Mina produkter
Hjälp
Maja Nilsson
CONTRIBUTOR *

Får ingen hjälp av Visma NET

av Maja Nilsson

Funktionen behandla kontoutdrag fungerar inte korrekt. Det beror enligt vår partner Exsitec på ett externt "fel" som skett i den automatiska uppdateringen av programmet. Alltså något som beror på Visma NET. Detta uppstod i september 2022, vilket påtalades direkt till vår support hos exsitec. De har kontaktat Visma NET i ärendet då de måste åtgä'rda problemet. Nu är vi inne i mitten av maj 2024 och Visma NET har fortfarande inte återkopplat i ärendet trots upprepade påminnelser från exsitec. Visma pririterar ärenden som är akuta och det definierar de endast sådant som helt stoppar användningen av systemet. Ska man acceptera att inte få åtgärd på problemet inom nästan ett år? Det här känns vansinnigt och exsitec menar att de står handfallna och gör allt de kan. Jag har påtalat till dem att de måste lösa det på något sätt, men de ursäktar sig å Vismas vägnar, men kan inte göra något så länge inte Visma återkopplar. 

8 SVAR 8

av Cecilia Tallner

Hej Maja,

 

Jag förstår er frustration och jag beklagar att det dragit ut på tiden. Vi har en dialog mer er partner och AutoPay och tillsammans försöker vi hitta en lösning på ert problem.

Vi återkommer i ärendet under morgondagen.

 

Vänligen

Cecilia Tallner

Manager, Product & Partner Hub, ERP

Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_

Precis så här är det att vara kund i Visma.net. Buggar rapporteras och fixas sällan. Man får dessutom betala konsulten för rapporteringen av fel som är orsakade av Visma. Så otroligt frustrerande och värdelöst, men vi har givit upp nu.

Malin Segerud
PARTNER

av Malin Segerud

Hej Kristofer_

 

Tråkigt att ni känner så. Har ni något problem just nu som du vill dela här?

 

Med vänliga hälsningar
Malin Segerud
Cloud Connection AB

 

Kristofer_
CHAMPION ***

av Kristofer_

Tack för ditt svar. Nej ärenden finns redan registrerade sedan länge och vår Partner är väl medvetna om dem. De är duktiga och gör så klart vad de kan. Problemet ligger hos Visma som helt enkelt inte vill lösa vissa buggar.

 

Vissa ärenden blir lösta och vissa har passerat fyra år nu.

Malin Segerud
PARTNER

av Malin Segerud

Hej!

 

Jag förstår, vad tråkigt att det har blivit så. Jag tror att Visma är på bollen nu och kontaktar er som delar tankar på Communityt, så du bör höra från dom inom kort.

 

Med vänliga hälsningar
Malin Segerud
Cloud Connection AB

Malin Segerud
PARTNER

av Malin Segerud

Jag förstår! Jag skulle nog behöva veta lite mer för att ge dig råd.

 

1. Kan det vara så att leverantörsfakturorna kommer in i en klumpsumma? Däremot säger du att ni har  provat att matcha manuellt, men kanske behöver raden delas upp för att ni ska kunna matcha?

2. Hur ser återrapporteringsfilen ut? Är beloppen uppdelade? 

3. Se över inställningar i ert AutoPay-avtal samt i Bank & likvidhantering.

4. Kan det vara fel format på avtalet hos banken, hur är detta inställt?

5. Har ni med inställningen att banken ska skicka kontoutdrag?

6. Kommer kontoutdragen in i AutoPay, samt i Visma.net Financials?

7. Vilken bank har ni?

 

Med vänliga hälsningar
Malin Segerud
Cloud Connection AB

 

 

Malin Segerud
PARTNER

av Malin Segerud

Hej Maja,

 

Vad tråkigt att ni inte har kommit till en lösning med detta. Vad är det som inte fungerar i Behandla kontoutdrag? 

 

Med vänliga hälsningar
Malin Segerud
Cloud Connection AB

Maja Nilsson
CONTRIBUTOR *

av Maja Nilsson

Hej Malin,

 

Ja, verkligen. Det känns så trist när vi investerat i ett nytt system med förhoppning om förbättring. Felet i funktionen är att leverantörsfakturor som är skickade via autopay inte matchas i kontoutdraget, och de finns inte heller att matcha om man försöker göra det manuellt. Vi har 200 sidor i behandla kontoutdraget som ligger som icke matchade. Betalningarna återrapporteras i levreskontran, men de finns inte med i kontoutdraget. Det blir väldigt stökigt och svårt att enkelt kunna se vilka betalningar som ligger utanför och inte tillhör en betalningsfil så dessa riskerar att missas. En massa onödigt manuellt arbete tillkommer. Dessutom händer då och då att en och samma betalning automatbokas mot olika levfakturor. Det här har lett till betalningsförelägganden hos KFM till och med för det är inte alltid kravbrev når oss från samtliga leverantörer så att vi hinner fånga upp dessa alla gånger. Väldigt frustrerande.

 

Vänliga hälsningar,

Maja

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här