Mine områder
Hjelp

Import av skattekort fra Altinn

av Cathrine Sirevåg Andreassen

Hei

Jeg har nå lest inn skattekortfilen fra Altinn flere ganger.

Det viser seg imidlertid at 3 av de som ble forespurt har kommet inn på feil lønnstaker.

Vi har 3 lønnstakere som har 2 lønnstakernummer. Det ene har fått en sluttdato og er satt med kode sluttet så disse er ikke tatt med i eksporten til Altinn, men allikevel er skattekort opplysningene lest inn på de med sluttdato og kode sluttet. (Disse har lavere lønnstaker nummer en den gjeldene lønnstaker nummer).

Slik skal det vel ikke være? Jeg antok at siden eksporten ble styrt av om det var satt en sluttdato eller ikke ville også dette styre importen.

Cathrine

 

6 SVAR 6

av Anne Haagensen

Saken er meldt og du vil bli kontaktet når vi vet noe mer.

av Cathrine Sirevåg Andreassen

Den ansatte som er opprette med 2 ansattenummer er gjort i forbindelse med strukturen vi har på ansattenummer iforhold til hvilken type jobb/avdeling disse jobber på. Så det er ikke gjort ved en feil, men ved et bevist valg.

Jeg endre personnummeret og venter på retting fra utviklingsavdelingen!

 

Godkjent løsning
Anne Haagensen
VISMA

av Anne Haagensen

Hei!

Det er ikke vanlig at man har to lønnstakere opprettet med samme personnummer.  Men, når det er sånn må den som ikke skal benyttes endres til f.eks. 11111111111. (Feil personnummer) som dere sier.  Da får du skattekort inn på riktig person.  Oppretter en sak og sender problemstillingen inn til utviklingsavdelingen.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Systemet burde kanskje advare hvis nytt ansattnr. ble registrert med personnummer som allerede var tatt i bruk slik at en unngår å registrere samme ansatt mer enn en gang. (Jeg antar at det er en feil eller har det noen hensikt å opprette samme ansatt med flere ansattnr.?)

av Cathrine Sirevåg Andreassen

Nei det tror jeg ikke vil ha noe å si på noe annet, men skal det være sånn? Kan en ikke i innlesningen sette en regel på at sluttetdato skal være blank for at en skal oppdater. Eventuelt at det ikke finnes noen sluttet kode på vedkommende?

Cathrine

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Er det en løsning å sette feil personnr. på de uaktuelle lønnstakernumrene (i alle fall mens du leser tilbake skattekortopplysningene)? Eller vil dette ha uønskede sideeffekter?

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"