Mine områder
Hjelp
Mamut One
Mamut One Mamut One expand navigation
Anonymous
Ikke relevant

Honorar som er skattefritt

av Anonymous

Hei

Vi har i 2015 betalt ut via lønnsystemet honorar kode 151 til en pensjonist som har vært reiseleder på en tur. Dette skal han ha skattefritt fordi det er under beløpsgrensen.

Nå viser det seg at han har blirt trukket skatt av dette. Jeg har snakket med skatteetaten og de sier at han har blitt rapporter inn feil. Rapporteringen i Mamut går jo automatisk ifra lønnsystemet til Altinn.

Hva kan jeg eventuelt gjøre for for at han ikke skal bli trukket neste gang?

Jeg må jo ta d gjennom lønnssystemet for vi skal jo betale AGA av dette.

 

mvh

Knut

8 SVAR 8
Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Det er en varsel som henger igjen fra når lønn og trekkoppgaven ble brukt. Den er jo ikke bruk siden 2014/2015, så kan ignoreres.
Du kan evt fjerne LTO koden, men den kan like gjerne være der. Bare ignorer den meldingen.

mvh,
Morten H
Visma Mamut AS 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Takk for svar

Når jeg tar vekk "hykket" på innberetningspliktig for lønnsarten (151) så kommer d opp:

 

-Når kode for lønns- og trekkoppgave er valgt, må lønnsarten være innberetningspliktig

 

Vet du hva d betyr?

 

mv

Knut

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Det er på selve lønnsarten.
Vis - lønn - lønnsart. Der og under innstillinge for a-melding med tanke på a-meldingskoden.  Det skal stå til ingen om det ikke skal rapporteres inn overhodet.

Husk at endringer på lønnsarten er historisk og gjelder fra systemdato du endrer den (Fil - systemdato). 

 

mvh,
Morten H
Visma Mamut Support 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei igjen

Er det på selve lønnsarten?

 

Knut

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei

Takk for svar.

Hvor huker man "ikke" av for innberetningspliktig.

 

mvh

Knut

Morten Heide
VISMA

av Morten Heide

Hei

Hvis du har angitt en a-meldingskode og huket av for "Innberetningspliktig", så blir det med i A-meldingen.
Enktele rutinenr (slik som skattetrekk, penjson mm) vil også medføre at det blir med i A-meldingen.

mvh
Morten H 
Visma Mamut Support 

Anonymous
Ikke relevant

av Anonymous

Hei Tove

Takk for svar.

Jeg har også krysset av for frikort og satt inn beløpsgrensen, og det blir ikke trukket skatt. Men allikevel så blir det tatt med i a-meldingen.

Den lønnsarten som du har opprettet, blir den tatt med i a-meldingen?

 

mvh

Knut  

Tove Seppola
CONTRIBUTOR ***

av Tove Seppola

Hei Knut Magne Løvaas.

Jeg har løst slike problemer ved å krysse av for frikort med beløpsgrense kr 1.000 i personalregisteret. Jeg har også opprettet en lønnsart som heter betalinger inntil kr 1.000 som ikke beregner feriepenger.

Mvh Tove