Mine områder
Hjelp
Janniediana
CONTRIBUTOR **

Sykt barn - har arbeidstaker rett på omsorgspenger?

av Janniediana
Arbeidstaker som må være borte fra arbeidet for å ta seg av sykt barn kan ha rett til omsorgspenger fra arbeidsgiver eller fra NAV. Forutsetningen er at arbeidstaker fyller vilkårene for rett til omsorgspenger etter folketrygdlovens kapittel 9.

Nå lurer eg på tilfelle hvor arbeidstaker ønsker bruke "sykt barn" dag samtidig med mor, som er heime i foreldrepermisjon.

Det er snakk om eit barn på 9 mnd. som skal følgjes til kiropraktor, ingen søsken som trenger tilsyn.

Har arbeidstaker krav på lønna permisjon i slike tilfelle?

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Monica Bremtun-Olaussen -
VISMA

av Monica Bremtun-Olaussen -

Hei @Janniediana 

Når det gjelder omsorgspenger, så er et av vilkårene for denne stønaden at det er nødvendig at arbeidstakeren er hjemme for å ta seg av barnet. Dersom mor her er hjemme i permisjon er det i utgangspunktet ikke nødvendig at den yrkesaktive parten er hjemme ved barnets sykdom.

 

Dersom mor, som er hjemme med barnet i denne situasjonen er syk, slik at hun ikke kan ta seg av barnet, vil den yrkesaktive likevel kunne få omsorgspenger for å ta seg av barnet. Det kan også bli aktuelt å yte omsorgspenger i et tilfelle hvor en av foreldrene er hjemme på dagtid, men av ulike årsaker er ute av stand til å ta seg av det syke barnet. 

 

 


Med vennlig hilsen,
Monica/Legal advisor
Gi gjerne en "like" om du synes svaret var nyttig og Godta som løsning hvis jeg besvarte spørsmålet ditt. Dette hjelper andre i Community
Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"