Mine produkter
Hjælp

Justering af lagerværdi (kostpris/stk.)

10-12-2020 06:49 (Senest opdateret 07-07-2023)
  • 2 Svar
  • 1 ros
  • 359 Visninger

Det kan forekomme, at du ved enden af regnskabet året gerne vil have justeret kostprisen på en vare af forskellige årsager, og denne vejledning vil guide dig igennem til hvordan det gøres bedst muligt.

 

Metoden og menuen der skal bruges til dette, er "Justeringer" (IN3030PL) under "Lagermodulet".

Jeg skal gøre opmærksom på, at det ikke er helt ligegyldigt hvilken "værdiansættelsemetode", der er anvendt på varen.

 

I mit eksempel, har jeg et varenr "SKAFFE" med en kostpris på 80,-/stk, og denne vil jeg gerne have ændret til eks. 40,-/stk. og jeg benytter værdiansættelsesmetode "FIFO"

 

Jeg åbner menuen "Justeringer" og trykker på +, for at lave en ny justering.

Tryk varelinje og udfyld felter efter behov. Husk at indtaste korrekt varelager, hvis du har flere varelagre.

For at få et bedre overblik, over hvad du har lavet med denne justering, så vil jeg anbefale, at du tager alle antal ud først med nuværende kostpris og tilføjer dem igen med den kostpris/stk, du gerne vil have på liggende, som lagerværdi.

Billede 1Billede 1

NB! Husk, at indtaste korrekt dato.

Når jeg forsøger, at gemme denne justering, vil den fejle, fordi, at jeg bruger "FIFO", og derfor SKAL den være knyttet til en varemodtagelsenr., og jeg er derfor nødt til at slå op og finde et modtagelsesnr, som jeg kan linke til.

Billede 2Billede 2

Man kan indsætte en årsagskode, hvis man vil, men er ikke nødvendigt for processen.

Resultatet er, at nu ligger min vare, "SKAFFE", på lager med en værdi 40,-/stk.

Tryk nu på "Frigiv" og justeringen bliver bogført.

 

Systemet laver efterfølgende også et batch med reguleringen i regnskabet, sådan, at der er overensstemmelse med lagerværdi i regnskabet og lagerværdi på lageret.

Et skærmbillede af regnskabsbatchen:

Billede 3Billede 3

 

Sådan får du reguleret kostprisen.

Kommentarer
Anonymous
Ikke relevant
af Anonymous

Hej @Henrik Schytz
Tak for denne gode guide, kan du/i gemme den herinde som PDF så den er nem at distribuere videre til slutbruger?
Mvh Thomas

af Henrik Schytz

Hej @Anonymous 

 

Den er nu vedlagt til vejledningen 🙂