Mine områder
Hjelp

Hva må korrigeres hvis jeg endrer satsen for feriepenger til 12 % for inneværende år?

25-08-2009 09:00 (Sist oppdatert 13-06-2018)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 2292 Visninger

Jeg har ført lønn med 10,2 % i feriepengesats i inneværende år, men skulle ha ført med 12 %.


For å endre dette må du gjøre følgende:

1.    Velg Vis - Innstillinger - Regnskap - Modulinnstillinger og knappen Lønn.

2.    Legg inn feriepengesats på 12 %. Dette vil nå legge seg inn som standard feriepengesats på alle ansatte.

Dersom du endrer feriepengesatsen til 12 %, må du korrigere slik at lønnen du har ført hittil i år med 10,2 % blir korrekt. Feriepenger og arbeidsgiveravgift korrigeres manuelt i Bilagsregistrering. Du må korrigere på følgende kontoer:

 

  • 2781 Arb.giv.avg pål. feriepenger
  • 5411 Arb.giv.avg pål. feriepenger
  • 2920 Skyldige feriepenger
  • 5190 Påløpne feriepenger

Det er ikke nødvendig å foreta korrigeringer på den enkelte ansatte, da de opptjente feriepenger regnes ut, etter den til enhver tid, gjeldende sats i personalregisteret. Satsen som er spesifisert på de ansatte ser du ved å gå inn i Personalregisteret, og klikke på knappen Ferie. Dersom du nå skal kjøre feriepenger, så må du rekalkulere feriepengegrunnlaget på nytt. Da vil du se at det blir brukt 12 % for hele det aktuelle året. Det er også denne summen som blir hentet opp ved bruk av lønnsart for feriepenger.

 

NB! Ved endring av feriepengesatsen vil ikke rapporten Liste for feriepenger bli oppdatert, da denne tar hensyn til den satsen som ble brukt da lønningene ble kjørt. Vær også oppmerksom på at opptjente feriepenger på lønnsslippen også vil vise feil. I personalkortet og ved lønnsregistrering vil det imidlertid bli tatt hensyn til at satsen er endret til 12 %.

Dersom du ønsker å korrigere slik at feriepengelisten viser 12 % for hele året må du kjøre korrigeringslønn på de lønningene du har kjørt med en sats på 10,2 %, og deretter kjøre lønningene på nytt med en feriepengesats på 12 %. Fremgangsmåten for å korrigere lønninger finner du beskrevet her.


Bidragsytere