Mijn Communities
Help

Aansluiting controleren Grootboek met Debiteuren en Crediteuren

door sanderdercksen

Recent is een nieuw venster in Visma.net toegevoegd, waarmee in één oogopslag een eventueel verschil tussen het grootboek en debiteuren/crediteuren gesignaleerd kan worden. 

 

Het nieuwe venster Aansluiting Debiteuren en Crediteuren toont per balansrekening de stand in zowel het Grootboek, als in Debiteuren en Crediteuren met daarnaast het berekende verschil. Een  eventueel verschil is direct te herkennen door middel van een uitroepteken. Vanuit het verschil kun je de grootboekkaart voor de betreffende rekening openen om te onderzoeken waar een eventueel verschil door veroorzaakt kan zijn (bijvoorbeeld een handmatige transactie in een ander proces). 

 

In onderstaande afbeelding is het nieuwe venster te zien, waarin een verschil wordt gepresenteerd op de rekening 1200. Via de gekoppelde grootboekkaart is te zien dat het verschil wordt veroorzaakt door een aantal boekingen in andere processen, namelijk Crediteuren en Bank/kas.

 

sanderdercksen_0-1688560900404.png

 

sanderdercksen_1-1688560961470.png

 

 

6 Opmerkingen
door Eric Hulshof - Databas BV

Een heel mooi scherm waar veel om gevraagd is dus mooi dat het er nu is. Ik zou het scherm ook graag in een dashboard willen gebruiken. Is dat mogelijk?

door Ernst Bronner - Databas BV

Een heel fijn scherm, inderdaad. Ik ben nog even benieuwd naar het verschil tussen de smaken "Alle" en "Debiteuren en Crediteuren" die je kunt kiezen in het dropdownlijstje "Modulebeheer". Kun je daar iets over zeggen?

door sanderdercksen

@Eric Hulshof - Databas BV goed punt; ik ga deze bij ontwikkeling voorleggen. 

@Ernst Bronner - Databas BV in het rekeningschema heb je 3 variaties voor modulebeheer (debiteuren, crediteuren, debiteuren en crediteuren). In dit dropdownlijstje kun je specifiek op deze variaties filteren of alle variaties tonen. 

Gaby
CONTRIBUTOR *
door Gaby

Ik heb een verschil in tussen grootboek en crediteuren, kan dit veroorzaakt zijn door het boeken van openstaande posten in migratiemodus.  (saldo grootboek hoger dan saldo crediteuren).

Niet alle openstaande posten zijn goed overgenomen uit AV, waardoor er ook weer in migratiemodus correcties hebben plaatsgevonden. Kan dit het verschil verklaren en zo ja, hoe kan dit gecorrigeerd worden.

 

door sanderdercksen

Hoi @Gaby de migratiemodus kan inderdaad een verschil veroorzaken wanneer niet juist toegepast. Bij de migratiemodus verwerk je debiteuren of crediteuren, zonder dat het grootboek wordt bijgewerkt. Het openstaande saldo moet bij migratie dan altijd handmatig in het grootboek verwerkt worden om zodoende de aansluiting te behouden. 

Het is lijkt mij goed om dit even te overleggen met jullie implementatiepartner. 

Arie van der Wal
CONTRIBUTOR ***
door Arie van der Wal

Zou het niet mooi zijn om deze mogelijkheden bij de subadministraties debiteuren/crediteuren uit te breiden naar de subadministraties:

- Vaste Activa (Aanschafwaarde/**bleep**.afschrijving/afschrijving (kostenrekening))

- BTW rekeningen

- Bankrekeningen

- Transitoria (systeemrekeningen) 

 

Als deze dan ook in een analyse/dashboard gepresenteerd worden scheelt dat een hoop werk bij de jaarafsluiting.