Mine områder
Hjelp

Elektronisk skattekort (video)

21-12-2012 08:00 (Sist oppdatert 25-01-2019)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 4913 Visninger

Fra 2014 skal ikke lenger de ansatte levere skattekort til arbeidsgiver. Det blir arbeidsgivers plikt å hente dette direkte fra Altinn, og før hver lønnskjøring sjekke om noen ansatte har foretatt endringer på skattekortet.

Se opplæringsvideo:

 

 

Kreves det noe for å ta dette i bruk?

Så lenge du har installerte versjon 16.2 eller høyere av Mamut, så er det alt som kreves for å ta dette i bruk. I tillegg må du ha rollen Utfyller/Innsender i Altinn. 


Hvordan går jeg frem i Mamut?

Først må du sjekke at FagsystemID og Passord er lagt inn. Les mer her

 

Bestille skattekort for første gang:

For å åpne veiviseren må du stå på fokusmenyen for Lønn, og klikke på Elektronisk skattekort (alternativt gå til Vis – Lønn – Elektronisk skattekort). La det deretter være avhuket for Bestill skattekort.


Klikk Neste, og la det her stå avhuket for Nei. Fyll deretter ut kontaktinformasjon.


Klikk Neste, og du vil nå få frem en rapport over alle ansatte det vil bli foretatt en bestilling mot. Nederst på rapporten vil du få en oversikt over eventuelle ansatte med ugyldig personnummer, og som ikke vil bli sendt inn til Altinn. Merk at det er kun aktive ansatte med gyldig personnummer/d-nummer som det vil bli sendt inn en bestilling på. Når du klikker Fullfør vil programmet kontakte Altinn.

 


På grunn av at bestillingen vil bli sendt direkte til arkivet i Altinn, så kreves det en autentisering. Velg autentiseringsmetode, og fyll ut informasjonen som kreves. Velger du pinkode på SMS, så kreves det at du legger inn både fødselsnr/brukernavn og passord. Merk at passordet er noe du selv har opprettet i Altinn, så har du glemt dette, må du gå til Altinn.no for nærmere beskrivelse. Viktig: Det er ikke passordet som du laget ved registrering av Mamut som fagsystem som skal benyttes her.

 

 

 

Jeg har tidligere hentet skattekort for dette året

Dersom du tidligere samme året har sendt inn bestilling om skattekort, samt lest inn returfilen, så skal du huke av for Ja, til at du har hentet skattekort tidligere. Du kan da velge mellom følgende:

Jeg ønsker kun skattekort for de av mine ansatte som har endret siden sist

Dette valget gjør at det blir sendt en forespørsel til Altinn, der du kun ber om endringer på ansatte som har endret skattekortet siden sist gang du hentet ned fil.

Jeg vil sende inn en ny fil og få tilbake nye og endrede skattekort

Dette valget skal brukes når du har fått nyansatte og du ønsker å sende inn en fil med dem, samt motta endringer på ansatte som har endret skattekortet siden sist gang du hentet ned fil. Du vil ved å klikke Neste få muligheten for å sette utvalg på ansattdato, slik at du slipper å sende inn en fil med alle ansatte på nytt.

Følg deretter veiviseren gjennom, slik som beskrevet tidligere.

Hent skattekort

Det er først dagen etter at du har sendt inn en bestilling, uavhengig av hvilke valg for bestilling som ble valgt, at du kan hente ned skattekortene. Klikk da på Elektronisk skattekort på skrivebordet, og velg Hent skattekort.

 


Klikk Neste, og autentiseringsvinduet vil nå vises. Fyll ut dette slik som beskrevet tidligere.

Når autentiseringen er gjennomført vil du få opp en rapport over hvilke ansatte som vil bli oppdatert, og informasjon om blant annet kommune, tabell, prosent, forskuddsform, frikortbeløp, og om noen andre arbeidsgivere tidligere har hentet ned skattekort for den ansatte.

Vi anbefaler at du skriver ut rapporten. Du kommer deretter til siste steg i veiviseren. Ved å klikke Fullfør vil personalregisteret bli oppdatert. Klikker du Avbryt vil ingen endringer skje.

 

Hoved-/biarbeidsgiver

Det vil ikke fremgå fra filen om du som arbeidsgiver er hovedarbeidsgiver eller biarbeidsgiver, så om prosent eller tabell skal benyttes, må avtales med den enkelte ansatte. Gir den ansatte beskjed om at du er biarbeidsgiver, så må du manuelt inn på ansattkortet i ettertid, og slette tabelltrekket.

 

Jeg får ikke hentet skattekort

Får du beskjed om at programmet ikke finner noe fil å lese inn, så kan det være flere grunner:

  •  Det har ennå ikke blitt generert en fil fra Altinn. Merk at returfilen blir generert dagen etter at du har sendt inn bestilling (ca kl 05:00).
  • Du har ikke sendt inn en bestilling på å motta skattekort
  • Du har sendt inn bestilling på kun endringer, men ingen ansatte har endret skattekort siden sist gang du hentet ned returfil
  • Du har lagt returfilen i arkivet i Altinn. Da er det ikke mulig å lese den inn i Mamut, og ny bestilling må gjøres.

Dersom du ikke får lest inn en fil, men mener at det skal være riktig i Altinn, så må du logge deg inn i Altinn, og se at du finner filen under arbeidsområdet ditt. Det er den sist genererte filen du har mottatt fra Altinn, og som ligger åpen i arbeidsområdet, som vil bli lest inn.

 


Bidragsytere