Mine områder
Hjelp
Hege Bjørkås
CONTRIBUTOR **

Diett etter regning

av Hege Bjørkås

Vi har ansatte som får Diett etter regning. De har tre alternativer og satser de kan benytte. Sats en er Diet 6-9 timer etter regning. Diett 9-12 timer etter regning og Diett over 12 timer etter regning. Årsaken til at vi har denne muligheten er at ansatte ikke har tilgang til kantinen når de er ute å jobber. De skal da kunne kjøpe seg lunsj, eller middag. Spørsmålet mitt er: Kan de kjøpe inn feks  en handlepose full av div mat som feks 2 kg fårikål kjøtt og legge med som kvittering?  Denne type diett gjelder kun for ansatte som ikke har mulighet til å spise på kantine eller hjemme og at kravet er at de må være 15 km unna kontor/hjem? De skal også være borte fra kontor/hjem for å kunne få diett etter regning over 6-9 timer, 9-12 timer eller over 12 timer? Når man har kommet hjem har man jo mulighet til å spise/lage mat.     

1 SVAR 1

av Ivar Grøndahl1

Selv om ansatte leverer regning og får refundert kostnader til mat når de er på reise for arbeidsgiver, er det ikke alltid det er skattefritt. Vilkår for trekkfri refusjon er at reisevirksomheten ikke er en del av ansatte sin normale arbeidssituasjon. Hvis mer enn halvpartene av arbeidsdagene er reisevirksomhet, anses ansatt ikke å ha merkostnader til mat. Refusjon av kostnader til mat vil da være skattepliktig.

 

Hva arbeidsgiver skal dekke av utgifter til mat, er ikke regulert i lov eller forskrift, men følger av avtale mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Enten tariffavtale eller bedriftsintern avtale.

 

Som arbeidsgiver ville jeg dekke kostnader til mat som ikke er ment å ta med hjem. Mat som tas med hjem for bearbeiding, som f eks fårikålkjøtt ville jeg som arbeidsgiver ikke dekket. Men, her må avtalen sjekkes om hva som arbeidstaker evt kan kreve.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"