Mina produkter
Hjälp

Vår inbyggda och automatiska påminnelse- och inkassotjänst i Visma.net ERP

av Anders X Nilsson (Uppdaterad ‎28-02-2024 09:42 av Anders X Nilsson VISMA )

Den inbyggda och helt automatiserade påminnelse- och inkassotjänsten i Visma.net, är en  tjänst som levereras i samarbete med Visma Amili AB.

 

Visma Amili AB är ett företag inom Visma med närmare 30 års erfarenhet av inkasso och kan det här kravhantering.

 

paminnelse.png

 

Hur fungerar tjänsten

  • Produkten är uppbyggt kring affärsregler för optimerad kravhantering vilket möjliggör för automatisering och förbättrade processer
  • Den hämtar förfallna fakturor i realtid (affärsregel sätts av dig som kund) i Visma.net
  • Initierar påminnelse- och kravhantering baserat på de inställningar som du
    ställer in under vregistreringsprocessen
  • Du och din kund har full transparens via MinBetalning (för fakturamottagaren) och Amili Autocollect (för fakturautställaren)
  • När du aktiverat tjänsten och påminnelser skickas ut, tar Visma Amili AB över betalningsmottagaransvaret och ser till betalningen kommer in till Visma. När betalning sker till Visma, betalas fakturabeloppet in till dig som kund.

Vad kostar det att använda påminnelse- och inkassotjänsten i Visma.net?
Du betalar ingen årskostnad eller licensavgift för tjänsten. Påminnelser och inkassokrav skickas utan kostnad för dig. De lagstadgade avgifterna på 60 respektive 180 kr som betalas av din kund behålls som ersättning för tjänsten. Först om ett ärende överförs till efterbevakning och betalas av din kund tas en procentuell provision ut.

 

Kan jag använda det för alla företag jag har i Visma.net?
Så länge du som användare har tillgång till företagen i Visma.net kan du använda påminnelse- och inkassotjänsten för alla företagen. När du aktiverar tjänsten bestämmer du vilka bolag du vill koppla på.

 

Vilka delar består tjänsten av?

  • Amili Autocollect - Ett gränssnitt för dig som kund att få kontroll över ditt betalflöde
  • minbetalning.se - Ett gränssnitt för fakturamottagaren att hantera sina skulder

 

Amili Autocollect

 

Amili_arende.png

 

Gränssnittet för dig som kund där du har full kontroll över hela dina kravhantering och kan se status på dina påminnelser och krav.

 

Effektivisering och minskad administration

  • Automatiserade flöden vilket gör att du kan fokusera på din verksamhet
  • Förfallna fakturor påminns automatiskt
  • Betalningar regleras i både Visma.net och i Amili Autcollect i realtid
  • Justeringar i reskontra hanteras i realtid

Kontroll över dina fakturor

  • Affärsregler styr hanteringen vilket minskar risken för manuella fel och ger kontinuitet
  • Konfigurerbara dashboards och rik rapportering/filtrerings funktionalitet

Få betalat på ditt krav

  • En datadriven optimering av processerna ger ökad möjlighet att få betalt
  • Ett rikt utbud av kanaler och kommunikationssätt ger ökad interaktivitet och förbättrar chanserna för ett lyckat ärende

 

 

minbetalning.se

 

image.png

 

  • Kund/gäldenärswebb där era kunder (fakturamottagaren) ges fulla möjligheter att själva reglera sin skuld, hantera avvikelser etc, helt utifrån era affärsregler och utan manuella inslag
  • Optimerad bekräftelsehantering minskar inflöde av kundfrågor och ökar tydlighet mot kund/gäldenär
  • Min Betalning hanterar 70 olika språk vilket ökar sannolikheten att få betalt
  • OMNI-hantering av gäldenär som sömlöst kan gå mellan olika kanaler
  • Inkasso med hjärtat - Gäldenären stöttas med intuitivt gränssnitt, enkla funktioner och tydliga FAQ
  • Ökad tillgänglighet då Min Betalning kan hantera både inloggade och ej inloggade kunder

 

Hur kommer jag igång?

Hur aktiverar jag tjänsten?
Klicka på länken för att komma till guiden där du aktiverar tjänsten.

 

Nyttiga länkar

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här