Mine områder
Hjelp
Anne Ballestad
CONTRIBUTOR *

Permisjon uten lønn og helligdager

av Anne Ballestad

Hei, 

En ansatt har tatt ferie fra 29 april til 3 mai. Vedkommende skal da ha lønn 1 mai!

Videre har hun tatt permisjon uten lønn fra 6 mai til og med 24 mai. Der er det noen røde dager, Kristi himmelfartsdag, Grunnlovsdagen og 2. pinsedag. Er det slik at det er kun 1 mai og 17 mai hun skal ha betalt for? Eller skal hun ha betalt for alle røde dager?

2 SVAR 2
Elin Hauge
CONTRIBUTOR **

av Elin Hauge

Hei. Slik jeg tolker "Forskrift om lønn 1. og 17. mai", så skal den ansatte ha lønn 1. mai siden det gjelder ferie, men ikke 17.mai, siden det gjelder ulønnet permisjon. Men her spiller det også inn hvilken type ansatt det er. Er det en månedslønnet eller timelønnet?

 

Limer inn paragrafene som jeg tenker er nyttig i denne forbindelse:

II: Arbeidstaker som har måneds- eller vekelønn og som ikke får fradrag i sin vanlige lønn for helgedager, har ikke krav på ekstrabetaling for 1. og 17. mai når han ikke er i arbeid slik høgtidsdag.

IV: Arbeidstaker som 1. eller 17. mai er fraværende på ferie, skal ha lønn etter reglene ovafor.

 

 

Hilde Furnes
ACTIVE CONTRIBUTOR *

av Hilde Furnes

Hei, når den ansatte har permisjon uten løn, skal ho heller ikkje ha løn for helligdagane i permisjonstida. Ho skulle jo ikkje arbeide desse dagane (pga permisjon)

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"