Mine områder
Hjelp
Neimante Leonaviciene
CONTRIBUTOR ***

Beholdningsendring varelager

av Neimante Leonaviciene

Jeg kjøper varer inn for videresalg både fra utlandet og innlandet. Lagerfører de. Siste arbeidsdag hver måned bør det bokføres beholdningsendring. Hvordan kontere korrekt følgende:

- Faktura dato FEBRUAR, varer mottatt MARS.

 

 

3 SVAR 3
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

 

Hvordan føres innkjøpene gjennom måneden ?

 

Bokføres dette i konto klasse 4xxx ?

 

Så så fall må du foreta en vare telling hver måned for å kunne føre beholdningsendring.

 

Økning av varelager:

Debet 1460 Innkjøpte varer for videresalg 

Kredit 4090 Beholdningsendring 

 

Nedgang av varelager

Kredit 1460 Innkjøpte varer for videresalg 

Debet 4090 Beholdningsendring 

 

Slik at konto 1460 Innkjøpte varer for videre salg , har riktig saldo i forhold til vare telling hver måned.

 

Hvis du synes dette innlegget besvarte spørsmålet ditt med en god løsning, vennligst trykk "Godta" som løsning 🙂 Dette hjelper både oss og andre brukere i Community 🙂

Med vennlig hilsen
Visma Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen

 

 

Neimante Leonaviciene
CONTRIBUTOR ***

av Neimante Leonaviciene

Ja, innkjøpene bokføres i konto klasse 4XXX. D 4110 K 2400 (utland)

Innkjøp meldes inn alltid ved varemottak. Jeg kontrollerer alltid antall varer på faktura og pakkseddel. Faktura bokføres i den måneden faktura er datert og varene er mottatt. 

 

Denne måneden har jeg unntak på at faktura er datert i februar, men varer kom i mars. Hvordan kan jeg kontere bokføringen av faktura som er datert i februar, men varer faktisk kom i mars for at kostnader og beholdningsendring skal bli korrekt i tilhørende måneden? 

Kostnader februar måned, mens lager økning i mars måned. 

 

 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

 

Bruker du lager styring i Mamut ?

 

Dette lir et teknisk spørsmål i ditt system.

 

Faglig diskusjon er et forum for spørsmål innen lover og regler i lønn og regnskap.
Siden ditt spørsmål er system tekniske spørsmål, flytter jeg ditt innlegg til support.

Har du faglige spørsmål, er du velkommen til å legge inn det her ved en senere anledning

Med vennlig hilsen
Visma eAccounting AS
Jørn Karlsen