Mine områder
Hjelp

Skattekort - forskuddstrekk i januar og februar

av Ivar Grøndahl1 (Oppdatert ‎14-03-2023 11:33 av Ivar Grøndahl1 VISMA )

Klar for første lønnskjøring i 2023? Er nye skattekort innlest?

 

Ikke skattekort i januar

Når skattekort for 2023 ikke er gjort tilgjengelig for arbeidsgiver, skal sist kjente skattekort for 2022 benyttes for lønn i januar. Dette gjelder også når arbeidstaker hadde frikort eller kilde-skattekort i 2022.

 

Korreksjon i februar

Har du slike tilfeller skal du ved lønnskjøring i februar gjøre følgende:

 

Skattekort for 2023 er lest inn til februar lønn:

Forskuddstrekk for januar skal korrigeres så snart skattekortet for inntektsåret er innhentet av arbeidsgiver. Slik korreksjon må være gjennomført innen utløpet av februar.

 

Skattekort for 2023 er ikke lest inn til februar lønn:

Dersom skattekort for det nye året ikke lar seg innhente av arbeidsgiver, skal trekket som er gjort i januar korrigeres etter satsene i skattebetalingsloven § 5-5 første ledd, dvs 50 % på lønnsinntekt eller 30 % på pensjonsinntekt.

 

Kilde-skattekort

Har du utenlandske ansatte som har kilde-skattekort, 25 % eller 17,1 % når de ikke er medlem av norsk trygd, skal det trekkes i 12 måneder. Det er ikke trekkfritak på feriepenger som utbetales i ferieåret eller halv skatt på lønn før jul. Dekning av pendlerkostnader er ikke skattefritt for ansatte med kilde-skattekort. Kostnader til besøksreiser, losji/bolig og mat er skattepliktig. 

 

Ansatte med kilde-skattekort i 2022, som har ordinært skattekort i 2023, har trekkfritak på feriepenger opptjent i 2022 som utbetales nå i 2023. Det er altså skattekortet på utbetalingstidspunktet som er avgjørende ift trekkfritak på feriepenger.

 

Følg RegelPOD

Ønsker du å få varsel når neste RegelPOD er tilgjengelig? Trykk på Follow i Soundcloud. RegelPOD er også tilgjengelig i Spotify og iTunes.

Her finner du alle RegelPOD

 

2 Kommentarer
Elin Øverli Nilsen
CONTRIBUTOR *
av Elin Øverli Nilsen

Hei, stemmer det at dere ikke har hentet skattekortet for 2022 enda ? Jeg har gjort noen forandringer, derfor spør jeg. Mvh Elin Øverli Nilsen

 

Turid Ellefsrud Bentsen1
CONTRIBUTOR **
av Turid Ellefsrud Bentsen1
Hei Elin, Det stemmer at vi ikke har hentet skattekort for 2022. Vi gjør det først neste uke når årsoppgjøret er ferdig. Har to selskaper og henter på begge samtidig. Mvh Turid E. Bentsen
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"