Mina produkter
Hjälp

Visa historisk data i radspecifikationer

01-10-2024 11:13
  • 0 Svar
  • 1 gilla
  • 84 Visningar

När du registrerar budget i OneStop Reporting har du möjlighet att se tal för föregående år i samma budget. Du kan även designa din budget så att du ser historiska tal under Radspecifikationer och då kan du även välja att fördela ut dina siffror baserat på fördelningen för tidigare år.

 

Presentera siffror från föregående år som en egen kolumn

Om du väljer att visa föregående år direkt i mallen kan du lägga in detta som normalt i budgetmallen. Då kan du även själv välja den periodfunktionen som passar dig bäst, exempelvis om du vill se föregående år per period, eller endast den totala summan i en kolumn. I exemplet nedanför har jag valt att visa hela föregående år i en kolumn.

 

Budget_1.png

Visa historiska tal i Radspecifikationer

För att kunna visa historiska tal under Radspecifikationer behöver du först specificera vilket beloppsfält du vill visa. Detta gör du under fliken Budgeting i den cell du registrerar budgettal.

  1. I portalen, välj Redigera på den budgetmall du vill se historiska tal
  2. Gå till cellen som lagrar data. I mitt exempel är detta G11.
  3. I Layout Editor, klicka på pilen nere till höger, bredvid texten Comparable data.

Här finns två olika val:

 

Based on historical data

Det här valet kan du använda om du inte har valt att presentera föregående år direkt i din budgetmall. Du behöver då dra in ett beloppsfält som innehåller den historiska datan du vill se från Report Designer. I fältet Titel skriver du in den text som ska visas som titel när du tittar på talen under Radspecifikationer.

 

Budget_2.png

 

Du kan även välja om du vill ta med data från det aktuella räkenskapsåret ska tas med eller inte med hjälp av kryssrutan. Om du kryssar i det här alternativet kommer det aktuella räkenskapsåret och föregående år att inkluderas (beroende på den valda 

periodparametern du kör budgeten för).

 

Om det lämnas tomt får du de två föregående åren.

Budget_3.png

Based on Excel range

Om du använder det här alternativet måste du definiera området i Excel-arket du vill visa. Det gör du genom att markera området i din budget.

 

Budget_4.png

 

OBS! I exemplet ovan nämns endast perioddimensionen. Andra dimensioner som används för att välja jämförbara data ärvs från de val som används i mallen. Om du vill åsidosätta dessa val, kan du dra in dimensioner från Report Designer och släppa dem i avsnittet Filters override. Detta är en avancerad funktion och bör användas med försiktighet.

 

Budget_5.png

 

När jag har specificerat vilka belopp som ska visas så kan jag nu se historisk data under Radspecifikationer när jag registrerar budget. Jag har även möjlighet att använda en fördelningsnyckel som är baserad på den historiska fördelningen.

 

Budget_6.png

Medverkande

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här