Mina produkter
Hjälp

Inloggningsproblem, Visma Connect

30-05-2024 13:55 (Uppdaterad 24-06-2024)
  • 0 Svar
  • 0 gilla
  • 154 Visningar

Symptom - kan ej logga in i TransPA, åtkomst nekad

Jag kan inte logga in med mailadress som inloggningsmetod. Istället kommer en felruta som säger "åtkomst nekad" efter att jag angivit epostadress och lösenord.

OlofFrom_0-1717062866847.png

 

Förslag till lösning - testa inloggning i privat läge/inkognito

Välj att öppna en ny webbsida antingen som gäst eller i privat läge/inkognito och ange där connect.mytranspa.com. Gör nu ett nytt inloggningsförsök med mailadress och lösenord. Om inloggningen fungerar så kan du söka efter orsak till det inträffade i vår diagnos här nedan.

 

Diagnos - Undvik gammalt bokmärke

Fungerade testet ovan - gör ett nytt test i din webbläsares standardläge, ny webbsida och ange connect.mytranspa.com. Gör ett nytt inloggningsförsök med mailadress och lösenord. Om inloggningen fungerar, spara ner ett nytt bokmärke och se till att tidigare sparat tas bort för förenklad inloggning.

Diagnos - se över din användarprofil i webbläsaren

I din webbläsare är du ofta identifierad och inloggad som en användare med mailadress. Se efter om du är inloggad med en annan epostadress/profil än den epost du försökte logga in i TransPA med. 

Hur ser jag vilken profil jag använder?

Så här kan det se ut i Google Chrome i en mobil. En rund profilsymbol syns högst upp när jag öppnar webbläsaren. Är du för närvarande inne på en webbsida så syns inte profilen - klicka på de tre prickarna till höger och välj "ny flik" så hamnar du här.

 

OlofFrom_0-1717066933496.png

 

Klicka därefter på symbolen med din profil så ser du vilken mailadress du är inloggad med.

 

OlofFrom_0-1717068106659.png

 

Om du ser att profilen inte överensstämmer med den epost du försöker logga in med så kan detta vara en orsak till inloggningsproblemet. TransPA är en Vismaprodukt. Vi och många andra Vismaprodukter använder sig av Visma Connect som inloggningsmetod och du kan finnas uppskapad sedan tidigare men med en annan mailadress. I en enkel värld finns endast en epostadress för dig som användare och då fungerar det fint, men om båda adresserna används så kan du behöva hjälpa din webbläsare att förstå vem du är så att dina inloggningar kan hållas isär och vägleda dig rätt.

 

Förslag för bästa användarupplevelse med enkel och problemfri inloggning

En bra metod att komma runt denna problematik är att använda sig av olika profiler i din webbläsare.

 

Om du använder Google Chrome, finns vägledning till profiler här.

Om du använder iOS med Safari, finns vägledning till profiler här.

 

Symptom - kan ej logga in i TransPA, hoppsan!

Jag kan inte logga in med mailadress som inloggningsmetod. Istället kommer en felruta som säger "hoppsan!" efter att jag angivit epostadress och lösenord.

 

OlofFrom_0-1719227943124.png

 

 

Förslag till lösning - stäng ner dina öppna flikar och testa inloggning på nytt

Felet kan bero på för många upprepade förfrågningar om inloggning på väldigt kort tid.

Stäng ner samtliga öppna flikar som rör TransPA. 

Välj att öppna en ny webbsida och skriv in connect.mytranspa.com.

Gör nu ett nytt inloggningsförsök med mailadress och lösenord. Om inloggningen fungerar så kan du söka efter orsak till det inträffade i vår diagnos här nedan.

Diagnos - Undvik gammalt bokmärke

Efter lyckad inloggning, spara ner ett nytt bokmärke och se till att tidigare sparat tas bort för förenklad inloggning.

 

Medverkande

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här