Mine områder
Hjelp

Hvordan kan jeg tilordne en ny kunde et egendefinert kundenummer ved henting av nettsteddata?

13-07-2017 10:09 (Sist oppdatert 24-01-2019)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 1074 Visninger

Hvordan kan jeg tilordne en ny kunde et egendefinert kundenummer ved henting av nettsteddata?

 

I noen tilfeller kan det være ønskelig å selv definere kundenummeret til en ny kunde i forbindelse med nedlasting av ordre fra nettbutikken. Til tross for at det i programmet ikke finnes en egen knapp for dette i programmet, så er det mulig å få til om man ønsker det.

Slik går du frem:

I hovedvinduet i Mamut, velg menyen Vis  Netthandel - Hent nettsteddata.
  1. Klikk på Start for å sette i gang nedlasting av data. Programmet vil nå koble seg opp mot internett og lete frem eventuelle nye ordre og aktiviteter.
  2. Når programmet har lastet ned alle nettsteddata og gir melding om at det "Lukker Internett forbindelsen", klikk Neste.
  3. I vinduet Oversikt over nye ordrer/aktiviteter, merk en ordre og klikk Rediger.
  4. I vinduet Datasammenligning, klikk på Liste for å hente opp kontaktlisten.
  5. Klikk på Ny for å opprette en ny kontakt.
  6. I vinduet Kontaktoppfølging, sett hake for at kontakten er Kunde og legg inn ditt egendefinerte kundenummer for kontakten. Klikk deretter Lagre og Avslutt for å returnere til Datasammenligning (resten av kundeinformasjonen hentes inn basert på det kunden selv har registrert ved kjøp i din nettbutikk).
  7. Klikk på Liste, merk kontakten du nettopp opprettet og klikk OK for å tilordne ordren fra nettbutikken til den nyopprettede kontakten.
    MERK! Feltet Kontaktnr. i vinduet Datasammenligning vil vise et annet kundenummer (det neste i den systemopprettede nummerserien for kontakter), men kontaktkortet vil vise det egendefinerte nummeret).
  8. Gjør eventuelle endringer i kolonnen Resultat under fanekortene Kundeinformasjon og Adresse og klikk deretter Importer for å oppdatere kontaktregisteret.


Du har nå selv definert kundenummeret til en ny kunde i forbindelse med nedlasting av ordre fra nettbutikken.

 

Bidragsytere