang. Maar het livegang en stukje communicatie is aan de krappe kant, graag wat extra tijd als dat mogelijk is.  

sverbree
CONTRIBUTOR **
door sverbree

@Christiaan Sluis Mooi dat de look&feel verbeterd. 
Nu hebben knoppen soms wat afwijkende namen gegeven, blijven deze knop namen dan wel gehandhaafd of worden deze dan ook mooi gelijk. 

Ik ben wel van mening dat dit een stuk duidelijker is, maar dat er dan mogelijk nog wel steeds een actie punt is om de knop namen gelijk te trekken in de diverse formulieren.

door Christiaan Sluis

Beste @Paul Wevers PZC, @Jos Verwaaijen, en @sverbree 

 

Ik heb zojuist het bericht geupdate dat we dit uitstellen tot 12 juni. Hoewel we de aankondiging en beschikbaar al maanden geleden hebben gedaan, erkennen we dat deze termijn nu wel wat kort was voor iets wat zoveel (eind)gebruikers treft.

 

Omdat iedere organisatie zijn eigen methode heeft van communiceren, zowel qua toon als kanaal, stellen wij hier geen verdere communicatie voor op. De uitleg hier bevat immers de grootste wijzigingen. Daarbij wil ik nogmaals benadrukken dat de knoppen qua namen en werking conform eigen inrichting blijven.

 

Gea Bussink-Veerbeek
CHAMPION ***
door Gea Bussink-Veerbeek

@Christiaan Sluis Het ziet er allemaal goed uit, alleen begrijp ik de knop 'Bijlage Printen' niet. Deze staat alleen bij de actuele activiteit op het moment, dat je als actiehouder nog geen bijlagen hebt toegevoegd. Dat schept verwarring. Als gebruiker verwacht je dan, dat je een bijlage kunt openen o.i.d. Maar er zijn nog geen bijlagen. En wat is voor jou als actiehouder de meerwaarde van de knop als je deze bijlage ook vanuit je directory kunt printen, Je voegt hem immers ook zelf toe vanuit die directory. 

 

Ik zou de knop dan eerder verwachten bij 'Bijlagen van andere activiteiten', maar daar zie ik de knop niet. 

GeaBussinkVeerbeek_0-1685953820844.png

Overigens heb ik helemaal mijn vraagtekens bij die knop, want wie print tegenwoordig nog bijlagen? Kan ik als beheerder die knop uitzetten?

Wim Boogaard
CHAMPION *
door Wim Boogaard

Beste @Christiaan Sluis, ik zie jouw bericht nu hierop binnenkomen. En constateer dat hierin meerdere berichten zijn gedaan.

Het vervelende is dat jullie berichtgeving zo versnipperd is en dat je daardoor zoiets als dit zomaar kunt missen.

Eerst releasenotes; sinds januari '23 niet meer. Dan 'algemene update'; prachtig, maar ook daarin zit dan niet zoiets groots als dit.

En ik maar zoeken naar belangwekkende info. Zal ongetwijfeld aan mij liggen, maar ik baal hiervan. Alsjeblieft, heb hier oog voor in jullie communicatie. 

door Christiaan Sluis

Dag @Wim Boogaard,

 

Terecht dat je het aangeeft. We zijn intern aan het kijken hoe we dit beter kunnen doen om jullie als klanten beter te helpen om belangrijke informatie te kunnen bieden op een consistente wijze.

Gea Bussink-Veerbeek
CHAMPION ***
door Gea Bussink-Veerbeek

@Christiaan Sluis Reageer je ook nog op mijn post?

door Christiaan Sluis

Hoi @Gea Bussink-Veerbeek,

 

Dat stond zeker nog op mijn lijst van dingen om te doen. Ik heb het gezien als feedback op de UI die we als zodanig ook mee kunnen nemen. Wellicht is het zuiverder als je het verwijderen van de knop als idee indient op de community zodat we ook kunnen polsen hoe breed dat idee gedragen wordt. Zou je dat willen doen?

Gea Bussink-Veerbeek
CHAMPION ***
door Gea Bussink-Veerbeek
Jannekeslabbers
CONTRIBUTOR **
door Jannekeslabbers

@Christiaan Sluis 

PA heeft bij ons de volgende opmerking:

 

Als ik in Youforce naar een flow ga en deze wil uitvoeren krijg je onderaan het scherm onderstaande te zien:

 

Jannekeslabbers_1-1687358172784.png

 

 

Als ik op verder blijf klikken tot de laatste “pagina” heb ik ineens niet meer de mogelijkheid om “terug” te kunnen, alleen verzenden en retour lg.

 

Jannekeslabbers_2-1687358172793.png

Kan dit aangepast worden?

door Christiaan Sluis

Hoi @Jannekeslabbers,

 

Sorry dat we er zo laat op terugkomen. Het lijkt erop dat we in de vakantieperiode hebben verzuimd te melden dat deze knop weer is toegevoegd:

ChristiaanSluis_1-1697103432939.png

Het weghalen is een bewuste keuze geweest om onduidelijkheid in de navigatie te voorkomen. Echter, met de procesweergave vanuit Mijn Youforce open je de mutatie zonder het contextmenu links. Dat contextmenu gaf de mogelijkheid om de mutatie uit te navigeren, ook binnen Archief.

 

Daarom hebben we een minimalistische knop bovenin toegevoegd wat hiervoor gebruikt kan worden. Zo leiden we niet af van de "Terug" knop binnen de dialoog, maar is de mogelijkheid er wel.