Mine områder
Hjelp
Anonymous
Ikke relevant

Føring av "fordel" telefon.

av Anonymous

Hei.

Etter mye googling og også kontakt med "torsdags" veilederene deres, førte jeg inn i regnskapet som følger: Kr: 4392,- (privat del av telefonkostnad)D6900(mva 1(0%))K6900 (mva 02(25%)) Dette var ved årsavslutningen 2016. Da jeg skulle sende inn min første mva oppgave til altinn for 2017, kom felt 6  (Innenlands omsetning og uttak fritatt for merverdiavgift) opp med kr: 4392,- i rødt. Jeg fikk da beskjed om å forklare dette. Er usikker på hva jeg nå skal gjøre. HAr ikke sendt inn/bekreftet mva oppgaven ennå. Må jeg gjøre noen endringer i regnskapet, og så fjerne dette punktet fra mva oppgaven, eller legge til en forklaring. Og i tilfelle hvilken? Legger ved et notat fra nettet fra en erfaren regnskapfører:  

Tilbakeføre merverdiavgift

Dersom man er registrert for merverdiavgift må man i tillegg til å tilbakeføre for privat bruk skattemessig, også justere merverdiavgiften. Dette fordi man ikke har fradragsrett for merverdiavgift på den private bruken. I teorien skal det gjøres en uavhengig vurdering på hvor mye som er privat bruk og hvor mye som er næringsbruk. Men som nevnt over så er denne vurderingen ofte vanskelig å gjennomføre i praksis. For de fleste vil det dermed være greit å justere merverdiavgift med det samme beløpet.

Man får da følgende postering i regnskapet:

4392,-

Debet konto 6900-0 Telefon og bredbånd (uten mva kode)

Kredit konto 6900-1 Telefon og bredbånd (med mva kode 1, som er mva 25%)

Denne registreringen vil i praksis si at man tilbakefører kr. 879 i merverdiavgift, som man vil måtte betale gjennom neste mva-rapportering. (Benytter du andre kontoer i ditt regnskap for disse kostnadene, gjøres også tilleggsposteringen på en av de kontoene som er aktuelle for deg.)

1 SVAR 1
Godkjent løsning
Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Stig

 

Hvilken MVA kode brukte du på denne korrigeringen.

 

Her skulle du brukt Inngående AVgift Høy sats og da ville det kommet ut på riktig post i MVA Meldingen

 

Nei jeg ville korrigert det til kredit og debet på 6900 men med forskjellige MVA koder.

 

Med vennlig hilsen

Visma Mamut AS

Jørn Karlsen