avbryt
Viser resultater for 
Søk heller etter 
Mente du: 
Mine områder

Logg inn for å legge til dine favorittområder
(updated by Kaj Sjursen Kleveland MODERATOR ‎31-10-2019 08:20 )
Linn Østensen
  • 2 Svar
  • 0 Liker
  • 5247 Visninger

Aktiver integrasjonen

Har du allerede en iZettlekonto kan du aktivere integrasjonen i Visma eAccounting. Dersom du ikke har en iZettlekonto kan du opprette dette under Utvidelser - Salg - iZettle.

1. Gå til Utvidelser.
  2. Klikk på Betalingsløsning og finn iZettlemodulen.
  3. Klikk på Les mer og velg Aktiver i dag. Har du ikke en iZettlekonto klikker du på Få iZettle før du går videre til steg 4.

iZettle.PNG

1. Du vil nå komme til et bilde hvor du velger hvilke hovedbokskonter iZettlesalg og gebyrer skal bokføres på. Merk: iZettle skiller ikke mellom salg av artikler og tjenester. Salgskontoene du velger å bruke vil derfor inneholde begge typer salg. 

Det er mulig å opprette egne kontoer for iZettlesalg. Dette vil gjøre det lettere å kunne forstå og følge opp innbetalinger og avgifter via iZettle. Du kan opprette nye kontoer ved å klikke på det blå ikonet i feltet for hovedbokskonto og deretter Ny konto.

iz2.png

5. Velg Lagre.

Etter at du har lagret vil du bli sendt videre til iZettles nettside. Her må du logge inn på din konto og godkjenne at Visma eAccounting kan hente data fra din iZettlekonto. Integrasjonen er nå satt opp. Merk: kun salgstransaksjoner fra og med tidspunktet du aktiverer integrasjonen vil bli overført. 

Bokføring i Visma eAccounting

iZettletransaksjoner bokføres automatisk daglig og du vil kunne finne disse igjen under Regnskap - Bilag. Et salg fra 01.11 skal dukke opp 04.11, men tidspunktet på bokføringen kan variere fra dag til dag. Du kan enkelt sortere slik at du kun ser bilagene som er bokført automatisk gjennom iZettleintegrasjonen da disse vil ha en egen Bilagstype. Dette kan gjøres ved å velge iZettlesalg i nedtrekksmenyen for Bilagstype øverst i høyre hjørne. Merk: Gebyr og salg bokføres på to forskjellige bilag.

Registrer iZettlebetalingen

Hvor ofte du mottar betalinger avhenger av din avtale med iZettle. Når innbetalingen gjøres til din konto må den kobles mot de automatisk importerte bilagene gjennom Kasse og bank.

1. Gå til Kasse og bank.

2. Velg kontoen du har fått inn betalingen på fra nedtrekksmenyen. Har du bankintegrasjon vil transaksjonen allerede finnes i listen over transaksjoner. Har du ikke bankintegrasjon klikker du på Ny transaksjon, legger til beløpet på innbetalingen fra iZettle og velger Lagre.

3. Klikk på transaksjonen og velg Avstem.

4. Velg bilagstype Annen innbetaling og innskuddstype Fri føring.

5. Bokfør betalingen mot kontoen du har valgt for fordring på kortinnløser for iZettle. Du kan se hvilke kontoer som er satt for å registrere mottak av betalinger og iZettle-transaksjonsavgift ved å gå til Innstillinger - Firmainnstillinger - FirmaopplysningerMerk: betalingen fra iZettle er et samlebeløp som kan bestå av flere transaksjoner. Den kan for eksempel inneholde andre avgifter og bonuser som skal bokføres på andre kontoer enn den som brukes til mottak av betalinger og transaksjonsavgift.

6. Velg bokfør.

Ønsker du å vite mer om iZettle?

Telefon: 21 95 92 66

E-post: help.no@izettle.com

Kommentarer
CONTRIBUTOR ***

Hei. Jeg har aktivert izettle-utvidelse før (i 2018), og tror ikke jeg den gang fikk opp valgene om å føre til forskjellige konti. Jeg finner ikke valget nå heller. Visma forstår ikke hva pengene kommer fra, men jeg må lage en faktura der kunden er registrert som kortbetaler, og så bokføre mot denne og konto 7770 når pengene kommer fra izettle. 

Hvis dette skjer automatisk, vil da systemet tilsfredsstille kravene til dokumentasjon for kontantsalg? (Siden myndighetene i sin visdom har besluttet at kortbetaling = kontantsalg..)

CONTRIBUTOR ***

Rettelse: jeg ser at izettle bokfører automatisk til 3030 og mot 1579 hos meg, og dermed har jeg litt dobbelt føringer her.. 

Men: For at det skal holde å bare ta betalt med izettle, og føre direkte, kreves vel i tillegg skriver fra izettle og integrering av deres kassasystem, eller tar jeg feil her? Hvis jeg i tilfelle fjerner integrasjonen, vil det skje noe annet enn at jeg må føre manuelt mot fakturaer jeg produserer samtidig? (Jeg bruker kortbetaling ganske sporadisk, bare 10-20 ganger pr år, så det er upraktisk for meg med fullt system i tillegg til visma)