Mina produkter
Hjälp

Vanliga fel i Automatiserade schemaläggningar

09-01-2020 11:54 (Uppdaterad 11-08-2022)
  • 0 Svar
  • 0 gilla
  • 1349 Visningar

I vissa lägen kan det vara svårt att upptäcka att scheman har slutat att hantera den rutin som de är kopplade till. Märker man att exempelvis fakturainkorgen inte hanteras automatiskt är det första man bör göra att kontrollera att schemat körs.

 

Alla scheman som finns i systemet hittar man i fönstret Automatiserade schemaläggningar - översikt (SM205030).

 

DagmaraGrymek_0-1660222247926.png

 

Till höger ser vi ett par kolumner man bör kontrollera:

Senast utförd - Tidpunkten då schemat senast körde rutinen som är kopplad till schemat.

Resultat från senaste utförandet - I denna kolumnen visas antingen The operation is completed eller ett felmeddelande ifall schemat inte kunde utföra rutinen.

Nästa utförandedatum - Nästa tidpunkt som schemat körs.

 

Finns det ett felmeddelande i kolumnen Resultat från senaste utförandet försök att köra rutinen manuellt för att se om man får ett fel.

 

För att se schemat och för att även komma vidare till fönstret som schemat hanterar kan man klicka på hyperlänken i kolumnen Fönster-ID. Då öppnas konfigurationen för schemat (SM205020) och man kan trycka Kör schemaläggning för att köra rutinen eller Visa fönster för att öppna fönstret i fråga.

DagmaraGrymek_3-1660223876645.png

 

Tryck på Kör schemaläggning och bekräfta i nästa steg
DagmaraGrymek_4-1660223982142.pngDagmaraGrymek_5-1660224027747.png

 

 

Schemat får ett fel och jag får samma fel när jag kör rutinen manuellt

Beroende på vilket fel man får måste det hanteras och därefter bör schemat kunna fortsätta att utföra rutinen. Kontakta din partner ifall du behöver hjälp med att felsöka felet.

 

Schemat får ett fel men jag får inte ett fel när jag kör rutinen manuellt

Vanligtvis beror detta på att man inte använder exakt samma filtervärden och villkor som schemat använder. Kontrollera först vilka filtervärden och villkor som används i schemat och kör rutinen med samma värden.

 

4.png

Schemat körs men jag får ett fel när jag kör rutinen manuellt

Troligtvis använder schemat då andra filtervärden och villkor än vad du använder. Felsök felet du får och kontrollera att schemat använder det filtervärden och villkor som man vill använda.

 

Schemat körs men inget blir behandlat i rutinen

Uppstår detta fel kan det bero på systemfel eller felkonfiguration av schemat. Har schemat körts tidigare och slutat behandla data vid en tidpunkt beror det på systemfel och måste behandlas av Visma.

Felet kan även uppstå ifall det inte finns något att hantera i rutinen, då är det inte ett fel utan det finns helt enkelt inget att hantera bara.

 

Uppstår detta problemet ber vi er ta kontakt med er partner för vidarebehandling.

Få uppdateringar på det här inlägget i din inkorg

Klicka på de tre prickarna till höger i inlägget/artikeln och välj Prenumerera.

Läs mer om prenumeration här