Mina produkter
Hjälp

Viktig information gällande fönstret Betalningsförslag (ver 9.13)

av Anders X Nilsson (Uppdaterad ‎21-11-2023 13:39 av Anders X Nilsson VISMA )

I denna version har den sista funktionaliteten som saknades i det nya Betalningsfönstret lagts till, så funktionaliteten motsvarar den som återfinns i det gamla fönstret för Betalningsförslag.

 

Det som lagts till är:

  • Schemaläggning. Automatisera din betalningsprocess
  • Status. Se status på dina betalningar och hantera felaktigheter 

Klicka på länkarna ovan för att läsa mer om funktionaliteten.

 

Fördelar med det nya fönstret för betalningsförslag

  • Förbättrad användarvänlighet
  • Bättre överblick
  • Snabbare
  • Betala från flera betalningsmetoder samtidigt
  • Proaktiv avvikelsehantering

 

Från och med denna version kommer det nya fönstret Betalningsförslag att vara standard när man skapar ett nytt företag i Visma.net ERP.

 

Det gamla fönstret släcks ned

Från och med 3/10 kommer det gamla fönstret för Betalningsförslag att släckas ned och ersättas med det nya fönstret för Betalningsförslag. Det gamla fönstret kommer då inte längre att vara tillgängligt.

 

Skärmavbild 2022-09-05 kl. 07.32.51.png

 

Så aktiverar du det nya fönstret

För att aktivera det nya betalningsfönstret markerar du radioknappen Ny betalningsprocess i fönstret Meny > Leverantörsrekontra > (Egenskaper) Leverantörsreskontra (AP101000)

ChristianSandell_0-1662468693843.png

 

För att få access till det nya betalningsfönstret måste en användare därefter få någon av de två rollerna:

 

Payment processor - tillgång till alla delar av den nya betalningstjänsten

Payment Viewer - endast tillgång till att se betalningsinformation, inte skapa betalningar

 

ChristianSandell_1-1662468731541.png

 

 

 

Vi kommer inom kort, här på kundcommunity, att bjuda in till ett webinar där vi går igenom vad du som användare kommer att behöva göra, vad som är fördelarna med det nya fönstret och vad du skall tänka på.

13 Kommentarer
Kristofer_
CHAMPION ***
av Kristofer_

Det ser ut som att ni klumpar ihop betalningar av olika fakturor, till samma leverantör, på samma datum. Mina frågor är:

1. Stämmer detta?

2. Om ja, varför har ni ändrat om det?

3. Hur stänger man i så fall av det så det fungerar som tidigare, en betalning per faktura?

Kristofer_
CHAMPION ***
av Kristofer_ (Uppdaterad ‎08-09-2022 22:04 av Kristofer_ )

Det verkar som att betalningarna klumpas. I betalningen i banken ligger sedan bara en enda stor betalning till leverantören, där dessutom bara två referenser av många står.

 

1. Kommer alla referenser med i klumpbetalningen fast det inte syns i banken?

2.  Hur stänger man av detta och får det som det fungerade tidigare?

Kristofer_
CHAMPION ***
av Kristofer_

Tror jag hittade lösningen. Man måste, fast man haft detta innan, klicka i "Aktivera 'betala separat' från Leverantörsfakturor och Leverantörer" och sen klicka i detta på varje leverantör.

MarieFors
CONTRIBUTOR **
av MarieFors

Stämmer ovan Visma?? Vore nice att få svar!

pagn
CONTRIBUTOR **
av pagn

Hej,

Detta gäller inte Visma Business lr?

av Christian Sandell

Hej! Detta var ett fel som nu är löst. (Det gällde Visma.net, ej Visma Business.)

Kristofer_
CHAMPION ***
av Kristofer_

@Christian Sandell Hur är lösningen implementerad? Jag kryssade i "Aktivera 'betala separat" i inställningarna och kryssade i betala separat på alla leverantörer när detta fel uppstod. Behöver jag ändra nåt igen för att det ska fungera nu?

Alec
PARTNER
av Alec

Hej,

 

Det vore bra om vi fick behålla funktionen att sätta schemaläggning med villkor på leverantör och/eller leverantörsklass. Schemaläggningsfunktionen som finns i nya betalfönstret är inte lika flexibel som den gamla och vi förlorar funktionalitet som vi använder idag. 

 

 

av Christian Sandell
Det är implementerat så att betala separat är standard. Vill man inte ha det så, är tanken att man i fönstret Leverantörsreskontra AP101000, markerar kryssrutan "Aktivera betala separat". Gör man detta måste man på varje leverantör man önskar betala fakturor separat, markera kryssrutan "Betala separat". Annars kommer alla fakturor att buntas.
av Christian Sandell

Angående schemaläggning med villkor på leverantör kan detta lösas genom att man skapar en ny betalningsmetod och sätter denna på leverantörskortet eller leverantörsklassen i fråga. Därefter kan man i schemaläggaren filtrera på den betalningsmetoden.

Kristofer_
CHAMPION ***
av Kristofer_

@Christian Sandell Tack Christian för svar. Är det korrekt uppfattat att om "Aktivera betala separat" är ikryssat under inställningarna, så behöver man inte kryssa i Betala separat på varje enskild leverantör?

av Christian Sandell

Om du vill att betala separat är standard, ska du låta kryssrutan "Aktivera betala separat" vara urkryssad. 

 

Det inställningen 'Aktivera betala separat' gör, är att den möjliggör att du på varje leverantör kan välja om man önskar betala separat - men när du kryssar i den (Aktivera betala separat) buntas alla fakturor för alla leverantörer du inte har valt "betala separat" på. 

 

Jag håller med att det är lite lurigt och något vi bör se över hur det kan bli tydligare

Kristofer_
CHAMPION ***
av Kristofer_

@Christian Sandell Tack för klargörandet! Då är jag med. 🙂

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här