Mijn Communities
Help

KvK-service beschikbaar in Visma.net

door sanderdercksen (Bijgewerkt ‎13-06-2023 15:48 door sanderdercksen VISMA )

Goed nieuws! Vanaf woensdag 14 juni is de KvK-service beschikbaar in Visma.net. 

De KvK-service is bedoeld om eenvoudig adresgegevens op te halen bij het aanmaken van een nieuwe debiteur of crediteur. Zoek op bedrijfsnaam, postcode, plaats, huisnummer of KvK-nummer en maak direct een nieuwe debiteur of crediteur aan. Het is ook mogelijk om van een bestaande relatie de adresgegevens te controleren en eventueel over te nemen.  

 

Deze service biedt tevens de mogelijkheid om het btw-nummer te valideren op basis van het VIES-register

En daarnaast wordt ook gecontroleerd of de relatie bekend is in het adresboek voor e-facturen. 

Toelichting nieuw bedrijf toevoegen

  • Open het venster Debiteuren of Crediteuren
  • Voeg een nieuwe relatie toe met de knop +
  • Kies de knop Acties/Gegevens aanvullen en controleren
  • Geef een zoekterm in (bedrijfsnaam, plaats, postcode, huisnummer, kvk) gevolgd door Enter
  • Er verschijnt nu een lijst met zoekresultaten
  • Klik op het bedrijf om toe te voegen

sanderdercksen_1-1686561531083.png

  • Controleer of de gegevens kloppen en vul eventueel nog een btw-nummer in
  • Kies Toepassen

sanderdercksen_2-1686562051705.png

 

Toelichting bestaande relatie controleren

  • Open het venster Debiteuren of Crediteuren
  • Open de stamgegevens van een bestaande relatie
  • Kies de knop Acties/Gegevens aanvullen en controleren
  • In het zoekvenster worden nu automatisch gegevens van de bestande relatie ingevuld. In eerste instantie is dit het KvK-nummer en wanneer deze niet beschikbaar is zal de postcode en het huisnummer worden gebruikt.
  • Alle bedrijven op basis van de zoekcriteria worden nu getoond. 
  • Klik op het gewenste bedrijf of klik op de knop Nieuwe debiteur/crediteur aanmaken wanneer je onverhoopt toch een nieuw bedrijf wilt toevoegen. 
  • In het venster worden nu de bestaande gegevens naast de gegevens uit het KvK-register getoond en indien aanwezig wordt het btw-nummer gevalideerd.
  • Door de knop Toepassen te kiezen worden de adresgegevens vanuit het KvK-register overgenomen.

sanderdercksen_3-1686562214272.png

 

11 Opmerkingen
Harmen Vogel
PARTNER
door Harmen Vogel

Kan het kloppen dat je zelf nog het scherm "actie-extensies" moet inrichten om dit aan de praat te krijgen?

 

Nadat ik dit in onze omgeving had gedaan werkt de kvk koppeling.

door sanderdercksen

@Harmen Vogel Nee, dat zou inderdaad niet de bedoeling moeten zijn. Het is helaas gebleken dat deze inrichting niet automatisch is meegekomen met de release. Morgenochtend zullen we dit in 1 actie voor alle companies herstellen en is de KvK-service direct beschikbaar.

door Roland van Belle - Consolit

@Harmen Vogel en @sanderdercksen ik zie dat deze hele mooie uitbreiding bij alle klanten nu zichtbaar is.

Een hele fijne update, die voor iedere klant interessant is wat mij betreft.

Jaap
CONTRIBUTOR *
door Jaap

Wij hebben de debiteurtypen zo ingericht dat bij nieuwe klanten het e-mailadres verplicht is omdat facturen per e-mail verzenden is ingesteld net als aanmaningen. Daarnaast hebben wij een eigen kenmerk die verplicht is. Als ik van deze nieuwe functionaliteit gebruik maak, dan kan de nieuwe debiteur niet aangemaakt worden. Wanneer is dit opgelost?

Coen
CONTRIBUTOR **
door Coen

Dit kan ik onderschrijven, vermoedelijk is het bij ons een soortgelijke oorzaak, de KvK gegevens worden niet ingevuld.

@sanderdercksen Is het verplichte veld 'e-mail adres voor de facturatie' de oorzaak of zit er een andere rede achter ?

door sanderdercksen

@Jaap en @Coen klopt, dit is inderdaad een bekend punt die we op dit moment (nog) niet ondersteunen. Wanneer het e-mailadres als verplicht veld is aangewezen kan de service de relatie niet aanmaken. Hetzelfde geldt voor een verplichting op eigen kenmerken. Een tijdelijke oplossing voor de korte termijn is om de debiteur/crediteur eerst zelf aan te maken met minimaal noodzakelijke informatie (bedrijfsnaam, e-mailadres en verplichte kenmerken). Vervolgens kun je kiezen voor de opdracht Gegevens controleren en aanvullen en daarmee de bestaande relatie aanvullen.

door sanderdercksen

@Jaap en @Coen Het veld E-mail is nu ook beschikbaar bij het aanmaken of bewerken van bedrijven via de KvK-service. 

De eigen (verplichte) kenmerken zullen we later ook nog beschikbaar gaan maken. 

 

sanderdercksen_0-1688972799176.png

 

 

Harmen Vogel
PARTNER
door Harmen Vogel

Andere gedachte: waarom zou je niet de verplichting van het emailadres veld afhalen als ze het vinkje "factuur per email versturen" aan staat.

Dan hoef je niet direct opzoek naar een emailadres bij het aanmaken van een nieuwe debiteur/crediteur maar mocht je het niet invullen dan struikelt het versturen van de factuur vanzelf want er is geen emailadres gevuld.

 

Lijkt mij praktischer

 

 

door Elbert Dannenberg

Als je op de debiteurtype hebt ingeregeld dat je wilt mailen dan is het wel handig dat mail verplicht blijft, anders gaat het weer verkeerd bij het factureren. @sanderdercksen mooie toevoeging. 

door Willard ter Stal

Is er al iets bekend over het beschikbaar maken van eigen (verplichte) kenmerken bij het aanmaken of bewerken van bedrijven via de kvk-service?

door sanderdercksen

@Willard ter Stal nog geen concrete planning. Het punt is wel geadresseerd en het is zeker de bedoeling om deze functionaliteit beschikbaar te maken.