Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

Dummy bruker og A-meldingen

av Anonymous

Hei,

Jeg lurer på hvordan jeg skal sette opp dummy brukeren som brukes for å beregne AGA av OTP. En dummy bruker er jo ikke en faktisk ansatt, og jeg vil forsikre meg om at alt blir korrekt rapportert i henhold til a-ordningen/a-meldingen

10 SVAR 10
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Vennligst se følgende artikkel vi har som omhandler dette :
http://community.visma.com/no/mamut/Produkter/Mamut-One/Supportressurser/Supportartikler-Mamut-Busin... 

Det er ikke meg bekjent vanlig å bruke dummy ansatt til dette.

mvh,
Morten H - Mamut Support

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei.

Bedriften skal få en ny ansatt som har lønnstilskudd fra NAV. Det blir sånn at bedriften betaler ut hel lønn til den ansatte og får refusjon i etterkant. Da blir det refundert en del av lønna inkl. sosiale kostnader.

Kan dere komme med et eksempel på hvordan man bør føre dette?

Kan man bruke "Dummy ansatt" og  lønnsart 785 for å rapportere dette, hvilke innstillinger på lønnsarten?

 

Er litt usikker på denne her og det hadde vært fint med litt hjelp. Takk.

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

 

Jo du må ha rutine nr. 15, slik at den blir håndtert riktig i A-melding.

 

Med vennlig hilsen

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Jarle.

 

Avhukningen "Tilskudd til pensjonsordninger" gjør i praksis det samme som Rutinenummer = 15 gjør. Du trenger ikke å ha på begge samtidig på en lønnsart.

Lønnsarter med disse innstillingene summeres og rapporteres som OTP/Tilskudd pensjon på firmaet, både i Terminoppgaven, Årsoppgaven/Følgeskriv til LTO og a-meldingen.

Mvh,

Gunnar Edvardsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

615 var ikke huket av som "Tilskudd til pensjonsordninger" som standard. Hva er det denne avhukingen faktisk gjør? Beklager at jeg går så detaljert til verks. Jeg vil bare forsikre meg at dette kun er en ren AGA kjøring og ikke gjør noe annet regnskapsmessig. 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

 

Ja da må du lage helt lik lønnsart, men all innstillinger.

Alt det du nevner, husk også rutine nr.

 

Med vennlig hilsen

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei,

Takk for svarene.

Jeg ønsker å kjøre OTP, uføredelen og forvaltningsomkostninger på separate lønnsarter.

Jeg antar at disse skal ha eksakt samme avhukinger som lønnsart 615? Altså:

# Arbeidsgiveravgift
# Skal slås sammen på lønnsslipp
# Felt for pris
# Tilskudd til pensjonsordninger

samt "pensionfirm" som formel.

Kan noen bekrefte dette? 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Emil

Det er korrekt.

Den dummy ansatte må ha sluttdato som er senest måneden før du sender først a-melding.

Så får å være på den sikkre siden sett sluttdato eks. 20.06.14. Legg gjerne inn ditt eget fødsels nr, så slipper du melding om at en ansatt mangler fødsels nr.

Den dummy ansatte må ikke være satt som innaktiv.

Da kan denne ansatte brukes til å beregne aga på OTP og refusjon av aga på sykepenger.

 

Ha en fin nyttårshelg.

Med vennlig hilsen

Jørn Karlsen

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Fant denne og:

Dersom du har en slik dummy ansatt i systemet, må du registrerer denne med en tidligere sluttet dato slik at den ikke tas med i A-meldingen. Du kan fremdeles bruke denne til å registrere OTP (lønnsart 615) og Avgiftspliktige ytelser refundert av NAV (lønnsart 785 standard), da disse lønnsartene vil oppsummeres og rapporteres på firmanivå

 

Må man i tillegg registrere en dummy ansatt med en tidligere sluttet dato eller holder det med 'Lønnstaker skal ikke rapporteres'???

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

I personalregister velger du lønn, SSB. I feltet jobbstatus velger du 'Lønnstaker skal ikke rapporteres'.

Send en test til altinn så ser du at 'Dummy' ikke er med i rapporten lenger.