avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
(updated by Kaj Sjursen Kleveland MODERATOR ‎27-06-2019 15:28 )
Edvard Berntzen
  • 2 Svar
  • 2 Liker
  • 9847 Visninger

Bruker man betalingstjenester som iZettle, vil det trekkes et gebyr av salget direkte. Dette medfører at beløpet som kommer inn i banken er mindre enn salgsbeløpet. For å bokføre dette kan man gjøre som i denne guiden.

1. Gå til Kasse og Bank og velg bankkontoen betalingen kom inn på. 

2. Klikk på Ny transaksjon øverst i høyre hjørne (har du bankintegrasjon trenger du ikke gjøre dette, da bankhendelsen kommer inn automatisk. 

3. Velg dato for innbetaling og legg inn beløpet som har kommet inn på kontoen. Klikk Lagre

Transaksjon.PNG

4. Det vil nå bli opprettet en ny linje under. Her klikker du på Avstem.

Avstem.PNG

5. Har du faktura for salget, velg Betaling av kundefaktura (har du ikke faktura, gå til steg 8)

Endre Betalt beløp til totalbeløpet på fakturaen (i dette tilfellet fra 490 til 500)

Betalt Beløp.PNG

6. Klikk så Ny transaksjon nederst til høyre for å registrere bankgebyret.

7. Velg bilagstype Annen utbetaling og kostnadstype Bankkostnader. De resterende 10 kronene (i dette tilfellet) vil automatisk posteres på kostnadskontoen 7770 Bank og Kortgebyrer. Klikk til slutt Bokfør.

Bankkostnader.PNG

8. Har du ikke faktura kan du også bokføre det som et manuelt bilag. For å bokføre innbetalingen, velg Annen innbetaling - Fri Føring

9. Legg inn beskrivelse 

10. Velg kontoene som skal brukes og fyll inn beløp på disse (se eksempel under). 

Fri Føring.PNG

Merk at du også kan opprette et bokføringsmal for dette som gjør utfyllingen enklere. 

Kommentarer
CONTRIBUTOR **
(updated by norbert ‎18-06-2019 23:04 )

Når jeg får innbetaling fra iZettle til bank konto,  og har integrert iZettle kasse system (iZettle-salget bokført mot konto 1579)  hvordan skal jeg avstemme  bank hendelse ???

Hei Norbert,

Har du sett denne: 

Integrasjon med iZettle

(scroll ned til tittelen "Registrer iZettlebetalingen")

Håper dette var til hjelp.

Ønsker deg en veldig fin dag videre.