Mine områder
Hjelp

Hvordan forholder jeg meg til lønn og overgang til nytt regnskapsår?

27-11-2012 08:00 (Sist oppdatert 24-07-2018)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 804 Visninger

Mamut er laget med tanke på at du skal ha mest mulig fleksibilitet ved overgangen til ett nytt år. Dette innebærer at du ikke trenger å gjøre noe spesielt for å ta i bruk systemet i nytt regnskapsår.  


Regnskapsperioder
Mamut har 13 regnskapsperioder. Periode 1 til 12 er årets tolv måneder, mens periode 13 skal brukes til å postere årsoppgjørsposteringene og eventuelt revisjonsendringer.
Den viktigste konsekvensen av et nytt år er at bokføringstransaksjonene blir bokført i det nye året, samtidig som du har mulighet til å gå tilbake til forrige år for å gjøre deg ferdig. Dette innebærer at du har muligheten til å bokføre på to forskjellige år samtidig. Aktivt år i bilagsregistreringen blir styrt ut i fra aktivt regnskapsår i regnskapsinnstillingene (Vis – Innstillinger - Regnskap). Dersom du skal bokføre bilag på et annet år enn aktivt regnskapsår, så er det viktig at du endrer året i bilagsregistrering før du begynner å føre bilag.

Lønnsmodulen
Når det gjelder Lønnsmodulen er det året som står angitt som Lønnskjøringsdato som er gjeldende lønnsår. Det innebærer at du må endre lønnskjøringsdato til 2017 før du avregner lønn for 2017. Les mer her.

Bidragsytere