for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
for å automatisk få tildelt relevante områder i Mine områder.
Jeg kjøper varer inn for videresalg både fra utlandet og innlandet. Lagerfører de. Siste arbeidsdag hver måned bør det bokføres beholdningsendring. Hvordan kontere korrekt følgende:
- Faktura dato FEBRUAR, varer mottatt MARS.
Hei
Hvordan føres innkjøpene gjennom måneden ?
Bokføres dette i konto klasse 4xxx ?
Så så fall må du foreta en vare telling hver måned for å kunne føre beholdningsendring.
Økning av varelager:
Debet 1460 Innkjøpte varer for videresalg
Kredit 4090 Beholdningsendring
Nedgang av varelager
Kredit 1460 Innkjøpte varer for videresalg
Debet 4090 Beholdningsendring
Slik at konto 1460 Innkjøpte varer for videre salg , har riktig saldo i forhold til vare telling hver måned.
Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂
Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Ja, innkjøpene bokføres i konto klasse 4XXX. D 4110 K 2400 (utland)
Innkjøp meldes inn alltid ved varemottak. Jeg kontrollerer alltid antall varer på faktura og pakkseddel. Faktura bokføres i den måneden faktura er datert og varene er mottatt.
Denne måneden har jeg unntak på at faktura er datert i februar, men varer kom i mars. Hvordan kan jeg kontere bokføringen av faktura som er datert i februar, men varer faktisk kom i mars for at kostnader og beholdningsendring skal bli korrekt i tilhørende måneden?
Kostnader februar måned, mens lager økning i mars måned.
Hei
Bruker du lager styring i Mamut ?
Dette lir et teknisk spørsmål i ditt system.
Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.
Siden ditt spørsmål er system tekniske spørsmål, flytter jeg ditt innlegg til support.
Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning
Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen
Copyright © 2019 Visma.com. All rights reserved .