Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

A-melding

av Anonymous

Har registrert lønn for juni. Pga en feilreistrering måtte jeg reversere hel dette lønnsbilaget og regisrere lønn for juni på nytt. Når jeg så genererer en a-melding så SUMMERES begge lønnsregisreringene men den får ikke med seg reverseringen. Dermed får jeg en dobbelregisrering av både aga og skattetrekk. vordan kan jeg få meg denn reverseringen medpå a-meldingen (i regnskapet er alt med og summene riktig)?

6 SVAR 6
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Bra det løste seg. Årsaken er vanligvis manglende tilbakemeldinger.  Men kan også skyldes andre ting, slik som at man har sendt inn a-meldinger fra andre rapporteringsystemer enn Mamut i samme måned.  Da blir Mamut forvirret da dette ikke er tatt hensyn til og man kan risikere å få feil tall på rapporten.  Har man sendt fra forskjellige systemer eller man har mistanke om feil tall, bør man ta ut avstemmingsrapporten A06/A07 fra Altinn.  Det bør man i grunn uansett alltid gjøre.  Den viser hva Altinn faktisk har fått med seg og kan være verdifull informasjon.

mvh,
Morten H
Visma Mamut Support 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei, jeg prøvde å hente ned tilbakemeldinger en gang til og det fungerer nå.

mvh/Quy

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei, jeg fikk alle tilbakemeldinger fra altinn, med betalingsinformasjon og KID nummer for hver måned. Det jeg mener her er selve betalingsinformasjon fra Mamut samlet for begge måneder, i dette tilfellet termin 3 for mai og juni.

Det jeg gjorde var:

velg rapport->lønn->Betalingsinformasjon/Beløp fra A-meldingen->skriv ut

velg: år 2016, termin 3, klikk på ok

rapporten er tom, mai/ikke funnet, juni/ikke funnet

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei Hoang

Din problemstilling virker til å være en ganse annen enn den emne starter tar opp og sånn sett bør være et eget emne.

Rapporten "Betalingsinformasjon/beløp fra A-meldingen" beaserer seg på tilbakemeldingen du henter ned for Altinn foraktuelle måneder.
Du sier du ikke får hentet ned tlbakemeldingen, som nok da er årsaken.  Det kan være flere årsaker til at du opplever det du gjør når du henter tilbakemeldingen.  Hvis du har fått hentet tilbakemeldingen tidligere uten problemer, så anbefaler jeg deg å sende ny a-melding for de månedene og prøve å hente tilbakemelding for dem i stedet.  Se om ikke det går bedre.

mvh,
Morten H
Visma Mamut Support 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

jeg har generert a-melding for mai og juni og har sendt til Altinn, da jeg skal hente betalingsinformasjon står det tomt, og fikk melsing ikke funnet for både mai og juni, er det noe problem? Det gikk bra for alle de andre terminer

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Når man genererer A-melding i Mamut, vil den summere alle lønnsarter med A-meldingskode (også de med OTP/refusjon nav) inkludert i lønnskjøringer med lønnskjøringsdato tilhørende perioden/måneden du har valgt.  Uteblir noe, skyldes det vanligvis at det har en lønnskjøringsdato utenfor måneden du er på.  Ting kan også utebli om man har gjort noe spesielt (og gjerne feilaktig) rundt virksomhetsnummer, men det er vesentlig mer sjeldent enn førstnevnte.

Så sjekk at lønningene du savner har lønnskjøringsdato tilhørende riktig måned.  Hvis feil, må du reversere lønnskjøringen. Likså om det faktisk gjelder en reversering. Da reverserer man reverseringen, som går fint også det.

Se her for hvordan å reversere en lønnskjøring:
https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/Lonn-og-personal/Hvordan-reversere-en-feil-fort-lonning/

Hvis det ikke hjelper eller alle lønnskjøringer har riktig dato fra før, bør du sende hendvendelse direkte til support@mamut.com så vi kan se mer direkte på det.

mvh,
Morten H
Visma Mamut Support