Mine områder
Hjelp
Olga Sørensen
CONTRIBUTOR ***

Bokføring av utbetaling av feriepenger?

av Olga Sørensen
Hei 1) Jeg får ikke å avstemme lønn mot regnskap. Når feriepenger ble utbetalt i juni mnd i fjor brukt jeg 2910/1930 ved manuelt bilagsregistrering. Ikke 2920/1930. Skulle jeg Også 2) Når feriepenger ble registrert 765 ved lønnskjøring fikk jeg en del av den beløp ikke overført til regnskap på 2920. Ukjent grunn.
2 SVAR 2
Godkjent løsning
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Når man kjører vanlig lønn der det er inkludert feriepenger, blir feriepengene avsatt på konto 2920 som standard.
Når man senere, typisk året etter, utbetaler feriepengene (normalt sett) med lønnsart 765, blir beløpe flyttet fra 2920 til 2910. 2910 er jo da skyldig lønn.  Også utbetaler mansenere  derfra igjen enten manuelt med bilag man selv bokfører (eller lønnsremittering) mot f.eks. konto 1930 eller tilsvarende bankkonto man ønsker å bruke.

Du sier at ved lønnskjøring av 765, så ble ikke alt overført til 2920. Som standard ved bruk av lønnsart 765 blir det kreditert konto 2910 og debetert konto 2920.  Om ikke alt ble debetert konto 2920, så er det fordi man ikke utbetale all feriepenger avsatt på konto 2920.

Dette kan skyldes flere ting. 
Men de vanligste er at man overstyrte til egendefinert beløp som var feil. Og at man ikke hadde rekalkulert feriepengene i forkant og kanskje brukte feriepengebeløp fra tidligere år. Rekalkulering bør gjøres hvert år før man kjører feripenger:
https://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Business-Software/Lonn-og-personal/Hvordan-regenerere-feriepengegrunnlaget-fra-fjoraret/

Så høyst sannsynlig har ansatte fått feil feriepengebeløp. Men om det er for mye eller lite er umulig å si for meg.
Og da må man finne ut av hva som er feil. Kan ikke si så mye mer da det vil dere avdekke når dere avstemmer og finner ut hva som er avviket og dermed hva som må korrigeres.

mvh,
Morten H
Visma Mamut Support 

Olga Sørensen
CONTRIBUTOR ***

av Olga Sørensen
Dersom jeg bokført utbetaling av ferie penger som 2910 må jeg korrigere feilen og kjøre diverse bilag 2910/2920 for hele feriepenger beløpet. Alle perioder er avsluttet og kun 13 er åpen. Hva skal jeg gjøre med 1) feil?