Mijn Communities
Help

Voorkomen van handmatige transacties op Debiteur- en Crediteurrekeningen

door sanderdercksen

Het is nu mogelijk om handmatige transacties te blokkeren op zogenaamde systeemrekeningen voor  de processen Debiteuren en Crediteuren. In het rekeningschema zijn hiervoor twee extra velden beschikbaar:

  • Modulebeheer: Debiteuren, Crediteuren of Beide
  • Handmatige invoer toestaan: Ja/nee

sanderdercksen_1-1686748968326.png

 

Door een rekening te kenmerken voor bijvoorbeeld de module Debiteuren en daarbij handmatige invoer niet toe te staan, kan deze rekening vanuit het onderdeel Debiteuren worden geboekt.  Bij het aanmaken van een handmatige journaaltransactie in het grootboek verschijnt een melding bij het gebruik van een dergelijke rekening, dat handmatige invoer niet is toegestaan. 

 

sanderdercksen_0-1686748900279.png

 

13 Opmerkingen
door Roland van Belle - Consolit

@sanderdercksen dit is een hele welkome aanpassing!

door Erik van den Berg

De module is al gekoppeld met de update. Alleen nog even het vinkje verwijderen voor de "Handmatige invoer toestaan"  om het onmogelijk te maken.

Cathy77
CONTRIBUTOR **
door Cathy77

@sanderdercksen inderdaad een hele mooie aanpassing.

 

Wordt dit ook uitgebreid naar de andere systeemrekeningen? Zoals bank.  

door Eric Hulshof - Databas BV

@sanderdercksen (of iemand anders) In welke situatie zou je bij een rekening de optie "Debiteuren" kiezen EN de optie "Handmatig invoeren toestaan" ook markeren? Je mag de rekening dan namelijk overal gebruiken (verkoopfacturen, inkoopfacturen en journaaltransacties) en wat is dan nog de meerwaarde van de keuze "Debiteuren" bij modulebeheer? 

Arie van der Wal
CONTRIBUTOR ***
door Arie van der Wal

@sanderdercksen inderdaad een hele mooie aanpassing.

 

Kunnen we deze instelling ook naar al onze klanten administraties pushen?

 

Wordt dit ook uitgebreid naar de andere systeemrekeningen? 

- Bankrekeningen

- BTW rekeningen

- Vaste Activa rekeningen

door Muhammed Ozturk

@Eric Hulshof - Databas BV Ik zou het als 2 losse opties zien. Modulebeheer is om te voorkomen dat er vanuit een andere module op de betreffende rekening wordt geboekt.

Handmatig invoeren toestaan zou je kunnen gebruiken tijdens het importeren van historische transacties of correcties. Zodra deze optie is aangevinkt heeft modulebeheer inderdaad geen functie, maar handmatig invoeren toestaan lijkt mij meer een optie die je tijdelijk wil gebruiken.

door Erik van den Berg

@sanderdercksenKan het ook mogelijk worden gemaakt om een eerdere keuze ongedaan te maken? Ik heb nu de situatie dat bij een kostenrekening de module Debiteuren is gekoppeld. Ik kan dit niet meer ongedaan maken door geen module te kiezen.  Hierdoor gaat mijn aansluitingscontrole Debiteuren ook mis.

door sanderdercksen

@Erik van den Berg je kunt het veld Modulebeheer m.i. gewoon leegmaken via de Delete toets. Kun je dat eens proberen? 

door Erik van den Berg

Dat was inderdaad mijn eerste gedachte, maar het is een keuzelijst. Backspace of delete is niet mogelijk. Waarde leeg kan dus klaarblijkelijk niet.

door sanderdercksen

Met Delete zou het moeten werken. Zie onderstaand Gif'je:

 

ModulebeheerDelete.gif

door Erik van den Berg

Nice, browser gewisseld naar Chrome en daar werkt het inderdaad gewoon. Firefox bij mij niet.

Arie van der Wal
CONTRIBUTOR ***
door Arie van der Wal

Ik zou graag zien dat het voorkomen van handmatig boeken wordt uitgebreid naar:

- Bankrekeningen

- Vaste Activa

- Systeemrekeningen zoals Transitoria/vooruitbetalingen/logistiek

- BTW-rekeningen

- ???

Harald Lammers
CONTRIBUTOR *
door Harald Lammers

Sluit me graag aan bij je opmerking