Mine områder
Hjelp
Daniel Hardang
CONTRIBUTOR **

Betaling i valuta fra en NOK konto

av Daniel Hardang
Status: Åpen Idé

Hei!

Vi har typisk bare en driftskonto og den er i NOK. Vi betaler ofte fakturaer i USD eller i EUR.
Når vi betaler en faktura i EUR fra vår NOK konto så forstår jeg at 1920 føringen må være i NOK men jeg skjønner ikke hvorfor ikke reskontro føringen er i EUR.

Det hadde gitt en mye bedre oversikt å kunne vise at, vi fikk en faktura på 50.000 EUR og vi betalte 50.000 EUR.

Jeg får f.eks en del avvik når vi betaler konsoldierer regnskapene våre med vår internasjonale eier da betalingstransaksjonene våre alltid er bokført i NOK de har jo bokført i kursen vi har betalt i, og når de skal konvertere vårt bokførte NOK beløp til EUR så bruker ikke de Norges bank kursen, heller ikke den kursen banken vår bruker men en nok kursen til den europeiske sentralbanken så her blir det alltid avvik, noe som skaper litt frustrasjon.

Har nå lært meg en workaround men den er tungvinn og jeg tenker det bør være simpelt å kunne vise faktisk betalt valuta på reskontro, selv om en sier at en ikke vil vise dette på betalingskontoen.

Gå til de områdene du ønsker å legge til og velg "Legg til i Mine områder"