Mine områder
Hjelp

Jeg får meldingen "Kan ikke føre denne malen da alle tilhørende perioder/regnskapsår må være åpne"

16-09-2008 09:00 (Sist oppdatert 24-07-2018)
  • 0 Svar
  • 0 liker
  • 567 Visninger

Meldingen kommer i Bilagsregistrering hvis du har brukt en mal for periodisering, og periodiseringen forsøkes gjort i en periode som er lukket eller et regnskapsår som ikke er opprettet.


Eksempel:

Bruk av bilagsmal med periodisering ”aktiv periode +1” og 12 gjentagelser. I Bilagsregistrering velger jeg at regnskapsåret er 2018 og perioden er 1. Ved bruk av denne bilagsmalen vil Mamut bokføre hovedbilaget i periode 1 2018 og de 12 periodiseringsbilagene f.o.m. februar 2018. Siden bilagsmalen er satt opp med 12 gjentagelser vil Mamut forsøke å bokføre det siste bilaget på periode 1 i 2019, men hvis ikke dette regnskapsåret er opprettet vil du få meldingen ”Kan ikke føre denne malen da alle tilhørende perioder/regnskapsår må være åpne”.

Løsningen kan være å enten opprette regnskapsår 2019 eller å endre periodiseringen fra ”aktiv periode +1” til ”aktiv periode” i innstillingene for bilagsmalen. Innstillinger for bilagsmaler finner du ved å velge Vis, peke til Regnskap og klikke Bilagsmaler.

Bidragsytere